راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آیا مرد میتواند حق طلاق را باطل کند؟

آیا امکان باطل کردن وکالت طلاق توسط زوج وجود دارد؟

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق بر عهده مرد میباشد و زن هیچ گونه حقی در رابطه با طلاق گرفتن ندارد، مگر اینکه مرد نفقه زن را پرداخت نکند و یا او بتواند عسروحرج خود را در دادگاه ثابت کند که در این صورت زن نیز می‌تواند از شوهرش طلاق بگیرد.

فرق بین حق طلاق و وکالت در طلاق چیست؟

همانطور که گفتیم حق طلاق دادن زن با مرد است و زن نمی تواند به هیچ عنوان این حق را از شوهرش سلب کند. حق طلاق در حقیقت عنوان عامیانه‌ی است که برای عبارت وکالت در طلاق استفاده میشود.

طبق ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی، زوجین می توانند با وجود شرایطی که مخالف با مقتضای عقد نباشد، در ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری وکالت در طلاق را به طرف مقابل بدهند‌ که در این صورت زنی که قصد طلاق پیدا کند بتواند با اثبات آن شرط در دادگاه و صادر شدن حکم نهایی، خود را مطلقه کند.

در حال حاضر ۱۲ شرط در عقد نامه ها وجود دارد که در صورت امضای زوجین به زن وکالت داده می شود تا در هنگام بروز شرایط ذکر شده در شروط ۱۲ گانه بتواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

البته وجود شرایط ۱۲ گانه طلاق مانع از این نخواهد بود که مرد بعد از عقد به زن وکالت طلاق بدهد و او را وکیل خود کند تا هر زمان که خواست بتواند خودش را مطلقه کند.

وکالت طلاق چیست و آیا باطل میشود ؟

به طور کلی سند وکالت، یک سند رسمی است که موکل با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی به وکیل اختیاراتی که خواهان واگذاری آنها است را می‌دهد تا وکیل نایب موکل در انجام اموری بشود که خود خواسته است.

وکالت طلاق وکالتی است که یکی از زوجین با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی آن را امضا می‌کند و در آن در خصوص نوع طلاق (یعنی رجعی یا باین بودن ) حضانت فرزندان و مهریه تکلیف را مشخص می کند و وکالت طلاق این امکان را ایجاد می‌کند که وکیل در صورت حضور نداشتن موکل می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و درخواست حکم طلاق بنماید.

چگونه میتوان وکالت طلاق را باطل کرد؟ پشیمانی مرد از دادن حق طلاق

اگر مردی بعد از تنظیم سند وکالت طلاق از کرده خود پشیمان شود و خواستار باطل کردن این وکالت بشود باید نوع وکالتی که به همسرش داده توجه کند.

به بیان دیگر در رابطه با اینکه مرد چگونه میتواند وکالت در طلاقی که به همسرش یا شخص دیگری داده است را باطل کند،باید به نوع آن توجه کرد.

اگر وکالت در طلاق به صورت بلاعزل باشد، در این صورت موکل یا مرد حق عزل وکیل را ضمن عقد خارج لازم از خود سلب کرده است و نمی‌تواند این وکالت را باطل کند. در این حالت پاسخ به این که ایا مرد میتواند حق طلاق زن را باطل کند؟ خیر است.

تنها راه موجود برای باطل کردن حق طلاق این است که بتواند رضایت زوجه یا شخص دیگر را برای استعفا دادن از وکالت خود جلب نماید و بدین شکل وکالت نامه خود به خود از بین برود.

بیشتر بخوانید:

۲.۷/۵ - (۳۲ امتیاز)
2 نظرات
  1. سید می گوید

    شنیدم اگر زوج در وکالت نامه ضم وکیل یا ضم امین رو از خودش سلب نکرده باشه طی اظهار نامه رسمی میتونه به وکالت نامه امین یا وکیل دوم معرفی کنه تا زوجه نتونه هرکاری رو انجام بده

  2. مهدی مهدوی می گوید

    اگر موکل طبق ماده ۳۵ آیین دادرسی مدنی حق استرداد دادخواست و اسقاط دعوا را از خود سلب و ساقط نکرده باشد به هیچ عنوان زوجه نمی تواند از آن وکالت نامه استفاده کند.
    ضمنأ زوج می تواند نسبت به ابطال یا بطلان عقد لازم و تنفیذ عزل وکیل دادخواست داده و وکالت نامه را باطل کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.