راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

نحوه توقیف سهام بورس برای مهریه چگونه است ؟

در این مقاله آموزشی حقوقی، جدیدترین اطلاعات لازم درباره حق زن برای دریافت طلب مهریه از سهام بورسی و چگونگی دریافت آن شرح داده میشود.

چرایی اهمیت سوال درباره امکان توقیف سهام بورسی به عنوان طلب مهریه توسط همسر

در سال جاری شاهد دو اتفاق مهم در کشور هستیم. از یک سو شاخص بورس رشد پیدا کرده است و ارزش دارایی‌های بورسی و سهام‌ها افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر پرونده‌های مهریه در دادگاه‌ها رشد بالایی داشته است. با توجه به این موضوع برای بسیاری از زوج‌ها سوال شده است که آیا دارایی‌هایی بورسی و سهام شرکت‌ها در بورس به عنوان مهریه توسط زن قابل توقیف است؟

در ادامه به این پرسش خواهیم. برای پاسخ به سوال ابتدا می‌بایست ببینیم تعریف مهریه چیست و آیا سهام بورسی را می‌توان به عنوان مهریه اخذ و یا توقیف کرد؟

مهریه حقی است که به محض واقع شدن عقد نکاح بر گردن مرد است و باید آنرا هر گاه که زن مطالبه کند به وی بپردازد. مهریه از شروط اصلی عقد ازدواج نیست و آنرا بعد از عقد هم میتوان تعیین کرد.

مبلع مهریه به خواست و توافق دو طرف عقد یعنی زن و مرد تعیین میگردد و در عقد نامه ثبت میشود یکی از شرایط آنچه که بعنوان مهریه تعیین میگردد مالیت داشتن آن است یعنی قابلیت خرید و فروش داشته باشد

آیا سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی را میتوان توقیف کرد؟

سوالی که مطرح میشود این است که آیا سهام را هم می‌توان مانند سایر اموال مرد مانند خانه و حساب‌های بانکی به عنوان مهریه توقیف کرد؟ آیا سهام شرکت نیز مانند بقیه اموال قابل توقیف شدن است یا خیر؟

باید بگوییم سهام شرکت، همانطور که مشخص است مالیت دارد و قابل معامله می‌باشد. اگر کسی مهریه را پرداخت نکند و دارای سهام شرکتی باشد همسر او میتواند از طریق اجراییه اداره ثبت سهام مرد را توقیف کند و به تملک خود در بیاورد.

پس چون سهام هم مانند سایر اموال مرد قابلیت نقل و انتقال و معامله را دارا می‌باشد می‌توان گفت قابل توقیف است و زن می‌تواند به عنوان تمام مهریه خود یا بخشی از مهریه‌‌اش سهام مرد را به تملک درآورد.

فروش و توقیف کردن سهام مرد به چه صورت و شکلی انجام می‌گیرد؟

اگر فردی در شرکت سهامی عام دارای سهم و سهام باشد، برای توقیف سهام او به اداره ثبت شرکت‌ها و همچنین مدیر عامل شرکت و سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می‌شود تا جلوی انتقال سهام وی گرفته شود.

در صورتی که شخص و همسر در یکی از شرکت‌های سهامی خاص دارای سهام باشد بر‌‌ای توقیف سهام او به مدیر عامل شرکت و همچنین به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام میشود تا او نتواند سهام خود را انتقال بدهد و در نتیجه از پرداخت مهریه همسرش فرار کند.

فروش سهام برای پرداخت مهریه به چه صورت انجام میشود؟

بعد از این که سهام‌های بورسی و غیر بورسی مرد و همسر توقیف شد حالا در مورد سهام شرکت‌های سهامی عام باید فروش آنها از راه سیستم‌های فروش سهام در سازمان بورس انجام شود.
از سوی دیگر در مورد سهام شرکت‌های سهامی خاص، ابتدا سهام مورد کارشناسی قرار میگیرند و بعد از آن از طریق مزایده فروخته میشود و در نهایت مهریه به زن پرداخت می‌گردد.

آیا سهام عدالت را هم می‌توان برای مهریه توقیف کرد؟

بله، همانطور که اشاره شد هر آنچه مالیت داشته باشد قابلیت توقیف به عنوان دارایی مرد را دارد. همانطور که سهام‌های بورسی را زن می‌تواند برای مهریه خود توقیف و دریافت کند، سهام عدالت نیز مستنثی نیست و می‌تواند طلب خود را از آن برداشت کند.

آیا زن می تواند با دریافت سهام بورسی مهریه را ببخشد یا ابراء کند؟

بله، ابراء بذل و بخشش مهریه درمقابل دریافت سهام بورسی و سهام عدالت در دفترخانه اسناد رسمی انجام می شود، برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

 نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه درباره توقیف سهام عدالت

سهام عدالت تا حدی که آزاد می شود قابل توقیف و فروش از طریق شرکت سپرده گذاری مرکز اوراق بهادار و تسویه وجوه است.

شماره نظریه : ۷/۹۹/۳۹۳
تاریخ نظریه : ۱۳۹۹/۶/۱۰
شماره پرونده : ۹۹_۱ / ۳_۳۹۳ح

سوال: آیا سهام عدالت قابل توقیف ؛ فروش یا مزایده است و مرجع توقیف آن کدام است ؟
آیا فروش و مزایده سهام مذکور باید از طریق بورس، بانک یا کارگزاری خاص انجام پذیرد؟
آیا صرفا ۳۰ درصد اعلامی سهام عدالت قابل فروش است یا می توان کل سهام متعلق به محکوم علیه را به موجب دستور قضایی به فروش رساند ؟

پاسخ :

با توجه به ابلاغ نامه مورخ ۱۳۹۹/۲/۹ مقام معظم رهبری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت مصوب ۱۳۹۹/۴/۲۳ شورای عالی بورس و اوراق بهادار سهم یاد شده تا حدی که آزاد میشود ؛ قابل توقیف و فروش از طریق شرکت سپرده گذاری مرکز اوراق بهادار و تسویه وجوه است. 

به هر میزان که ساز و کار انتقال سهام مذکور فراهم شود ؛ به دستور مقام قضایی ؛ قابل توقیف و فروش است و لذا امکان فروش قسمتی از سهام عدالت که آزادسازی نشده است ؛ وجود ندارد.

بنابراین وقتی رای محکومیت قطعی دارید می توانید از واحد اجرای احکام دادگستری تقاضای استعلام سهام عدالت محکوم علیه را بنمایید و در صورتی که پاسخ استعلام مثبت بود نسبت به توقیف سهام عدالت اقدام نمایید 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.