راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

روش‌های گرفتن حق طلاق زن

گرفتن حق طلاق زن در حال حاضر تبدیل به یک خواسته عمومی برای خانم‌ها شده است. مشکلات زندگی امروز و بالا رفتن شدید آمار طلاق باعث شده تا خانم‌ها برای رهایی از دغدغه‌های زمان جدایی، حق طلاق را حق قانونی خود بدانند و در همان زمان عقد یکی از شروط خود را برای دریافت حق طلاق قرار دهند.

البته گرفتن حق طلاق زن قطعاً نیاز به یک مشاور حقوقی کامل دارد. هم برای زوج و هم برای زوجه جلسه مشاوره لازم و ضروری است. بسیاری از قواعد و قوانین تنظیم شده برای طلاق، از دید عموم مخفی مانده وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند در این مواقع کمک حال خانواده‌ها شود؛ اما مراحل گرفتن حق طلاق زن چگونه بوده چه پیچیدگی‌هایی در این مورد وجود دارد؟

طبق قوانین اسلامی در شرایط عادی حق طلاق متعلق به مرد بوده و زوجه اختیار از این بابت ندارد. البته در عقدنامه‌های کنونی بندهای مختلفی گنجانده شده است که در صورت بروز هر یک از آن‌ها زوج این حق را خواهد داشت که با ارائه دادخواست قانونی و گرفتن وکیل برای خود اقدام به گرفتن طلاق نماید؛

اما موضوع اصلی اینجاست که بسیاری از مشکلات و بحران‌های موجود در زندگی‌های امروزی به هیچ وجه در این بندها قرار داده نشده است و از طرفی اثبات هر کدام از جانب آنها نیز کار بسیار مشکل می‌باشد.

از این روست که خانم‌ها برای داشتن حقوق برابر به دنبال گرفتن حق طلاق هستند؛ اما گرفتن حق طلاق زن در اکثر موارد به دو روش قابل انجام است:

گرفتن حق طلاق زن در عقدنامه

در این حالت خانم‌ها از همان ابتدای ازدواج باید به دنبال گرفتن این حق برای خود باشند. در زمان تنظیم اقرارنامه توسط دفترخانه ازدواج بندی در توضیحات عقدنامه جای می‌گیرد که طبق این بند حق طلاق به زن واگذار می‌شود. اگر برای نحوه نگارش این بند با مشکلاتی روبرو هستید می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی استفاده نمایید.

گرفتن حق طلاق زن بعد از عقد

روش دوم گرفتن حق طلاق زن وقتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عقد صورت گرفته و اکنون خانم به دنبال گرفتن حق طلاق برای خود می‌باشد.

در این حالت برای اعطای این حق توسط زوج به زوجه باید سند تک برگی در دفترخانه ثبت اسناد با عنوان وکالت تام الاختیار امضا شود که در این وکالتنامه مرد حق طلاق را به زن خود اعطا می‌نماید.

البته قانون درباره وکالتنامه حق طلاق دارای پیچیدگی‌های است که حتماً در زمان اجرا باید از آنها مطلع باشید.

طلاق گرفتن با وکالتنامه حق طلاق

شاید در نگاه اول این‌ طور به نظر برسد که هر کس با داشتن وکالتنامه حق طلاق می‌تواند با مراجعه به دفتر ثبت طلاق و ازدواج حکم طلاق خود را از شوهر خود بگیرد؛ اما مسئله به این سادگی‌ها هم نیست.

هر چند با این وکالت نامه حق طلاق به زوجه سپرده شده است اما تنها با داشتن این برگه نمی‌توان حکم طلاق را جاری ساخت.

دفترخانه برای جاری ساختن طلاق نیاز به حکم دادگاه خانواده خواهد داشت؛ اما نکته اینجاست که دادگاه خانواده هم بدون حضور شوهر حکمی برای طلاق صادر نمی‌کند.

دلیل این مورد یک بند قانونی بسیار ساده است که بسیاری از افراد از این حکم غافل هستند. برای اطلاع دقیق از چنین بندهای مراجعه برای مشاوره حقوقی طلاق می‌تواند چاره ساز باشد.

طبق قانون قاضی دادگاه تنها می‌تواند وکالت کسی را در پرونده قبول نماید که پروانه وکالت داشته و وکیل پایه یک دادگستری باشد.

از این نظر امضای زن حتی با داشتن این وکالت نامه نیز نمی‌تواند اجازه لازم برای صادر کردن حکم طلاق را به قاضی بدهد. چاره کار هم بسیار ساده است.

زوجه برای صادر کردن حکم طلاق بایستی با مراجعه به دفتر وکیل پایه یک دادگستری وکالت امضای طلاق از جانب شوهرش را به وی بسپارد.

حالا با حضور وکیل در دادگاه این امکان وجود خواهد داشت که وی به جای زوج حکم را امضاء نموده و حکم طلاق جاری خواهد شد.

نگارش وکالت نامه حق طلاق زن

یکی از مشکلات دیگری که در راستای گرفتن حق طلاق زن در چند سال گذشته به تعداد مشاهده شده است، نحوه نگارش متن وکالت نامه گرفتن حق طلاق زن می‌باشد.

هر چند برخی از دفترخانه‌ها برای چنین وکالت نامه‌ای فرم‌های آماده در اختیار دارند، اما مسیر طلاق برای هر زوجی منحصر به فرد بوده و با سایرین تفاوت خواهد داشت.

در درجه اول توصیه داریم برای چنین امری حتماً از خدمات مشاوره حقوقی طلاق بهره‌مند شوید تا مبادا مشکلی در این باره برای شما پیش بیاید.

اهمیت متن وکالت نامه طلاق به مواردی از قبیل پرداخت مهریه، نفقه و سایر حق و حقوق زوج و زوجه در عقدنامه برمی‌گردد.

در بسیاری از موارد زوج تنها با قبول بخشش همه مهریه توسط زن اقدام به داد حق طلاق به زن خود می‌نماید. توافق در این باره شرط اصلی است. بخشش کامل یا مقداری از مهریه و یا هر شرط دیگری نیاز به توافق خواهد داشت. برای درک قوانین موجود در این باره نیز وکیل پایه یک دادگستری طلاق می‌تواند بهترین گزینه برای راهنمایی زوجین باشد

عواقب گرفتن حق طلاق زن برای مرد

مردان نیز باید کاملاً توجه داشته باشند که امضای چنین وکالت‌نامه‌ها و اسنادی می‌تواند عواقبی هم برای آنها به دنبال داشته باشد.

با دادن وکالت بلاعزل طلاق به زن خود دیگر راهی برای پشیمانی نخواهد بود و امکان باطل کردن چنین وکالت نامه‌ای هم وجود ندارد.

از این گذشته اگر در زمان عقد چنین اجازه‌ای به همسر خود داده باشید، وی می‌تواند حتی بدون خبردار شدن شوهر خود، با طی مراحل قانونی طلاق خود را از وی بگیرد.

هر چند در دادن حق طلاق به مرد در قوانین اسلامی دلایلی ذکر شده اما با این وجود زن‌ها هم این را حق خود می‌دانند.

در این صورت مردان با مراجعه به مشاوره حقوقی می‌توانند راهکاری را در پیش بگیرند که حتی با دادن حق طلاق به زن خود گریبان گیر عواقب آن نباشند.

منبع: سایت حقوقی صاحب اندیشه

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.