راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آیا زن باردار میتواند طلاق بگیرد ؟

آیا زن حامله را میتوان طلاق داد؟ آیا طلاق در دوران بارداری زن امکان پذیر است؟ شروط لازم برای طلاق دادن زن باردار چیست؟

فهرست:

طلاق چیست ؟

طلاق از نظر لغت به مفهوم رها شدن می‌باشد و از نظر فقهی، عمل حقوقی است که منجر به انحلال نکاح می‌شود و این عمل یک طرفه و از سوی مرد می‌باشد.

طلاق وسیله‌‌ای برای جدا شدن زوجین از یکدیگر و پایان یافتن زندگی زناشویی آنان است و به موجب طلاق کلیه حقوق و تکالیفی که در اثر عقد نکاح بر عهده زن و مرد قرار گرفته بود از بین می‌رود.

با وجود اینکه طلاق امری مذموم است و اثرات زیانبار و جبران‌ناپذیر زیادی بر خانواده و جامعه می‌گذارد اما در خیلی از موارد چاره و دوای درد بسیاری از زندگی‌های مسموم می‌باشد.

به همین دلیل در قانون جمهوری اسلامی که برگرفته از شرع مقدس و فقه اسلامی می‌باشد قانونگذار قوانینی را ایجاد کرده که برای نظم دادن به این مسئله در جامعه می‌باشد.

به طور معمول طلاق در زمان بارداری رخ نمیدهد و قبل از طلاق وضعیت زوجه از لحاظ باردار بودن یا نبودن مشخص می‌گردد.

گاهی ممکن است زوجین در زمان حاملگی زن تصمیم به جدایی بگیرند یا یکی از آن دو در این زمان قصد جدا شدن پیدا کند و دادگاه حکم طلاق بدهد یعنی گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود. و در حالی که زن باردار است طلاق صورت بگیرد.

عدم وجود منع قانونی و شرعی برای طلاق در بارداری

موضوعی که وجود دارد این است که زن باردار را میتوان طلاق داد و از نظر شرع و قانون مانعی برای طلاق و جدایی در زمان بارداری زن وجود ندارد.

یعنی طلاق در زمان بارداری زوجه امکان پذیر است و شرایط خاصی در این مورد وجود ندارد و تنها نکته‌‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که عده زن باردار متفاوت است و خود طلاق در زمان بارداری امکان پذیر بوده و دارای احکام ویژه‌‌ای نیست.

بیشتر بخوانید:

شرایط طلاق زن باردار چیست؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، طلاق زن حامله و غیر حامله با هم هیچ فرقی نمی‌کند و تنها تفاوتی که بین این دو وجود دارد، در مدت عده می‌باشد.

اگر طلاق به درخواست زن باشد باید مسائلی مانند غیبت شوهر، عسروحرج و یا عدم پرداخت نفقه توسط همسرش را اثبات کند که در این موارد تفاوتی بین زن باردار و غیر باردار نمی‌باشد.

همچنین ممکن است طلاق به صورت توافقی باشد و زوجین هر دو چنین قصدی را داشته باشند و دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارائه بدهند.

در تقدیم کردن درخواست طلاق توافقی نیز بین زن حامله و غیر حامله تفاوت وجود ندارد و تنها موضوعی که وجود دارد این است که در طلاق زن باردار تکلیف هزینه‌های زوجه و نیز فرزند باید تعیین بشود.

اگر مرد و زن هر دو خواهان طلاق باشند، باید تقاضای طلاق توافقی خود را به دادگاه خانواده ارائه بدهند و دادگاه بعد از آن زوجین را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع می‌دهد و در صورتی که طرفین از طلاق منصرف نشوند تصمیم نهایی در مورد طلاق را دادگاه خانواده می‌گیرد.

طلاق زن حامله از کدام نوع از اقسام طلاق است؟

همانطور که گفته شد طلاق زن باردار ویژگی خاصی ندارد تا از انواع دیگر متمایز بشود. به طور کلی طلاق‌های توافقی از انواع طلاق خلع می‌باشند و طلاقی که به درخواست یکی از زوجین باشد از اقسام طلاق رجعی ثبت می‌گردد.

دادخواست طلاق توافقی زن باردار

دادخواست طلاق توافقی از سوی زن حامله و غیر حامله تفاوتی نمی‌کند و شرایطی که درباره درخواست طلاق این دو وجود دارد کاملاً یکسان می‌باشد.

طرفین می‌توانند درخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارائه بدهند تنها موضوعی که باید تکلیف آن در این میان مشخص شود، شیوه وضع حمل و هزینه‌های زن حامله و همچنین فرزند می‌باشد.

بنابراین در طلاق توافقی طریقه وضع حمل و هزینه‌های زن حامله و هزینه‌های زایمان باید مشخص شود.

همانطور که میدانیم قانونا حضانت طفل تا هفت سالگی با مادر است و هزینه‌های فرزند نیز بر گردن پدر می‌باشد. اگر زنی حضانت فرزند خود را نپذیرد پدر ولایتا حضانت فرزند را باید به عهده بگیرد.

اگر فرزند متولد شده از زن حامله بعد از طلاق دارای پدر نباشد نفقه وی بر عهده جد پدری است و با اعمال ولایت قهری سرپرستی فرزند را باید برعهده بگیرد. یعنی اگر مادر حضانت او را تا قبل از هفت سال نپذیرد و طفل پدر نیز نداشته باشد، حضانت او ولایتا بر عهده جد پدری خواهد بود.

تفاوت عده زن حامله و غیر حامله چیست؟

عده مدت زمانی است که زن بعد از انحلال ازدواج حق ازدواج دوباره را ندارد و با توجه به این که شوهرش فوت کرده باشد یا طلاق بگیرد و. . مدت آن متفاوت است.

در ازدواج دائم و موقت، عده زن باردار زمان وضع حمل او می‌باشد و در این میان فرقی نمی‌کند که جنین، زنده یا مرده به دنیا آمده باشد و تفاوتی نمی‌کند که از زمان طلاق مدت کوتاهی گذشته باشد یا مدت طولانی.

ذکر این نکته در اینجا ضروری به نظر می‌رسد که در صورتی عده زن حامله با وضع حمل پایان پیدا می‌کند که حاملگی از طریق ازدواج صحیح یا شبهه باشد.

یعنی اگر زنی از طریق زنا حامله شده باشد، حکم متفاوت است و زمان پایان عده او زمان وضع حمل نمی‌باشد بلکه گذشتن مدت سه ماه می‌باشد زیرا بنابر عقیده فقها نطفه‌‌ای که از زنا ایجاد شده باشد احترامی ندارد.

طلاق زن باردار در اهل سنت

در تمام مذاهب عامه عده زن باردار را وضع حمل دانسته و عده وفات را چهار ماه و ده روز دانسته اند. همانگونه که در قران ذکر شده است، مدت عده در طلاق، سه قرء است که در فقه شافعی و مالکی قرء را تعبیر به طهر کرده‌اند و در مذاهب حنفی و حنبلی قرء را حیض تعبیر کرده اند. طبق نظر فقهای عامه زن یائسه و صغیره سه ماه عده نگه می‌دارند و فقط طبق نظرحنبلی زن صغیره عده ندارد.

سوالات متداول

آیا در تقدیم کردن درخواست طلاق توافقی بین زن حامله و غیر حامله تفاوت وجود ندارد؟

خیر، هیچ تفاوتی نیست.

در حکم طلاق زن حامله چه موضوع خاصی مورد نظر قرار می گیرد؟

بنابراین در طلاق توافقی طریقه وضع حمل و هزینه‌های زن حامله و هزینه‌های زایمان باید مشخص شود.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.