راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

محاسبه مهریه به نرخ روز

محاسبه مهریه به نرخ روز از آن دسته محاسباتی است که برای بسیاری از زوج ها جذاب و یا با برخی همسران لازم است.

البته این محاسبه و حساب و کتاب برای مهریه هایی است که مبلغ آن نقدی در نظر گرفته شده باشد. مهریه اگر طلا و سکه باشد فرمول خاصی ندارد و کافی است قیمت سکه روز در تعداد آن ضرب شود.

نحوه محاسبه ارزش مهریه نقدی به نرخ روز

نحوه محاسبه مهریه را روزنامه هفت صبح در گزارشی مفصل بدین شرح توضیح داده است:

براساس مصوبه هیات وزیران در سال ۷۷ نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه به شکل زیر محاسبه می شود:

عدد شاخص در سال قبل را بر عدد شاخص در سال وقوع عقد تقسیم می کنیم و نتیجه را در مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه ضرب می کنیم به این ترتیب مبلغ مقدار مهریه به نرخ روز مشخص خواهد شد. این نحوه محاسبه به شکل فرمولی به صورت زیر است:

مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × (عدد شاخص در سال وقوع عقد ÷ عدد شاخص در سال ۱۳۹۰). به این ترتیب مقدار مهریه فوق در سال ۱۳۹۱ می شود ۱۱۷۹۶۱۷۰۲ ریال.

بدیهی است تا پایان سال ۹۱، صورت کسر فوق، شاخص سال ۱۳۹۰ یعنی عدد ۲۷۷/۲۱ خواهد بود و بعد از اتمام سال ۱۳۹۱ ورود به سال ۱۳۹۲، شاخص سال ۱۳۹۱ جایگزین شاخص سال ۱۳۹۰ خواهد گردید. (منبع سایت حقوقی یاسا)

محاسبه مهریه زن بعد از فوت همسر

اگر زنی بعد از فوت شوهرش اقدام به مطالبه مهریه کند باید شاخص سال فوت همسرش بر شاخص سال ازدواج تقسیم و حاصل در مبلغ مهریه ضرب شود و دیگر تاریخ مطالبه ملاک محاسبه نخواهد بود.

مرکز مشاوره قوه قضاییه برای آسان شدن این محاسبه، سامانه‌ای را راه اندازی کرده که مراجعه کنندگان به راحتی می‌توانند این محاسبه را انجام دهند.

برای وارد شدن به سایت قوه قضائیه برای محاسبه مهریه می توانید روی این لینک کلیک کنید.

محاسبه مهریه به نرخ روز در سال ۹۹

امسال رئیس کل بانک مرکزی شاخص تورم سالانه و ماهانه را جهت محاسبه میزان مهریه و خسارت تاخیر تادیه در سال ۹۹ به قوه قضائیه اعلام کرد.

عبد الناصر همتی رئیس بانک مرکزی، با ارسال نامه ای به رئیس قوه قضائیه شاخص تورم سالانه و ماهانه را جهت محاسبه میزان مهریه و خسارت تاخیر تادیه اعلام کرد.

شاخص و جدول تورمی اعلامی سال ۹۹ برای محاسبه مهریه به نرخ روز را سایت راهش پیش از این منتشر کرده بود.

محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز

برای محاسبه مهریه به نرخ روز بدون نیاز به فرمول های آن در سال ۹۹ سایت ها و نرم افزارهای مختلفی این خدمات را ارایه می دهند.

علاوه بر سایت قوه قضائیه که بالاتر لینک آن ارایه شد، سایت کیت ست نیز سامانه ای برای محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز دارد که با کلیک بر روی نام آن می توانید وارد این سایت شوید.

محاسبه مهریه در سایت دادحساب

سایت حقوقی دادحساب نیز سامانه ای برای محاسبه نرخ مهریه دارد که با کلیک بر روی آن می توانید مهریه خود را به صورت آنلاین محاسبه کنید.

مهریه سکه چگونه محاسبه می شود؟

شاید در نگاه اول پاسخ به این سوال ساده به نظر برسد و گفته شود که تعداد مهریه در مبلغ روز سکه ضرب می شود کما اینکه در حال حاضر نیز همین فرمول مورد تائید قانون است اما…

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از فرمول محاسباتی پرداخت مهریه سکه به نرخ روز

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت :این که مهریه را ۱۱۰ سکه بهارآزادی قرار دادند و آن روز قیمت هر سکه، یک میلیون بود، اما امروز حدود پنج میلیون است؛ آیا باید همین قیمت امروز را داد؟

که ما می گوییم خیر؛ باید به صورت متعارف پرداخت کرد؛ نه این‌که پنج برابر قیمت آن روز پرداخت کنند.

آیت ا… مکارم شیرازی تصریح کرد: تفاوت‌های متعارف قابل قبول است؛ اما تفاوت‌های غیرمتعارف باید تعدیل شود؛ آیا هیچ عاقلی می‌گوید که اگر فلان جنس ۱۰ برابر شد، ما باید ۱۰ برابر پرداخت کنیم؟

وی بیان کرد: امیدواریم مسئولان دستگاه قضا با حوزویان بنشینند و مشکلات موجود را برطرف کنند تا مردم سرگردان نباشند.

نحوه پرداخت مهریه وقتی قیمت سکه بالا می رود

غیر از آیت الله مکارم پرداخت سکه با قیمت روز مخالفان دیگری نیز داشته و فرمول های دیگری نیز داده شده است.

به عنوان مثال جعفر محمدی سردبیر سایت عصر ایران در یادداشتی اینطور پیشنهاد داده است:

پیشنهاد کسانی که می گویند قیمت سکه باید بر اساس قیمت روز عقد محاسبه و به زن پرداخت شود ظلم به زن است زیرا در چنین وجهی، قیمت سکه در چند سال قبل فریز می شود و قدرت خرید را کاهش می دهد؛ این پیشنهاد عملاً تبدیل سکه به وجه نقد است و بازگشت به عقب.

از سوی دیگر، دادن بهای سکه بر اساس قیمت روز در شرایط غیرمتعارف اقتصادی کنونی هم ستم آشکار به مرد است. 

با تاملی منصفانه می توان فرمول زیر را برای پرداخت مهریه مناسب و بسیار عادلانه داننست:
مهریه در روز پرداخت = “قیمت سکه در روز عقد” ضرب در “تورم سالانه” 

با این فرمول، قدرت خرید برای زنی که مهریه را می گیرد، دقیقاً مساوی است با روز عقد؛ بدین ترتیب، مهریه کارکرد اصلی اش را حفظ می کند و تبدیل به وسیله ای برای سوددهی نمی شود.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.