راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

پرسمان تردد

سامانه پرسمان تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور راه اندازی شد. این سامانه برای اطلاع ایرانیان خارج از کشور از وضعیت ممنوع الخروجی آن‌هاست.

وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با ارائه کمترین اطلاعات از اینکه آیا بعد از ورود می‌توانند از کشور خارج شوند ظرف ۱۰ روز آگاهی یابند.

وی افزود: وزارت خارجه تضمین می‌کند ایرانیان به راحتی می‌توانند به سرزمین مادری خود سفر کنند و نه یکبار بلکه ده‌ها بار در سال می‌توانند این سفر را تکرار کنند.

سامانه استعلام ممنوع الخروجی تا پیش از سامانه پرسمان

پیش از راه اندازی سامانه پرسمان، برای اطلاع از ممنوع الخروجی به صورت آنلاین و غیرحضوری افراد استعلام از سامانه ثبت در دسترس بود. سامانه ثبت هم فقط موارد و موضوعاتی که اداره ثبت دستور ممنوع الخروجی صادر می‌کرد را مشخص کرد و موارد دیگر ممنوع الخروجی مشخص نمی‌شد.

ثبت نام در سامانه پرسمان

سامانه پرسمان بخشی از سامانه میخک وزارت امورخارجه است. برای ثبت درخواست اطلاع از ممنوع الخروجی در این سامانه ابتدا می‌بایست، به سامانه میخک به آدرس www. mikhak. mfa. gov. ir مراجعه کنید.

درخوسا پرسمان تردد جهت بررسی ممنوع الخروجی

بعد از اینکه روی دکمه سامانه پرسمان کلیک کنید اطلاعیه زیر را مشاده می‌کنید:

برخی از هموطنان مایلند قبل از سفر به کشور از وضعیت حقوقی خود در ایران آگاه شوند، پرسمان تردد به شما این امکان را می‌دهد تا پاسخ این سوال را دریافت کنید.

لازم بذکر است، این فرآیند فقط جهت اطلاع از آخرین وضعیت تردد است و ارتباطی به ثبت نام و ورود به سامانه میخک جهت دریافت سایر خدمات کنسولی ندارد.

ثبت اطلاعات و مدارک در سامانه پرسمان

پس از این مرحله و بعد از ثبت نام و ورود، اطلاعاتی و مدارکی مانند شماره گذرنامه و تصویر آن را می‌بایست در این سامانه وارد کنید. سپس با بررسی وضعیت ممنوع الخروجی نتیجه ظرف مدت ۱۰ روز به شما اطلاع داده می‌شود.

اطلاع از ممنوع الخروجی با استفاده از اپلیکیشن «پلیس من»

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور از فراهم شدن امکان استعلام ممنوع الخروجی افراد خبر داد و گفت: یکی از مشکلاتی که برخی افراد با آن رو به رو هستند، بی‌اطلاعی آنان از ممنوع الخروجی بود. ممکن است برخی افراد به دلایلی نظیر بدهی مالیاتی، دستور قضائی و… امکان خروج از کشور را نداشته باشند اما چون از آن بی‌خبر هستند اقدام به تهیه بلیت هواپیما و رزرو هتل می‌گنند اما حین خروج با مشکل مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا و با هدف ارتقای خدمات الکترونیک پلیس، نرم افزاری به نام «پلیس من» با قابلیت‌های فراوان طراحی شد که با استفاده از آن امکان استعلام ممنوع الخروجی افراد، اعتبار گذرنامه، پرداخت عوارض خروج از کشور و… فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری پلیس علاقه مندان می‌توانند جهت د ریافت این اپلیکیشن به سایت www. epolic. ir مراجعه کنند. (isna)

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه: از سه روش می‌توان فهمید که ممنوع الخروج هستید یا خیر؟

سردار علی ذوالقدری رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در خصوص چگونگی اطلاع افراد از ممنوع الخروجی خود گفته است از سه روش می‌توان فهمید که ممنوع الخروج هستید یا خیر.

به گفته ذوالقدری اگر فردی گذرنامه جدید درخواست کرده و آن را تحویل گرفته، پس معلوم است که آن فرد ممنوع الخروج نیست؛ روش دیگر این است که فردی که دارای گذرنامه است به اداره گذرنامه مراجعه کند تا وضعیتش بررسی شود.

روش سوم از طریق اپلیکیشن «پلیس من» است که فرد وارد سامانه گذرنامه شده و می‌تواند ممنوع الخروجی خود را بررسی کند.

او همچنین درباره این‌که آیا هرکس پرونده در دادگاه داشته باشد ممنوع الخروج است یا خیر؛ گفته است درخواست ممنوع الخروجی افراد از طرف دادستانی کل کشور صادر و به پلیس مهاجرت و گذرنامه اعلام می‌شود؛ ممنوع الخروجی صادر شده برای اشخاص مدنظر به مدت ۶ ماه است و بعد از این مدت اگر نیاز باشد به درخواست دادستانی کل کشور دوباره تمدید خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نحوه گرفتن کد رهگیری از سامانه میخک | ورود به ایران با پاسپورت تاریخ گذشته

معاون کنسولی وزارت امور خارجه: ثبت اطلاعات در سامانه را به منزله درخواست برای تردد ایران می‌دانیم و در کمیسیونی که متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذی ربط هست مطرح می‌کنیم و فرصتی داده می‌شود که جواب دستگاه‌های مختلف را دریافت کنیم و از طریق همین سامانه جواب را به ایرانیان خارج از کشور اعلام می‌کنیم. هیچ ایرانی برای ورود به کشور هیچ مانعی ندارد، گذرنامه و برگه عبور داشته باشد و حتی اگر گذرنامه فرد منقضی شده باشد هم مانعی ندارد.

وی افزود: طی دو سال گذشته (از دی‌ماه ۱۴۰۰ تا امروز) ۱۲ هزار ۷۷۰ نفر تقاضای خودشان را در سامانه پرسمان تردد ثبت کردند که این تعداد مورد رسیدگی قرار گرفته است. از این تعداد درخواست ۳۰۱ نفر دارای پرونده قضایی در محاکم دادگستری بودند که به آنها اعلام شده است و به باقی افراد نیز اعلام شده که هیچ مشکلی برای ورود و خروج از کشور نداشتیم. بیشترین تعداد درخواست‌ها از ما در این سامانه از ایرانیان مقیم ترکیه، آمریکا، آلمان و کانادا هستند. ایرانیان خارج از کشور از ۱۱۴ کشور در سامانه اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند. مایل هستیم که ایرانیان خارج از کشور اگر نظری دارند به ما اعلام کنند و آمادگی داریم که اگر خدمات دیگری هم می‌شود جهت ارائه به آنها انجام دهیم‌.

کسانی که پاسخ مثبت گرفتند از این سامانه به طور قطع در سفرهایشان به ایران به راحتی وارد و خارج شدند. بسیاری از افرادی که مراجعه کردند به دلیل فضای روانی که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد نسبت به این امر دچار تردید هستند، اما می‌توانند با مراجعه به سامانه به یک جمع بندی رسیده و سفر خودشان را انجام دهند. (منبع)

۴.۲/۵ - (۲۱ امتیاز)
15 نظرات
  1. شاهین می گوید

    بیش از ۱۵-۲۰ روزه در خواست دادم هیچ جوابی نگرفتم

    1. یونس می گوید

      من هم با گذشت بیش از ۱۷روز هنوز جوابی نگرفته ام

      1. آریا می گوید

        برای من حدود ۳ ماه طول کشید با اینکه گفته بودن ۱۰ روزه ولی خوب بالاخره جوابش اومد

  2. محسن می گوید

    من اواسط دی درخواست دادم الان دو روز دیگه سال جدید میاد هنوزم جواب نیومده

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر
      با سفارت کشوری که در آن جا ساکن هستید تماس بگیرید و پیگیری نمائید.

  3. محمد می گوید

    من ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ درخواست دادم
    الان ۱۸ فروردین
    موقع ثبت نام گفته بودن ده روزه پاسخ میدن
    یعنی الان مشکلی وجود داره که پاسخ ندادن؟

  4. یونس می گوید

    باسلام من بیش از ۹۰. روزگذشت و لی هیچ خبری نشد باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنن

    1. حامد می گوید

      با سلام .برای من هم حدود پنج ماه گذشته و پاسخ ندادن.در جواب میگن که در حال پیگیری هست همیشه و منتظر باشید.

  5. ناشناس می گوید

    وقت بخیر
    استعلام ممنوع الخروجی سامانه میخک چیست و کجاست؟

    1. راهشگر می گوید

      سلام
      این استعلام از طریق سامانه پرسمان تردد انجام می شود که لینک آن داخل سامانه میخک قرار دارد

  6. Dara می گوید

    با سلام . برای من هم حدود ۳ ماه گذشته و پاسخ ندادن

  7. رضا می گوید

    با سلام . برای من هم بیشتر از یک سال گذشته و پاسخ ندادن هنوز .

  8. هادی می گوید

    با سلام.برای من هم یک سال و نیم گذشته و پاسخ ندادن.

  9. جلال نوذری می گوید

    سه ماه پیش در پرسمان تردد تقاضا کردم ولی جواب نگرفتم

    1. راهشگر می گوید

      بخش اسپم ایمیل خودتان را چک کنید- ممکن است پاسخ آمده باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.