راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آخرین اخبار از یارانه سال ۹۹

افزایش یارانه ۹۹

خبرهای متفاوتی از افزایش میزان یارانه مهرماه ۹۹ به گوش می رسد و ممکن است واریز یارانه ۱۲۰ هزارتومانی در مهرماه آغاز شود.

یارانه نقدی مهرماه ۱۳۹۹ مطابق روال واریز، ساعت ۲۴:۰۰ روز یکشنبه ۲۰ مهرماه سال جاری به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود. 

یکصد و شانزدهمین مرحله از یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی مربوط به مهرماه ۹۹، در حالی ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۰ مهرماه به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود که پیش تر مطابق با اعلام دولت، سه مرحله از اقساط وام یک میلون تومانی کرونا، از مبلغ یارانه هر خانوار متقاضی، کسر شده بود و حالا در اولین ماه پاییز، چهارمین قسط وام کرونا کسر خواهد شد.

پیشتر جبارکوچکی نژاد از اعطای یارانه ۱۲۰ هزارتومانی با عنوان یارانه کالایی نام برده بود. اینکه افزایش مبلغ یارانه نقدی در دستورکار است یا خیر باید مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه خبر زیر زمان واریز یارانه مهرماه ۹۹ و مبلغ یارانه مهرماه اطلاعات بیشتری را آورده ایم.

برخی از منابع اعلام کردند که دولت پس از ۱۰ سال قصد افزایش میزان یارانه را دارد و مجلس نیز طرح یارانه ۱۲۰ هزارتومانی را رقم زد.زمان واریز یارانه مهرماه ۹۹ اعلام شد .

مبلغ یارانه جدید

یک نماینده مجلس از پرداخت یارانه جدید به برخی از خانوارها خبر داد. یارانه ۱۲۰ هزارتومانی که از آن به عنوان یارانه کالایی نام برده می شود قرار است به ۶۰ میلیون ایرانی پرداخت شود. افزایش یارانه در پی گرانی های این روزها توسط نمایندگان مجلس دنبال می شود تا آن ها بتوانند با افزایش یارانه نقدی فشار اقتصادی بر روی سرپرستان خانوار را کم کنند.

هدفمندی یارانه سال هاست که در این اجرا می شود و با آزادسازی تدریجی قیمت حامل های انرژی دولت یارانه نقدی را هر ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می کرد. یارانه نقدی به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر طراحی شد و دولت ماهانه مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر به حساب سرپرست خانوار واریز می کرد. ( منبع:مثلث )

یارانه چه کسانی قطع شد؟

هیات وزیران، با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و معطوف‌نمودن پرداخت یارانه به خانوار‌های نیازمند، آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۴) قانون بودجه، موضوع منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کرد.

مطابق این آیین‌نامه، وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو مکلفند از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط تمامی دریافتی‌های (منابع) مربوطه را از طریق حساب‌های مفتوحه خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز نمایند. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز مکلف است به‌ازای هر ردیف از دریافتی‌های فوق، نسبت به افتتاح حساب نزد بانک مرکزی با هماهنگی خزانه‌داری اقدام نماید.

خزانه‌داری کل کشور نیز موظف است سهم عوارض شهرداری‌‌ها و دهیاری‌‌ها را به حساب سازمان امور مالیاتی نزد خزانه‌داری واریز تا سازمان امور مالیاتی عوارض مذکور را به حساب وزارت کشور برای پرداخت به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز نماید.

هم‌چنین، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی نسبت به شناسایی سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند. سازمان هدفمندسازی یارانه‌‌ها نیز پس از اعلام وزارت تعاون می‌بایست نسبت به حذف یارانه خانوار‌های اعلامی (در نخستین نوبت) اقدام نماید.

لازم به ذکر است، خانوار‌های حذف‌شده می‌توانند نسبت به اعتراض در خصوص قطع یارانه خود و افراد تحت تکفل با اعلام رضایت از دسترسی وزارت یادشده به کلیه اطلاعات بانکی و ارائه اطلاعات و مستندات لازم اقدام نمایند.

وزارت مذکور نیز مکلف است پس از بررسی مستندات ارائه‌شده، اسامی سرپرستان خانوار‌های واجد شرایط دریافت یارانه نقدی را دوباره به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام نماید تا در نخستین نوبت، پرداخت یارانه نقدی آنها برقرار شود. ( منبع:تسنیم )

قطع یارانه

برای تمام خانوار‌هایی که یارانه نقدی آن‌ها قطع می‌شود،  پیامک «قطع یارانه نقدی» با سرشماره «YARANEH» ارسال می‌شود. در مرحله اول سرپرست خانوار در صورت اعتراض به قطع یارانه باید به همراه یک مدرک شناسایی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و کد رهگیری دریافت کند.
 بعد از دریافت پیامک کد رهگیری فرد باید به سامانه https://yaraneh ۱۰.mcls.gov.ir مراجعه کنند و با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری دریافتی از دفتر پیشخوان، تمام اطلاعات و تراکنش‌های بانکی خانوار را مشاهده کنند.

علت قطع یارانه

دولت یازدهم از همان ابتدای آغاز به کار با اشاره به این استدلال که توزیع یارانه نقدی نمی تواند زمینه توسعه عدالت باشد و از سویی نیز منابع مالی کافی برای ایجاد این پرداخت ها را ندارد، تلاش کرد تا یارانه افراد غیر نیازمند را قطع کرد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است بدلیل اینکه برخی از شهروندان موفق به ارسال درخواست بررسی علت قطع یارانه در سایت یارانه ۱۰ نشده اند، به منظور ایجاد فرصت برای این دسته از هموطنان اعلام می‌گردد، هموطنانی که یارانه آن‌ها قطع شده است تا مدت ۲ ماه پس از قطع یارانه می‌توانند به سایت یارانه ۱۰ مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایند.

بر اساس این اطلاعیه، شهروندانی که یارانه آن‌ها در ماه‌های آینده هم قطع شود می‌توانند به مدت ۲ ماه پس از قطع یارانه به سایت یارانه ۱۰ مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایند.

نکته مهم این است که فرآیند بررسی اعتراض (از ثبت درخواست تا پاسخ) کاملاً غیر حضوری صورت خواهد گرفت.

آئین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال در خصوص درآمدها، پرداختی ها و مصارف قانون هدفمندی یارانه ها برای سال ۹۷ از طرف اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

براساس این آیین نامه در بخش مصارف هدفمندی یارانه ها برای سال ۹۷ مبلغ ۴۱۵ هزار میلیارد ریال برای پرداخت یارانه نقدی، تا سقف ۷۰ هزار میلیارد ریال پرداخت نقدی برای کمک به کاهش فقر مطلق و ۳۷ هزار میلیارد ریال برای سلامت و تا سقف ۳۳ هزار میلیارد ریال نیز بابت خرید تضمینی گندم و یارانه مان اختصاص می یابد.

دستگاه های اجرایی زیر موظفند در راستای شناسایی و رتبه بندی خانوارها، تمام داده های مورد نیاز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مطابق آیین نامه به صورت یکجا، تجمیعی و برخط در اختیار وزارت مذکور قرار دهند و آن را به روز رسانی کنند.

نحوه اعتراض به قطع یارانه

سرپرست خانوار در این مرحله و پس از مشاهده تراکنش‌های بانکی خود اگر اعتراضی به قطع یارانه خود ندارد، باید گزینه «انصراف از اعتراض و خروج» و در صورت اعتراض نیز باید گزینه «ثبت اعتراض» را انتخاب کند تا پس از آن، اعتراض آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در صورت پذیرش ثبت اعتراض خانوار،  یارانه نقدی آن‌ها در ماهی که قطع شده، همراه با مرحله بعد به صورت یکجا واریز خواهد شد.

سامانه اطلاعات یارانه بگیران برای پیگیری قطع یارانه نقدی

یرای پیگیری وضعیت پرداخت یارانه نقدی و قطع آن لازم است به سامانه استعلام یارانه نقدی مراجعه کنید.

سامانه استعلام یارانه نقدی که زیر نظر کمیسیون ماده ۱۰ قانون هدفمندی یارانه ها فعالیت می کند و ادرس آن http://www.yaraneh۱۰.ir  است. قبل از ورود به این سامانه با شماره ملی سرپرست خانوار و شماره حسابی کخه برای واریز یارانه معرفی کرده ای را همراه داشته باشید.

پس از ورود به سامانه‌ی استعلام یارانه‌ی نقدی صفحه‌ای به شکل زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

پس از ورود به این سایت باید شماره ملی سرپرست و شماره حساب را در کادرهای مخصوصشان وارد کنید.

و بعد باید دکمه «استعلام وضعیت» را کلیک کنید تا صفحه استعلام برای شما نمایش داده شود.

در کادر سمت راست سایت در مستطیل نارنجی رنگ وضعیت استعلام یارانه شما نمایش داده می‌شود.

اما اگر مطلع شدید که یارانه نقدی شما حذف شده است حق اعتراض دادید و می توانید به مراجعه به  سایت https://yaraneh۱۰.mcls.gov.ir  اعتراض خود را ثبت کنید.

نحوه دریافت یارانه بعد از فوت سرپرست خانوار چگونه است؟

از زمان شروع واریز یارانه دولت با طرح‌های متفاوتی از دهک‌ها پردرآمد جامعه درخواست انصراف از دریافت یارانه را کرده است که این امر با استقبال اندکی از سوی سرپرستان خانوار روبرو شد و به علاوه تعدادی از یارانه بگیران براساس ضوابطی که در وزارت کار تعیین شده بود از لیست دریافت یارانه در سال‌های اخیر خط خوردند که در میان این افراد بسیاری که نیازمند به همین ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده‌اند از لیست به اشتباه خط خورند و هنوز هم نتوانسته‌اند به گردونه دریافت یارانه بازگردند و تنها راه بررسی شرایط این افراد از طریق سامانه www.yaraneh10.ir صورت می‌گیرد و افراد با وارد کردن اطلاعات سرپرستان خانوار باید در انتظار بررسی مجدد از سوی وزارت کار و سپس در صورت تایید دریافت پیامک برای وصل مجدد یارانه باشند.

حال با این اوصاف تعدادی از یارانه بگیران به دلیل از دست دادن سرپرستان خانوار خود از گردونه دریافت یارانه کنار گذاشته شده‌اند که این افراد باید مراحل زیر را طی کنند:

۱.لازم است در اسرع وقت نسبت به اصلاح اطلاعات خانوار خود در سامانه مرکز آمار اقدام نمایید.

۲. سپس از تاریخ ۲۰ همان ماه، مادر یا عضوی دیگر از خانوار باید به یکی از شعب بانکی که حساب یارانه سرپرست قبلی در آن بوده مراجعه و حساب جدیدی را به این منظور افتتاح و در سامانه refahi.ir ثبت نماید.

۳.بدیهی است یارانه خانوار در مراحل بعدی پس از اعلام حساب سرپرست جدید در این سامانه، و بررسی تایید نیاز از سوی وزارت کار به حساب وی واریز خواهد شد.

۴.کلیه بانک‌های عامل موظفند در صورت مسدود بودن مبلغ یارانه اینگونه خانوارها در حساب متوفی، بلافاصله پس از ثبت حساب سرپرست جدید در سامانه refahi.ir، مبلغ مزبور را از حساب متوفی به حساب سرپرست جدید منتقل کنند.

در مورد نوزادان نیز در مراکز ثبت احوال به والدین یادآوری می شود که ۳ ماه پس از ثبت اطلاعات نوزاد و دریافت شناسنامه، یارانه فرد جدید به حساب سرپرستان خانوار در صورت بررسی صلاحیت واریز خواهد شد. منبع:( میزان )

نحوه ثبت نام یارانه نوزاد تازه متولد شده ۹۹

یارانه نوزادان همچنان یکی از مسائل چالش بر انگیز در بحث حمایت دولت از نوزادان و هم چنین خانواده هایی است که صاحب فرزند می شوند. شمار یارانه بگیران کشور به صورت روزانه تغییر می کند و شمار فوتی و موالید کشور، سبب این تغییر می شود.

شرایط، مدارک و مبلغ دریافت یارانه نوازدان در سال ۹۹ یکی از مسائلی است که در سایت وزارت کار و سایت سازمان هدفمندی یارانه ها می توان برای طرح پرسش و جواب ، مراجعه کرد. یارانه نوزادان در سال ۹۹ کم تر از یارانه نوازدان در سال ۹۸ نیست و دریافت یارانه نوازدان ، ارتباطی به محل تولد و نوع سرپرست یا ولی یا قیم ندارد.

منابع دولت نیز محدود است و در سال کسری بودجه و تحریم های بین المللی و اقتصاد کرونا زده، پرداخت یارانه به مشمولان، از مسال جدی دولت است. قبلا با شرط مشمول والدین به منظور دریافت یارانه، فرزند تازه متولد شده هم یارانه دریافت می کرد. اما دیشب هیات محترم دولت تصمیم گرفت که پرداخت یارانه به نوازدان، مشروط باشد! این برای نخستین بار است که دولت تدبیر و امید در ۶ سال اخیر، پرداخت یارانه به نوازدان را مشروط می کند.

طبق آیین نامه اجرایی منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها که یکشنبه ۱۱ خرداد در جلسه هیات دولت به تصویب رسید، موالید سال ۹۹ صرفا با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در صورتی که منابع به تشخیص سازمان هدفمندی یارانه ها وجود داشته باشد، مشمول دریافت یارانه هستند. خانوارهایی که یارانه آن ها حذف شده است، بایستی نسبت به اعتراض در خصوص قطع یارانه خود و افراد تحت تکفل با اعلام رضایت از دسترسی وزارت تعاون به تمامی اطلاعات بانکی و ارائه اطلاعات و مستندات لازم، اقدام کنند.

مطابق این آیین نامه، وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو مکلفند از طریق شرکت‌های تابعه ذی‏ربط تمامی دریافتی‌های (منابع) مربوطه را از طریق حساب‌های مفتوحه خزانه داری کل کشور نزد بانک مرکزی به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ‏ها واریز نمایند. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز مکلف است به ازای هر ردیف از دریافتی‌های فوق، نسبت به افتتاح حساب نزد بانک مرکزی با هماهنگی خزانه داری اقدام نماید.

هیات وزیران در جلسه یازدهم خردادماه با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و معطوف کردن پرداخت یارانه به خانوار‌های نیازمند، آئین نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۴) قانون بودجه، موضوع منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کرد.

یکی از بند‌های قابل توجه در مصوبه هیات وزیران، پرداخت یارانه موالید جدید است.

به این صورت که پرداخت یارانه نقدی به فرزندان متولد شده خانوار‌های یارانه‌بگیر، مشروط به تایید وزارت کار و وجود منابع است در حالی که پیش از این با تولد فرزند، یارانه نقدی بدون هیچ شروطی برای وی واریز می‌شد.
«حامد شمس» رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت تعاون اعلام کرد که پرداخت یارانه موالید جدید مشروط به شناسایی وزارت رفاه شده است.

وی افزود: در صورت موجود بودن منابع، کار پرداخت یارانه توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت تعاون اظهارداشت: برخی تصویب این قانون را مخالف سیاست‌های کلان جمعیتی می‌دانند، اما باید به همه هموطنان گفت که هیچ نگرانی در این موضوع وجود ندارد.

حسین میرزایی در گفتگو با شبکه خبر درباره جزئیات حذف یارانه موالید در سال ۹۹، اظهار کرد: هیئت وزیران آیین نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۴) قانون بودجه، موضوع منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کرده است.

سخنگویی ستاد شناسایی تبصره ۱۴ قانون بودجه در پاسخ به این پرسش که حذف موالید جدید مغایر با سیاست‌های کلی جمعیتی که مبنای آن تشویق فرزندآوری است محسوب نمی‌شود، گفت: اساساً بحث حذف مطرح نیست و مسئله شناسایی و کسانی که باید مشمولان بشوند مطرح است و علی‌القاعده موالید جدید دنباله‌روی خانواده‌هایشان هستند و اگر خانواده مشمول یارانه باشد، فررند هم یارانه دریافت خواهد کرد و در سیاست‌های کلی جمعیت مسئله تشویق به فرزندآوری است و اساساً نباید دچار واگرایی در سیاستگذاری بشویم. بحث این است که در مواردی که منابع محدودی وجود دارد لفظ و فعل شناسایی مطرح می‌شود تا پرداختی هدفمند انجام شود.

میرزایی ادامه داد: به هیچ وجه جای نگرانی وجود ندارد و مردم بدانند که در پروتکل‌ها و سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری توجه خواهد شد و قطعاً نصب العین ما خواهد بود و ان‌شاءالله ظرف یک‌ماه آینده خبر‌های خوبی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که از فرزند چندم خانواده فرایند شناسایی انجام می‌شود، افزود: در بحث قانون تنها به موالید اشاره شده است و اشاره به فرزند چندم نشده است و چند موضوع در اطلاع‌رسانی که ظرف یک ماه آینده انجام خواهد شد به موارد مختلفی از جمله فرایند شناسایی، نحوه اعتراضات و… پرداخته خواهد شد.

سخنگویی ستاد شناسایی تبصره ۱۴ قانون بودجه گفت: هم اکنون هیچ سایتی برای این مسئله در نظر گرفته نشده است و بعداً در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد و هم اکنون همطوطنان نیازی ندارد که اقدامی را انجام دهند.

میرزایی در پایان گفت: شناسایی مشمولان برای دریافت یارانه نقدی به عهده وزارت رفاه است و اطلاعات آن‌ها بر اساس شناسنامه اقتصادی و اجتماعی تهیه و در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار داده می‌شود و این سازمان بر مبنای شرایط مالی پرداخت‌ها را انجام خواهند داد. ( منبع:راهبرد معاصر )

شماره تماس برای پیگیری یارانه

شماره تلفن های سیستم تلفن گویا جهت پاسخگویی به سئوالات مرتبط با یارانه ها

۸۸۹۰۲۲۵۳

۸۸۹۰۲۲۵۴

۸۸۹۰۲۲۵۹

۸۸۸۰۱۶۴۴

۸۸۸۰۳۴۵۲

۸۸۸۰۵۳۴۸

۸۸۸۰۵۷۰۴

۸۸۸۰۵۷۹۰

به این مطلب امتیاز بده post
2 نظرات
  1. آهنگران می گوید

    چند سال است یارانه من قطع شده اعتراض کردم هیچکس گوشش بدهکار نیست من تا سال ۹۱اوضاع بدی نداشتم تا اینکه درسال ۹۱بخاطر جراحی غده هیپوفیز فلج شدم وچهار بچه دارم همشون بیکار خودم نیز بخاطر فلج شدن مستمری بگیر شدم با حداقل حقوق یک میلیون و نهصد هزار تومان بخاطر اوضاع وشرایط جسمی ماهیانه نزدیک هشتصد هزار تومان دارو مصرف می کنم که تا آخر عمر باید استفاده کنم مدارک من در تامیین اجتماعی کامل است که فلج شدم واوضاعم روز به روز بد تر شد تا حالا که دیگر فقیر شدم اما یارانه من که در سال قبل از ۹۱که اوضاعم خوب بود وقطع شد دیگر کسی به اعتراض من گوش نداد با این همه مدارک که تامیین اجتماعی بخاطر باز نشسته کردن پیش از موعد مو را از ماست می کشد تا حقوقم را بر قرار کرد ولی این آقایان ومسولین نظام دروغ می گویند ویارانه مرا بر قرار نکردند این حقه باز ها من هم چون یارانه را حق خودم می دانم واین ….هم هیچ گوش شنوایی ندارد من هم بخودم حق می دهم که آرزوی ….را داشته باشم که انشاالله …میشوند این ….که من نتوانم زندگی خودم را تامیین کنم عروسی بچه هایم پیش کش که اصلا نمی شود فکر آن را هم کرد…من فکر این هستم که فقط خدا کند که زود تر تا کرونا هست بمیرم چون هزینه کفن ودفن کمتر است فقط یک سنگ قبر می خواهد اما اگر در زمان غیر از کرونا بمیرم من چه خاکی بسرم بریزم مراسم وتشیع جنازه و پول مرده شور که این همه گران حساب می کند وخیرات. خدای محمد بکند در زمان کرونا بمیرم تا فقط یک کمپرسی آهک خالی می کنند روی جنازه ام وخلاص انا. الیه راجعون. فاتحه. خیلی هم راحت این دیگر چه …بود. واز کجا آمد آخر من باید حقوق ومستمری ام بعد از بیست واندی کارگری یک میلیون و نهصد هزار تومان باشد. یعنی روزانه شصت هزار تومان. پول یک شیشه آبلیمو. مسلمان. آبلیمو شیشه ای پنجاه هزار تومان اندازه حقوق من آنوقت به نظر شما باید بگویم. درود بر این …جان هر کس دوست دارید شما که این متن را می خوانید حقوق من پول یک شیشه آبلیمو اصلا با عقل جور میشود نه با با

  2. هم وطن. می گوید

    سلام تو رو به خدا هر چه زودتر سامانه ثبت نام را باز تا ما جاماندگان ثبت نام کنیم.نه حقوقی تو رو خدا به داد ما مردم برسید. ه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.