راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آخرین وضعیت استخدام معلمان حق‌التدریسی استان سمنان

موضوع جذب معلمان حق‌التدریس، یکی از پروژه‌های جنجالی، بحث‌برانگیز و طولانی بوده که نه‌تنها در آموزش‌وپرورش بلکه در ادوار دولت‌ها و مجلس‌های حداقل یک دهه گذشته، مطرح‌شده است.

به گزارش راهش به نقل از تسنیم از سمنان، دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش و اقدامات زیادی را برای استخدام معلمان حق‌التدریسی انجام داده‌اند؛ اما این موضوع همواره با اعتراضات میدانی و پیگیری‌های خستگی‌ناپذیر معلمان حق‌التدریس نیز همراه بوده است.

تبدیل وضعیت نیروهای حق‌التدریس به رسمی دارای قانون است، قانونی که مجلس آن را وضع و شورای نگهبان نیز آن را ابلاغ کرده است و مرحله اول این استخدام با گذراندن دوره‌هایی در دانشگاه فرهنگیان است.

بنا بر قانون ششم توسعه، باید تا پایان این برنامه باید موضوع جذب معلمان حق‌التدریس تعیین و تکلیف شود؛ اما مانع بزرگ‌تر بر سر راه جذب معلمان حق‌التدریس، اسناد بالادستی در موضوع جذب نیرو در دستگاه آموزش‌وپرورش است که تنها راه رسمی آن، شرکت در آزمون سراسری و ورود به دانشگاه فرهنگیان عنوان می‌شود.

اما قانونی که در حال حاضر با عنوان جذب معلمان حق‌التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، پیش‌دبستانی‌ها و خرید خدمات وجود دارد، ماحصل ۱۱ بار رفت‌وبرگشت در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و دولت است که هر بار با بهانه‌هایی مورد اشکال قرار می‌گرفت و به دوری باطل می‌افتاد.

بر اساس آنچه در این قانون آمده است، وزارت آموزش‌وپرورش می‌بایست هرساله با کسب مجوز استخدام از سازمان اداری و استخدامی کشور، پرونده جذب معلمان حق‌التدریسی که پیش از سال ۱۳۹۱ با آموزش و پروش همکاری داشته و حقوق خود را از دولت دریافت می‌کردند؛ ببندد. به‌طوری‌که تمامی این افراد تا پایان برنامه ششم توسعه جذب رسمی و قطعی این وزارت خانه شوند.

بعدها در استفساریه‌ای آموزشیاران نهضت سوادآموزی نیز به‌شرط گذراندن آزمونی جداگانه می‌توانند مشمول این قانون شوند. همچنین این قانون مربیان پیش‌دبستانی و خرید خدمات را نیز شامل می‌شود. البته آنچه به‌عنوان شرط استخدام مطرح‌شده گذراندن یک سال دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و قبولی در آزمون پایانی است تا با اجرای این کار، آنچه در اسناد بالادستی در مورد جذب معلمان در دستگاه آموزش‌وپرورش مطرح‌شده نیز محقق شود.

یکی از معلمان حق‌التدریس در سمنان گفت: چرا آموزش و پرورش استان سمنان کاری برای استخدام معلمان حق‌التدریس که الان دو ماه است کار استخدامی‌شان انجام شده است، نمی‌کند در صورتی که گروه‌های اول و دوم معلمان حق‌التدریس استخدام شدند.

به هر روی با توجه به اینکه در مورد تغییر نحوه همکاری و فعالیت معلمان صحبت‌هایی شده است؛ باید دید اقداماتی که در مورد معلمان خوب و زحمتکش استان و به‌ویژه معلمان حق‌التدریسی انجام شده است؛ چیست و مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان چه پاسخی در این زمینه دارد؟

محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان اظهار داشت: در پاسخ به این پرسش هم استانی عرض می‌کنم که ما ۵۶۸ نفر از همکاران حق‌التدریس، مربی قرآن، مربی پیش‌دبستانی و مربی مدارس امین که قبل از سال ۹۱ در سطح استان با آموزش و پرورش همکاری داشتند و مستندات کافی را بر اساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش به اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ارائه دادند؛ برای تبدیل وضعیت استخدامی آن‌ها وارد عمل شدیم.

وی ادامه داد: در مرحله اول ۴۳۹ نفر از این تعداد را توانستیم ساماندهی کنیم و دوره‌های آموزشی این معلمان حق‌التدریس از بهمن‌ماه سال گذشته (۱۳۹۹) آغاز شد و در مهرماه امسال (۱۴۰۰) احکام پیمانی این تعداد صادر شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان عنوان کرد: گروه دوم ۷۸ نفر هستند که دوره آموزشی این معلمان در خردادماه امسال (۱۴۰۰) آغاز شد و در ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰ به پایان رسید؛ مشخصات این افراد در سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش بارگذاری شده است؛ تأییدِ گزینش این تعداد نیز دریافت شده است؛ اما علیرغم پیگیری‌های انجام شده تا این لحظه وزارتخانه از سازمان امور اداری و استخدامی مجوزهای لازم را دریافت نکرده است؛ البته این همکاران هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند؛ چراکه به‌محض اخذ مجوزهای لازم تبدیل وضعیتشان هم از حق‌التدریس به پیمانی تا پایان اسفندماه انجام خواهد شد و حق‌التدریس مهر و آبان و آذرماه این افراد نیز در همین ماه پرداخت خواهد شد.

دستورانی با بیان اینکه فقط تعیین تکلیف ۵۱ نفر از معلمان حق‌التدریس استان سمنان باقی‌مانده است عنوان کرد: این تعداد جمعه هفته قبل آزمون داده‌اند و هنوز لیست قبول‌شدگان به دست ما نرسیده است؛ به‌محض اینکه لیست را دریافت کنیم، نسبت به ساماندهی این تعداد از معلمان نیز اقدام خواهیم کرد.

به هر روی چشم امید معلمان حق‌التدریس استان سمنان به پیگیری مجدانه از سوی وزارتخانه و اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان است و امیدوارند هر چه زودتر نسبت به تبدیل وضعیت آن‌ها اقدام شود.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.