راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آغاز طرح استفاده از سامانه «ثنا» و «شاهکار» در دفاتر اسناد رسمی

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان زنجان از پایلوت شدن زنجان در طرح «ثنا» و «شاهکار» خبر داد و گفت: با اجرای این طرح امکان جعل اسناد وجود نداشته و کسی نمی‌تواند به جای شخص دیگر به دفاتر مراجعه و امضای سند را انجام دهد.

به گزارش راهش، حسین کریمی از پایلوت شدن (طرح آزمایشی) استان زنجان در طرح ثبت «ثنا» و «شاهکار» خبر داد و اظهار کرد: شیوه اجرای طرح به این شکل است که هر فرد برای امور وکالت، تعهد، اقرار و سند قطعی منزل به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کند، باید ثبت ثنا داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل درباره سامانه ثنا خارج از کشور

وی با اشاره به اینکه در طرح ثبت ثنا، یک کد به شماره شخص متقاضی ارسال می‌شود و احراز هویت الکترونیکی انجام می‌شود، تصریح کرد: از این طریق هویت سجلی افراد ثبت می‌شود و امکان سوء استفاده وجود نخواهد داشت.

کریمی با اشاره به اینکه در سامانه شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی (شاهکار) وقتی شخصی به دفترخانه مراجعه می‌کند، اقدامات اولیه را انجام می‌دهد، اضافه کرد: به محض اینکه سردفتر شروع به تنظیم سند می‌کند با احراز هویت آن شخص در دفترخانه از طریق سیم کارتی که به نام شخص است پیامکی برای آن ارسال می‌شود که سردفتر ما احراز هویت را انجام می‌دهد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان زنجان گفت: گاهی پیش می‌آید که کلاهبرداران با استفاده از ابزارهای پیشرفته و الکترونیکی و با دسترسی به ثنای اشخاص و یا با جعل ثنای اشخاص اقدامات کلاهبردانه‌ای را انجام می‌دهند که اجرای این طرح کلاهبرداری را کاهش می‌دهد.

وی هدف از اجرای این طرح را ایمنی و بهداشت اسناد حقوقی و ثبتی اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح امکان جعل اسناد وجود نداشته و کسی نمی‌تواند به جای شخص دیگر به دفاتر مراجعه و امضای سند را انجام دهد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کانون سردفتران و دفتریاران

۲.۲/۵ - (۴ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.