راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

راهکار شرعی و قانونی برای ازدواج رسمی بدون رضایت پدر عروس

یکی از موضوعاتی پرچالش و بحث‌انگیز موضوع رضایت و و اذن پدر دختر باکره برای ازدواج اوست. در خصوص لزوم اذن پدر در ازدواج دختر باکره در ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی چنین آمده است: «ازدواج دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد منوط به اجازه پدر یا جد پدری او است.» اما اثبات‌عدم باکره بودن دختر چگونه می‌تواند باشد؟

در این رابطه پرویز رضایی، سردفتر اسناد رسمی ضمن بیان یک ماجرا به تنظیم یک سند رسمی برای اقرار به‌عدم باکره بودن خانم اشاره کرده است. این سند اقرار نامه می‌تواند راهکاری برای ازدواج زنانی باشد که بدون ازدواج رسمی اول، می‌خواهند عدم باکره بودن خود را برای بی‌نیازی به اذن پدر به ثبت رسمی برسانند و ازدواج رسمی خود را ثبت کنند.

ماجرای سند «لا اب» و «بی پدری» در دفترخانه

  • سلام آقای سردفتر؟

بله بفرمایید

  • من سردفتر ازدواج شماره…تهران هستم یکی از همکاران شما را معرفی کرده می‌خواستم بپرسم سند «لا اَب» هم می‌زنید؟

راستش اولین بار بود که اسم چنین سندی را می‌شنیدم پرسیدم: ببخشید «لا اَب» دیگه چیه؟

  • «لا اَب» دیگه. منظورم سندیِ که بخاطرعدم حضور پدر یا چد پدری عروس خانم و اعلام رضایت ایشان تنظیم می‌شه و آقا و خانم اقرار می‌کنند که مدتیه با هم رابطه زناشویی دارند و خانم باکره نیست!


اقای سردفتر ازدواج شماره تلفن همراهم را گرفت و چند دقیقه بعد نمونه‌ای از سند مورد نظرش را برای من فرستاد.
بعد از دیدن سند نمونه که در یک دفتر خانه اسناد رسمی تنظیم شده بود با اصلاح چند ایراد کلیدی ( با استثنای حشویات در متن سند که ببشتر به مقدمه خطبه‌های نماز جمعه شباهت داشت ” مانند اینکه:
حاضر این ایندفتر گردیدند… و…و بعدالحضور با ستایش و سپاس به خداوند بخشاینده مهربان و درود فروان بر پیامبر پاک و خاندان…و…

اشکال دیگری به نظرم نرسید غیر از دو مورد زیر:

یکم: اینکه اقرار این اقا و خانم مبنی بر «ازدواج دایم» بصورت غیر رسمی جرم محسوب شده و مطابق قانون حمایت از خانواده مستوجب مجازات حبس و جریمه نقدی است.
دوم: در متن سند زن و مرد توافق می‌کنند عقد نکاح در آینده با چه مقدار مهریه به ثبت برسد و شروط ضمن عقد درج شده در سند ازدواج را امضاء کنند که شرط اخیر نیز بدلیل الزامی نبودن وعده ازدواج و بلحاظ‌ عدم ضمانت اجرا مهمل است.

بیشتر بخوانید: ماجرای عجیب صیغه شدن زن متاهل و همچنین وصیت عجیب آقای همسایه

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.