راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات کامل از گواهینامه رانندگی در آلمان

گواهینامه رانندگی آلمانی

در آلمان، گواهینامه رانندگی (“Führerschein”) یک امتیاز دولتی است که به کسانی داده می شود که می خواهند برای گواهینامه مدنظرشان درخواست دهند. این کارت، برای هر نوع وسیله نقلیه موتوری به استثنای کوچکترین موتورسیکلت های زیر ۵۰ سانتی متر مکعب با محدودیت سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت و همچنین دوچرخه های موتوری لازم است.

بیشتر بخوانید : پاسپورت آلمان

فهرست :

حداقل سن برای دریافت گواهینامه رانندگی در آلمان

انواع مجوزهایی که می توان دریافت کرد در تمام منطقه اقتصادی اروپا یکسان است. حداقل سن برای دریافت گواهینامه رانندگی عبارت است از: ۱۶ سال برای موتورسیکلت محدود تا ۱۲۵ سانتی متر مکعب، ۱۷ سال برای خودرو با قیم قانونی، ۱۸ سال برای خودرو بدون محدودیت و ۲۱ سال برای اتوبوس و وسایل نقلیه باری. با این حال، در اکثر ایالت های آلمان، دریافت گواهینامه برای موتورسیکلت های کوچک تا ۵۰ سانتی متر مکعب و محدود به ۴۵ کیلومتر در ساعت در سن ۱۵ سالگی امکان پذیر است. برخی از موتورسیکلت های قدیمی آلمان شرقی با حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت ممکن است با این نوع گواهینامه سوار شوند، که باعث محبوبیت ویژه در بین راکبان جوان می شود.

گواهینامه رانندگی واقعی از تولد هجده سالگی فرد در دسترس می شود.

بیشتر بخوانید : آی دی کارت آلمان

اخذ گواهینامه رانندگی


گواهینامه رانندگی آلمانی را می توان پس از اتمام مدرسه رانندگی و گذراندن آزمون تئوری و عملی دریافت کرد. برای درخواست گواهینامه رانندگی، ارائه مدرک معاینه چشم و همچنین یک دوره کمک های اولیه شامل ۹ واحد در هر ۴۵ دقیقه ضروری است. اپتومتریست‌ها طبق قانون موظفند آزمایش‌های چشمی را با قیمت ارزان ارائه دهند. به طور مشابه، دوره های کمک های اولیه توسط سازمان های امدادی مختلف ارائه می شود و معمولا بین ۲۰ تا ۴۰ یورو هزینه دارد.

آموزش رانندگان یادگیرنده معمولاً در آموزشگاه های رانندگی انتفاعی دارای مجوز قانونی و عمدتاً خصوصی برگزار می شود. آموزشگاه رانندگی کلیه مدارک لازم را برای دانش آموزان انجام می دهد، مانند: درخواست گواهینامه، ثبت نام در آزمون ها و غیره.

آموزش تئوری

بخش تئوری آموزش شامل دروس در آموزشگاه رانندگی است که توسط مربیان رانندگی مجاز قانونی، معمولاً در عصر برگزار می شود. محتوا و تعداد دروس توسط قانون تعیین می شود و بسته به نوع مجوزی که دانشجو می خواهد کسب کند، تعداد دروس متفاوتی باید شرکت کند. نکته قابل توجه این است که یک دانش آموز مجبور نیست در درس های مختلف شرکت کند، آنها می توانند از نظر تئوری چندین بار در یک درس شرکت کنند تا معیارها را رعایت کنند. دروس به دانش عمومی در مورد قوانین جاده ای تقسیم می شود که هر کسی که برای هر گواهینامه تحصیل می کند ممکن است در آن شرکت کند و درس های تخصصی برای انواع خاصی از وسایل نقلیه.

برای آماده شدن برای آزمون تئوری کتبی، دانش آموزان معمولاً یک بسته مطالعاتی را از آموزشگاه رانندگی دریافت می کنند که می تواند شامل برنامه های نرم افزاری، کتاب های درسی و نمونه مقالات امتحانی باشد. مدارس معمولاً مسئولیت موفقیت دانش‌آموزان خود را بر عهده می‌گیرند و در نتیجه حضور در کلاس را پیگیری می‌کنند و نمونه‌ای از امتحانات را برای تمرین ارائه می‌دهند. آزمون تئوری یک آزمون چند گزینه ای است که شامل سؤالات تصادفی از یک کتاب راهنمای منتشر شده است. بنابراین سوالات و پاسخ های صحیح را می توان از قبل مطالعه کرد.

بیشتر بخوانید : تعطیلات رسمی در آلمان

Obtaining a German driving license. | English website
گواهینامه رانندگی آلمانی قدیمی

آموزش عملی

آموزش عملی نیز با مربیان آموزشگاه رانندگی انجام می شود. وسایل نقلیه با برچسب و نصب ویژه توسط آموزشگاه رانندگی ارائه می شود. ماشین‌ها معمولاً دارای کنترل دوگانه هستند (برای مربی دارای آینه‌ها و پدال‌های اضافی هستند تا بتوانند کنترل خودرو را در موقعیت‌های خطرناک به دست بگیرند)، زیرا مانورهای رانندگی و پارک در جاده‌های عمومی آموزش داده می‌شوند. برای موتورسیکلت ها، شاگرد، موتورسیکلت را به تنهایی با یک مربی رانندگی که در وسیله نقلیه دیگری دنبال می شود و از طریق رادیو آموزش می دهد، راه اندازی می کند. تعداد معینی از درس های عملی و فنی بسته به نوع وسیله نقلیه باید دوباره تکمیل شود. دروس اجباری شامل حداقل تعداد درس در هر کدام است، رانندگی در: اتوبان، مناطق روستایی و در تاریکی. تعداد واقعی درس هایی که یک دانش آموز تکمیل می کند با مهارت های فردی متفاوت است. از آنجایی که سخت ترین بخش آزمون رانندگی معمولاً رانندگی شهری است، بیشتر دروس در واقع در آنجا برگزار می شود، حتی اگر حداقل اجباری برای آن وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: تمدید گواهینامه رانندگی در خارج از کشور

آزمون جاده ای در خودرویی با گیربکس اتوماتیک

در صورتی که شاگردی بخواهد در خودرویی با گیربکس اتوماتیک تست شود و در آزمون جاده ای در چنین خودرویی شرکت کند، کد یا یادداشتی به گواهینامه اضافه می شود و دارنده آن فقط مجاز به رانندگی با خودروهایی با گیربکس اتوماتیک خواهد بود. آزمون گذرانده شده روی یک خودروی گیربکس دستی نیز صلاحیت رانندگی دستی یا اتوماتیک را می دهد.

Getting a German Driver's License | The German Way & More
گواهینامه رانندگی آلمان(طرح ۲۰۱۳)

آموزش نظری و عملی ممکن است در زمان های مشابه یا متفاوت آغاز شود. برخی از آموزشگاه‌های رانندگی ممکن است اصرار داشته باشند که دانش‌آموز قبل از گرفتن وقت برای کلاس‌های رانندگی، در تعداد معینی درس شرکت کند.

هر دو امتحان توسط بازرس مجاز برگزار می شود که برای این منظور از آموزشگاه رانندگی بازدید می کند. دانش‌آموزان باید قبل از شرکت در آزمون جاده‌ای، آزمون تئوری را بگذرانند، بدون اینکه بیش از دوازده ماه فاصله بین آن دو باشد. در حین تست جاده، مربی رانندگی با ویژگی های کمکی ماشین آموزشگاه رانندگی غیرفعال یا متصل به سیگنال های صوتی و چراغ هشدار در خودرو حضور دارد (اگر مربی مجبور به مداخله باشد، آزمایش منجر به شکست می شود).

پس از هر امتحان، نتایج بلافاصله به دانش آموزان داده می شود. در آزمون راه، در صورتی که دانش آموز دارای کلیه شرایط لازم باشد، گواهینامه توسط بازرس تحویل داده می شود.

هزینه

هزینه دریافت گواهینامه رانندگی خودرو به طور متوسط ​​۱۴۰۰ یورو (۱۸۰۰ دلار آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۴) است، اما بسته به مهارت، شهر و منطقه یک فرد بسیار متفاوت است. آموزشگاه های رانندگی انفرادی قیمت های خود را تعیین می کنند. مجموع شامل هزینه های: مقامات و امتحانات، مواد آموزشی، درس های رانندگی و شهریه است.

بیشتر بخوانید : قوانین حداقل حقوق و کار در آلمان

How to get a German driver's license: a guide for expats | Expatica
اخذ گواهینامه رانندگی در آلمان

اعتبار


کارت گواهینامه رانندگی ۱۵ سال اعتبار دارد و پس از انقضا با کارت جدید جایگزین می شود. قبل از ۱۹ ژانویه ۲۰۱۳، کارت گواهینامه رانندگی بدون محدودیت زمانی معتبر بود. تصمیمی وجود دارد که کارت های صادر شده قبل از آن تاریخ در ۱۹ ژانویه ۲۰۳۳ منقضی می شود. اگرچه گواهینامه رانندگی یک سند رسمی صادر شده توسط مقامات است، اما اعتبار آن به عنوان یک کارت شناسایی بسیار محدود است.

بیشتر بخوانید : تمدید پاسپورت ایرانی در آلمان

***

هرکس که بخواهد وسیله‌ی نقلیه‌ای در آلمان یا کلا در اتحادیه‌ی اروپا براند، به یک نوع خاص از گواهینامه نیاز دارد. ۱۴ نوع گواهینامه داریم.

بنابراین در ادامه بعضی از انواع پرکاربرد گواهینامه ها  با ویژگی‌هایشان را توضیح میدهیم.

انواع گواهینامه ها برای موتورسیکلت‌ها

گواهینامه A1

نوع « A1» گواهینامه ها برای موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه‌ی سبک با حجم سیلندر حداکثر ۱۲۵ سی سی، قدرت موتور ۱۱ کیلو وات است. این گواهینامه از ۱۶ سالگی قابل اخذ است.

گواهینامه A2

این گواهینامه، که از ۱۸ سالگی قابل اخذ است، به صاحب آن اجازه راندن موتورسیکلت‌های کوچکی را میدهد که قدرت موتور آنها حداکثر ۳۵ وات است.

گواهینامه A

با گواهینامه‌ی نوع «A» می‌توان تمام موتورسیکلت‌هایی را راند که حداکثر سرعت آن‌ها بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت، و قدرت موتورشان بالاتر از ۳۵ کیلووات است. البته اگر کسی بخواهد با این گواهینامه موتورسیکلت‌های سه چرخ را براند، می‌تواند از ۲۱ سالگی، و اگر بخواهد با آن موتورسیکلت‌های بزرگ را هم براند، می‌تواند از ۲۴ سالگی این گواهینامه را اخذ کند.

بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل از گواهینامه رانندگی در آلمان

انواع گواهینامه ها برای اتومبیل شخصی

نوع B

گواهینامه‌ی نوع «B» که از ۱۷ سالگی – به شرط اینکه شخص بزرگسالی که دارای گواهینامه‌ی معتبر است همراه راننده باشد – یا اینکه به صورت نرمال  بعد از ۱۸ سال سن قابل اخذ است، اجازه راندن خودروهایی با وزن کلی حداکثر ۳۵۰۰ کیلوگرم، برای ۸ نفر و کمتر – بدون احتساب راننده‌ی خودرو –  را به دارنده اش میدهد. 

علاوه بر این با گواهینامه‌ی نوع «B» راندن خودرو همراه با تریلر، تا وقتی که وزن کلی آن از حد ۳۵۰۰ کیلوگرم عبور نکرده‌باشد، مجاز است. 

انواع گواهینامه برای کامیون

در مورد کامیون‌ها باز انواع دیگری از گواهینامه‌ وجود دارد که اصولا بسته به نوع وسیله‌ی نقلیه و باری که جابه‌جا می‌شود، متفاوت اند.

نوع C1

پایین‌ترین نوع ممکن، گواهینامه‌ی نوع «C1» است که برای راندن وسایل‌ نقلیه‌ با وزن کلی بیش از ۳۵۰۰ و کم تر از ۷۵۰۰ کیلوگرم است وبرای جا‌به‌جایی حداکثر ۸ نفر – بدون احتساب راننده – طراحی شده‌ است.

انواع گواهینامه برای اتوبوس‌ها

نوع D1

کسی که بخواهد اتوبوس کوچکی را با ظرفیت بیش از ۸ اما کمتر از ۱۶ همراه، و طول کمتر از ۸ متر براند، به گواهینامه‌ی نوع «D1» نیاز دارد. همچنین با این گواهینامه راندن اتوبوس‌های کوچک مدرسه‌، اتوبوس‌های مسافرتی برای گروه‌های توریستی کوچک و همین‌طور حمل و نقل بیماران و سالمندان امکان پذیر میباشد.

نوع D

در مقابل برای اتوبوس‌های بزرگتر با بیش از ۹ صندلی‌ و طول بیش از ۸ متر – یعنی اتوبوس مدرسه و اتوبوس‌های مسافرتی عادی – گواهینامه‌ی نوع «D» لازم است. برای این گواهینامه داشتن حداقل ۲۴ سال سن ضر

وری‌ست مگر این‌که شخص قبلا در ۱۸ سالگی برای راندن اتوبوس دوره‌ کارآموزی گذرانده ‌باشد.

برای اطلاعات دقیق تر از انواع کلاس های گواهینامه ها می توانید اینجا ار وب سایت رسمی اداره حمل و نقل آلمان جزئیات را مطالعه کنید

****


به منظور به کامل شدن مقاله در مورد گواهینامه رانندگی در آلمان، چند منبع مفید و معتبر را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با مراجعه به آنها اطلاعات بیشتری درباره تمام جنبه‌های دریافت گواهینامه رانندگی در آلمان را بدست آورید:

  1. سایت رسمی خدمات مسافرتی و خودرویی اتحادیه اروپا، اطلاعات کاملی در مورد دستورالعمل‌ها و قوانین استفاده از خودروی خود در اروپا و به دست آوردن گواهینامه رانندگی در آلمان و سایر کشورها را فراهم می‌کند. (https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/driving-licence/driving-licence-recognition-validity/index_fa.htm)
  2. راهنمای رانندگی در آلمان برای نوآموزان: این راهنما به زبان آلمانی و انگلیسی در دسترس است و در آن، مفاهیم مربوط به آموزش رانندگی و دریافت گواهینامه رانندگی در آلمان به طور کامل شرح داده شده است. (http://www.fuehrerschein-bestehen.de/)
  3. کارت فنی خودرو: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از آزمون رانندگی آلمان در مورد دانش فنی و مکانیکی خودرو می‌باشد، اطلاعات مفاهیم ابتدایی دانش فنی و مسائل رایج خودرو را می‌توانید در سایت کارت فنی خودرو پیدا کنید. (https://www.kfztech.de/)

توجه : کلیه اخبار و مطالب وب سایت توسط تیم راهش جمع آوری می گردد و هیچگونه مسئولیتی در ارتباط با صحت وسقم آنها بر عهده ندارد.

سوالات متداول

چگونه در آلمان گواهینامه رانندگی بگیریم؟

ثبت نام در یک آموزشگاه رانندگی (“Fahrschule”)
شرکت در دوره کمک های اولیه (“Erste Hilfe”)
چشم‌های خود را توسط بینایی‌شناس یا چشم‌پزشک معاینه کنید («سه‌تست»)
عکس پاسپورت بیومتریک بگیرید

گرفتن گواهینامه رانندگی آلمانی چقدر طول می کشد؟

چهار تا شش هفته

آیا خارجی ها می توانند در آلمان رانندگی کنند؟

اگر خودروی خارجی به آلمان بیاورید، می توانید تا ۱۲ ماه به رانندگی با پلاک خارجی خود ادامه دهید. پس از آن برای دریافت پلاک آلمانی باید خودروی خود را ثبت نام کنید. ممکن است لازم باشد خودروی خود را برای گذراندن بازرسی ایمنی خودرو اصلاح کنید.

سن گواهینامه در آلمان چند سال است ؟

پبستگی دارد به نوع گواهینامه. گواهینامه A1 را از ۱۶ سالگی می توان دریافت کرد. گواهینامه A2 از ۱۸ سالگی قابل اخذ است

به این مطلب امتیاز بده post
1 نظر
  1. Wali Muhammad safa می گوید

    من پاسپورت افغانی و ازوایس دارم آیا حق ثبت نام دارم برای گواهنامه یا خیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.