راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

با مزاحم در برنامه شاد چه کنیم؟ شیوه پیگیری و شکایت قانونی

راهش: با غیرحضوری شدن آموزش مدارس یکی از موضوعاتی که برخی دانش آموزان و خانواده‌ها مطرح می‌کنند نحوه برخورد و پیگیری قانونی و حقوقی با مزاحم در برنامه شاد است. در این مقاله نسبت به موضوع مزاحمت‌های آنلاین در فضای مجازی و همچنین راه‌های قانونی پیگیری و شکایت از مزاحمین در این فضا را توضیح می‌دهیم.

شاد چیست؟

شبکه اجتماعی دانش آموزان (سامانه شاد) برای ساماندهی آموزش مجازی دانش آموزان توسط وزارت آموزش و پرورش طراحی و اجرا شده است. شاد از یک رابط کاربری ساده جهت احراز هویت مدیر، معلم و دانش‌آموز، برخوردار است. دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس کاربران اصلی سامانه شاد هستند و بر اساس راهنمای ارایه شده در این بخش می‌توانند در این سامانه ثبت نام و از سرویس آموزشی برخوردار شوند.

چرا و چطور در شاد مزاحمت می‌شود؟

در هر بستری و در هر فضایی اعم از حضوری و مجازی که راه‌های ارتباطی بین افراد وجود دارد امکان وقوع مزاحمت یا هر نوع جرم دیگری را می‌توان داد. برای همین هم در قانون برای ایجاد مزاحمت جرم نگاری شده است. البته شکل و شرایط مزاحمت و نوع آن در این که مزاحمت چه نوعی از مجازات را در پی دارد موثر است.

آیا از مزاحم شاد باید در دادگاه شکایت کرد؟

برای رفع مزاحمت همیشه نیاز به برخورد قانونی و مراجعه به دادگاه نیست و اگر مزاحمت از حدی فراتر نرود از شیوه‌های ساده‌تری هم می‌توان برای برخورد با مزاحمت استفاده کرد. به عنوان مثال با برای برخورد با مزاحم در شاد می‌توان به پشتیبانی این نرم‌افزار ایرانی گزارش داد و اگر هویت فرد مزاحم مشخص است به مسئولان مدرسه می‌توان موضوع را اعلام کرد تا برخورد لازم را انجام دهند.

شکایت کیفری از مزاحم در برنامه شاد چگونه است؟

اگر موضوع مزاحمت در برنامه شاد در حدی است که لازم می‌دانید برخورد جدی و قانونی با شخص مزاحم انجام شود می‌توانید مستقیما از فرد مزاحم شکایت کنید.

در مورد مزاحمت در فضای مجازی و برنامه شاد که یکی از مصادیق آن است، قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای به صورت خاص تعیین مجازات ننموده است.

بنابراین به نظر می‌رسد مجازات مزاحمت در فضای مجازی همان چیزی است که در خصوص مزاحمت تلفنی بیان شده است.

یعنی یک تا شش ماه حبس در انتظار افرادی است که از این طریق متعرض دیگران می‌شوند. همچنین مزاحمت می‌تواند صور متفاوتی داشته باشد که برخی از آن‌ها را می‌توان در موارد۱۶ و ۱۷ قانون جرائم رایانه‌ای دید:

«ماده۱۶- هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰. ۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰. ۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

تبصره – چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.»

«ماده۱۷– هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰. ۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰. ۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

پیگیری مزاحمت در شاد

برای پیگیری مزاحمت در فضای مجازی و برنامه شاد شما می‌توانید شکوائیه‌ای تهیه نموده و در تهران به دادسرای جرائم رایانه‌ای و در سایر شهر‌ها به دادسرای محل سکونت خود تقدیم نمایید.

شما باید کلیه دلایل خود را به پیوست این شکوائیه تقدیم نموده تا مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید به شهادت شهود استناد نمایید حتما شهادت نامه کتبی را پیوست شکوائیه خود قرار دهید.

کدام دادگاه به پرونده‌های مزاحمت در فضاهای مجازی رسیدگی می‌کند؟

در خصوص جرم مزاحمت تلفنی، با توجه به اینکه این جرم از جرائم مقید است، دادسرا و دادگاه محل وقوع نتیجه‌ی جرم صلاحیت رسیدگی دارد. یعنی همان محلی که فردی که مورد مزاحمت قرار گرفته سکونت دارد.

بنابراین طرح شکایت مزاحمت تلفنی و مزاحمت در فضای مجازی باید در دادسرای محل سکونت شما انجام شود. البته در تهران دادسرایی مخصوص جرائم رایانه‌ای وجود دارد. بنابراین در تهران باید به این دادسرا مراجعه نمایید.

دادگاه صالح برای رسیدگی نیز دادگاهی است که دادسرا در حوزه‌ی آن فعالیت می‌نماید. یعنی همان دادگاهی که جرم در حوزه‌ی آن واقع شده است.

هشدار پلیس فنا درباره حساب های کاربری جعلی شاد

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا  ضمن هشدار درباره فعالیت برخی از افراد سودجو در اپلیکیشن شاد و ایجاد مزاحمت با حساب‌های کاربری جعلی برای کاربران، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که فرآیند فعلی احراز هویت به وجود آورده این است که افراد در شبکه شاد با جعل هویت پشتیبان شاد و یا عناوین مختلف با دیگر دانش آموزان ارتباط می‌گیرد و بعضا در برخی مواقع با هک کردن حساب کاربری دیگر دانش آموزان در اپلیکشین شاد مشکلاتی مانند سرقت اطلاعات، ایجاد مزاحمت و آزار و اذیت اینترنتی را رقم می‌زنند.

وی ضمن هشدار بابت حساب‌های کاربری جعلی که تحت عنوان پشتیبان در حال فعالیت در شبکه آموزش دانش آموزی هستند، تاکید کرد: مجرمان تحت عناوین مختلفی اعم از رفع مشکل، احراز هویت و …، کد احراز هویت دانش آموزان را در اپلیکیشن شاد دریافت می‌کنند و در ادامه اقدام به اجرای مقاصد مجرمانه خود می‌کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ضمن ابزار نارضایتی از وضعیت رسیدگی پشتیبان شاد به گزارش‌های ارسالی و تعامل این مجموعه با پلیس فتا اظهار کرد: دانش آموزان به هیچ عنوان کد‌های هویتی خود در شاد را در دسترس افراد ناشناس نگذارند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را به بخش مرکز فوریت‌های سایبری سایت پلیس فتا به نشانی csirc . cyberpolice . ir یا کانال پلیس فتا در شبکه شاد با آی دی PoliceFata گزارش دهند. (منبع)

۴.۳/۵ - (۷ امتیاز)
4 نظرات
  1. غلام حسین می گوید

    سلام شماره تلفن مزاحم درشاد پیدا میشه

    1. ناشناس می گوید

      سلام شماره مزاحم در شاد پیدا میشه

      1. خیار می گوید

        سلام شماره مزاحم پیدا میشه تو شاد

  2. 09921820058 می گوید

    سلام من در شاد یکی مزاهمم می‌شود بدون مشخصات آیا پیدا میشه

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.