راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

بخشنامه مزد ۱۴۰۱

تعیین میزان افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران

مزد ۱۴۰۱ | بخشنامه حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ و دستورالعمل های تبعی آن

شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارفرمایان و کارگران) همه ساله پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال آتی، در اجرای ماده (۴۱) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه، حداقل مزد ۱۴۰۱ را به تصویب رساند.

بیشتر ببینید: جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱

بخشنامه مزد و دستورالعمل‌های تبعی آن از جمله “دستورالعمل نحوه اجرا در مورد دستمزد کارگاه‌های دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل” و “دستورالعمل نحوه اجرا در مورد کارگران کارمزدی دائم و موقت” نیز از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ خواهد شد.

جزئیات افزایش حداقل دستمزد ۱۴۰۱

دستمزد کارگران بدون سابقه و اولاد به ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان رسید/ بن ۸۵۰ و حق مسکن ۶۵۰ هزار تومان

با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد، دریافتی کارگران بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش شناسنامه قانون، نتایج شورایعالی کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۱ مشخص شد؛ به گفته اعضای کارگری شورا، با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد، حداقل دستمزد روزانه، ۱۳۹۳۲۵۰ و پایه مزد ماهانه کارگران به ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال رسید.

در عین حال، بن کارگری به ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت. پایه سنوات روزانه نیز به ۷۰۰۰۰ ریال رسید.

با این حساب، دریافتی کارگر حداقل بگیر بدون سابقه و بدون اولاد، با مجموع پایه مزد ماهانه‌ی ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال و بن ۸۵۰۰۰۰۰ ریال و حق مسکن ۶۵۰۰۰۰۰ ریال، برابر با ۵۶۷۹۷۵۰۰ ریال می‌شود.

حداقل دستمزد برای کارگر با یک فرزند، ۶۳۰۷۷۲۵۰ ریال و برای کارگر با دو فرزند، ۶۷۲۵۷۰۰۰ ریال شده است.

برای کارگران سایر سطوح، افزایش به این ترتیب است: ۳۸ درصد به اضافه‌ی مبلغ ثابت ۱۷۱۷۲۲ روزانه که برابر است با ۳۸ درصد افزایش مزد پایه به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵۱۶۶۰ ماهانه.

با این حساب، در سال آینده، هیچ کارگر مشمول قانون کاری کمتر از ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت.

بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱ چیست؟

بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱ که با عنوان بخشنامه مزد ۱۴۰۱ قانون کار بخشنامه مزد ۱۴۰۱ کارگران نیز شناخته می‌شود در واقع مصوبات جلسه شورای عالی کار برای تعیین افزایش حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ است که پس از امضای صورتجلسه مربوطه توسط اعضای شورای عالی کار تدوین شده و به امضای وزیر کار می‌رسد. در بخشنامه مزد حداقل مزد و حقوق ۱۴۰۱،  نرخ و درصد افزایش حقوق ۱۴۰۱، بن کارگری (کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار، پایه سنوات تعیین می‌شود. تعیین حق مسکن از وظایف شورای عالی کار نیست و در بخشنامه مزد درج نمی‌شود. مبلغ و میزان افزایش حق مسکن از طرف شورای عالی که به هیات وزیران پیشنهاد شده و توسط هیات وزیران تصویب می‌شود. پس از تصویب حق مسکن لیست حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ می‌تواند تکمیل شود. بدیهی است تا زمانی که حق مسکن جدید تصویب نشده باشد کارفرما مکلف است حق مسکن گذشته را به کارگران پرداخت کند.

به محض ابلاغ تصاویر و فایل PDF بخشنامه مزد و حقوق ۱۴۰۱ برای دانلود قرار داده خواهد شد.

دستورالعمل افزایش حقوق ۱۴۰۱ در کارگاه‌های دارای طبقه بندی مشاغل چیست؟

در متن اصلی بخشنامه مزد و جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران در کارگاه‌های فاقد طبقه بندی مشاغل، فرمول افزایش مزد سایر سطوح مزدی و پایه سنوات فاقد طبقه بندی مشاغل تعیین می‌شود.

نحوه و چگونگی افزایش حقوق ۱۴۰۱ در کارگاه‌های دارای طبقه بندی مشاغل طبق روال سال‌های گذشته بلافاصله پس از صدور بخشنامه مزد توسط معاونت روابط کار تنظیم و همراه با بخشنامه مزد و حقوق منتشر می‌شود.

در این دستورالعمل ابتدا فرمول محاسبه افزایش حقوق ۱۴۰۱ کارگران طبقه بندی شده مشخص شده و طبق فرمول ارائه شده مزد گروه‌های شغلی کارگاه محاسبه و تعیین می‌شود.

علاوه بر فرمول محاسبه مزد گروه‌های شغلی، جدول پایه سنوات گروه‌های شغلی طبقه بندی مشاغل نیز در این دستور العمل تعیین و منتشر می‌شود.

در ادامه تصاویر و فایل PDF دستور العمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ……. شورای عالی کار در مورد کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند ارائه می‌شود.

گروه۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰
مزد پایه(پایه سنوات)
گروه۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰
مزد پایه(پایه سنوات)

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.