راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

حق بیمه شخص ثالث انواع خودرو در سال ۱۴۰۱| مبلغ، جدول و محاسبه

حق بیمه پایه سالیانه انواع وسایل نقلیه برای بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۱

برای تعهدات بدنی (دیه) ۸۰۰۰ میلیون ریال و تعهدات مالی ۲۰۰ میلیون ریال و با اعمال تخفیف کرونا

نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱
 
وسیله نقلیهنوع وسیله نقلیهحق بیمه (ریال)توضیحات
سواریکمتر از ۴ سیلندر۲۳.۴۴۰.۰۰۰مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، کرایه و مسافر کش شخصی درون شهری ۱۰ درصد و سواری کرایه و مسافر کش شخصی درون شهری ۲۰ درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است
پیکان، پراید و سپند۲۷.۷۶۰.۰۰۰
سایر ۴ سیلندرها۳۲.۶۳۰.۰۰۰
بیش از ۴ سیلندر۳۶.۵۲۰.۰۰۰
بارکش با ظرفیتتا ۱ تن۲۸.۷۲۰.۰۰۰در صورتی که وسایل نقلیه بارکش، برای حمل مواد منفجره به کار رود، ۵۰ درصد؛ و چنانچه برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل استفاده شود، ۲۵ درصد به حق بیمه مربوط اضافه می شود
بیش از ۱ تن تا ۳ تن۳۴.۵۸۰.۰۰۰
بیش از ۳ تن تا ۵ تن۴۳.۷۷۰.۰۰۰
بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن۵۶.۰۸۰.۰۰۰
بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن۶۵.۲۶۰.۰۰۰
بیش از ۲۰ تن۶۹.۱۶۰.۰۰۰
اتوکار (استیشن، ون، مینی بوس و اتوبوس)۷ نفر با احتساب راننده۶۷.۲۲۰.۰۰۰به وسایل نقلیه عمومی شهری حمل مسافر با ظرفیت بیش از ۶ نفر، ۵۰ درصد تخفیف تعلق می گیرد
۹ نفر با احتساب راننده۶۹.۱۶۰.۰۰۰
ون با ظرفیت ۱۰ نفر با احتساب راننده۶۹.۹۳۰.۰۰۰
مینی بوس ۱۶ نفره با احتساب راننده۸۵.۹۸۰.۰۰۰
اتوبوس ۲۱ نفره با احتساب راننده و کمک۸۹.۳۱۰.۰۰۰
اتوبوس ۲۷ نفره با احتساب راننده و کمک۱۳۱.۶۹۰.۰۰۰
اتوبوس ۴۰ نفره با احتساب راننده و کمک۱۶۵.۶۹۰.۰۰۰
اتوبوس ۴۴ نفره با احتساب راننده و کمک۱۷۵.۸۴۰.۰۰۰
موتور سیکلتگازی۵.۸۰۲.۰۰۰
دنده ای یک سیلندر۷.۱۱۰.۰۰۰
۲ سیلندر و به بالا۷.۸۱۰.۰۰۰
دنده ای دارای سه چرخ یا سایدکار۸.۴۰۰.۰۰۰
سایرکشاورزی۱۲.۰۳۰.۰۰۰در صورتی که وسایل نقلیه بارکش، برای حمل مواد منفجره به کار رود، ۵۰ درصد؛ و چنانچه برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل استفاده شود، ۲۵ درصد به حق بیمه مربوط اضافه می شود
راه سازی و ساختمانی۱۷.۱۹۰.۰۰۰
حمل زباله و خیابان پاک کن ها۲۷.۹۴۰.۰۰۰
توضیحات:

۱- تعرفه های جدول فوق با اعمال تخفیف کرونا محاسبه شده است.

۲- تعرفه حق بیمه آمبولانس، وسایل نقلیه ویژه حمل خون، حمل وسایل رادیولوژی و آتش نشانی، با توجه به نوع و ظرفیت آنها بر اساس تعرفه وسایل نقلیه مشابه محاسبه خواهد شد

۳- نحوه اعمال سایر انواع تخفیفها و اضافه نرخهای حق بیمه این پوشش، تابع ضوابط مندرج در آیین نامه اجرایی ماده (۱۸) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و با رعایت بخشنامه شماره ۹۶/۴۰۰/۱۲۰۰۵۸ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۰۹ بیمه مرکزی ج. ا. ایران می باشد

۴- طبق قانون بیمه شخص ثالث، اخذ الحاقیه افزایش تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث برای بیمه نامه هایی که تاریخ شروع پوشش آنها قبل از ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ بوده است، منتفی می باشد. معهذا، در خصوص آن دسته از بیمه نامه های شخص ثالثی که شروع پوشش آنها از تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ لغایت ۱۴۰۱/۰۱/۰۸ بوده و با تعهدات سال قبل صادر شده اند، از آنجا که مطابق قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵ تعهدات بدنی بیمه نامه شخص ثالث باید به میزان دیه ماههای حرام باشد، شرکتهای بیمه مکلفند به نحو مقتضی به این قبیل بیمه گذاران اطلاع رسانی کنند تا نسبت به افزایش تعهدات بدنی بیمه نامه های خود به میزان مقرر در قانون مذکور اقدام نمایند.

همچنین در صورتی که بیمه گذاران برای جبران خسارتهای مالی تقاضای افزایش تعهدات مالی را داشته باشند، شرکتهای بیمه مکلفند با اخذ حق بیمه مربوط، نسبت به صدور الحاقیه افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث اقدام نمایند

۵- بر اساس قانون، به حق بیمه هر خودرو مت مقرر مالیات بر ارزش افزوده اضافه می شود.


توضیحات بیشتر در خصوص حق بیمه شخص ثالث

جدول نرخ بیمه شخص ثالث، هر ساله توسط شورای عالی بیمه، تعیین می گردد. مهم ترین عامل در تعیین آن، نرخ دیه اعلام شده از سوی قوه قضاییه می باشد.

با اعلام رسمی قوه قضاییه در تاریخ ۸ فروردین‌ماه، نرخ دیه سال ۱۴۰۱ مشخص شده است. براساس ابلاغیه این قوه قضاییه، نرخ دیه کامل سال ۱۴۰۱ معادل ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود و لذا، نرخ دیه ماه حرام نیز معادل ۸۰۰ میلیون تومان می‌شود.

با توجه به افزایش ۲۵ درصدی نرخ دیه در سال ۱۴۰۱ که به تبع آن، نرخ حق بیمه شخص ثالث نیز افزایش می یابد، پیش بینی می شد که نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ ، نسبت به سال گذشته، ۲۵ درصد افزایش داشته باشد؛ این در حالی است که در نهایت کمی کمتر و به میزان ۲۱ درصد افزایش یافت.

گاهی در تصادفات، میزان خسارت وارده، بیشتر از تعهدات بیمه گر می باشد، در این صورت زیان دیده می بایست برای دریافت بقیه خسارت خود، اقدام به طرح دعوای خسارت نماید.

وضعیت صدور بیمه نامه تا زمان تعیین نرخ دیه

معمولا در پایان هر سال، نرخ جدید دیه از سوی قوه قضاییه اعلام می‌شود. اما بدلیل عدم تعیین قیمت دیه، شرکت بیمه مرکزی طی ابلاغیه‌ای که در تاریخ ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۰ آنرا به شرکت‌های بیمه فرستاده است، از این شرکت‌ها خواسته تا زمان اعلام نرخ دیه ۱۴۰۱، صدور بیمه‌نامه‌های جدید را براساس همان نرخ سال ۱۴۰۰ انجام دهند اما پس از اعلام نرخ دیه جدید، مشتریان باید به شرکت‌های بیمه مراجعه کرده و ضمن پرداخت مابه التفاوت حق بیمه، الحقایه افزایش تعهد را دریافت کنند.

ارتباط نرخ دیه و بیمه شخص ثالث

برخی از تعهدات شرکت‌های بیمه در قالب بیمه شخص ثالث، براساس نرخ دیه انجام می‌شود. مهم‌ترین این تعهدات عبارتند از:

۱- در تصادفاتی که با خسارت مالی همراه باشند، حداقل پوشش بیمه شخص ثالث، معادل یک‌چهلم یا ۲.۵% نرخ دیه ماه حرام است. بنابراین اگه در سوانح رانندگی، میزان خسارت مالی وارده، کمتر از این میزان باشد، دیگر نیازی به کروکی پلیس نخواهد بود. البته توجه داشته باشید که «عدم نیاز به کروکی پلیس» در تصادفات رانندگی، شرایط دیگری هم دارد.

۲- در تصادفاتی که با خسارت جانی همراه باشند، حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث، معادل نرخ «دیه ماه حرام» است.

بیمه شخص ثالث چیست؟

در این مقاله، قصد داریم، به توضیح جدول نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ در انواع خودرو بپردازیم. اما پیش از آن، در مورد مفهوم بیمه شخص ثالث، صحبت نموده و در مورد نحوه تعیین نرخ بیمه شخص ثالث و نرخ آن در سال ۱۴۰۱ توضیحاتی را ارائه خواهیم نمود.

بیمه شخص ثالث، از انواع بیمه است و به موجب آن، بیمه گر، ملزم به جبران خسارات وارد شده، از سوی وسیله نقلیه بیمه شده به اشخاص ثالث می باشد. همچنین، این نوع از بیمه، در حال حاضر، از مقررات ( قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث، در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه ) تبعیت می کند. به طور کلی، هر عقد و قرارداد، دارای سه رکن اصلی بوده که این سه رکن عبارتند از، دو طرف اصلی قرارداد و موضوع قرارداد. عقد بیمه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سه رکن آن عبارتند از :

۱- بیمه گرها مانند بیمه ملت، عبارت است از شرکت بیمه ای که در ازاء دریافت حق بیمه، متعهد به جبران خسارات مورد تعهد می باشد.

۲- بیمه گذار، یعنی شخصی که حق بیمه را پرداخت کرده و در ازاء آن، مشمول خدمات بیمه ای ارائه شده از سوی بیمه گر می گردد.

۳- موضوع قرارداد بیمه، که همان مال یا منفعتی بوده که بیمه گر، متعهد به جبران خسارت واد شده بر آن بوده و یا می تواند مسئولیت بیمه گذار به جبران خسارت وارد شده باشد که این جبران خسارت از سوی بیمه گر، تعهد می شود.

در بیمه شخص ثالث نیز با ارکانی مشابه آنچه گفته شد، مواجه می باشیم. بیمه گرها، مانند شرکت بیمه سرمد، همان شرکت بیمه ای هستند که متعهد به جبران خسارات وارد شده از ناحیه خودرو بیمه شده می شوند. بیمه گذار، مالک خودرو بوده که اقدام به انعقاد قراداد بیمه نموده و موضوع بیمه، جبران خسارات وارد شده از ناحیه خودرو بیمه شده می باشد.

اما علت نام گذاری این بیمه به شخص ثالث به چه دلیل است؟ در این نوع خاص از قرارداد بیمه، بیمه گذار ، شخص اول قرارداد است، شرکت بیمه ای، شخص دوم یا ثانی قراداد بیمه می باشد.  در این قرارداد، شرکت بیمه، ملزم است که در صورت وقوع حادثه، خسارات ناشی شده از وسیله نقلیه به اشخاصی را جبران کند که طرف قرارداد بیمه نبوده، بلکه نسبت به آن قرارداد، فرد خارجی و ثالث محسوب می شوند.

پس از توضیح در خصوص بیمه شخص ثالث، در ادامه، قصد داریم، درباره جدول نرخ بیمه شخص ثالث صحبت کنیم و مبلغ قیمت انواع بیمه ۱۴۰۱ در خصوص شخص ثالث را بگوییم.

نرخ بیمه شخص ثالث هر سال چگونه تعیین می شود؟

در قسمت قبل، توضیح دادیم که بیمه شخص ثالث چیست و طرفین آن، چه کسانی می باشند. در این قسمت، قصد داریم، درباره جدول نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱، صحبت کنیم. هر ساله شورای عالی بیمه، نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث و مبلغ قیمت انواع بیمه ۱۴۰۱ را اعلام می کند. اما، شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که نرخ بیمه شخص ثالث هر سال چگونه تعیین می شود؟ به عبارت دیگر، چه عامل یا عواملی، در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث از سوی شورای عالی بیمه، تاثیرگذار می باشند؟

در پاسخ به این سوال، می توان گفت که هر ساله، شرکت های بیمه ای، با توجه به چند عامل، همانند آمار مربوط به تصادفات و میزان خسارات وارده و هزینه های مربوط به اداره شرکت بیمه ای مربوطه، مانند هزینه پرسنل استخدامی، نرخی را به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده که تا حد مکان هزینه ها و درآمد آن ها را تراز نماید.

اما، به جرات می توان گفت که مهم ترین عامل موثر بر تعیین نرخ بیمه شخص ثالث، نرخ دیه می باشد. به موجب ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارت وارده شده به شخص ثالث: « حداقل مبلغ بیمه موضوع این قانون، در بخش خسارت ‌بدنی، معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماه های حرام … می باشد …» نرخ دیه ای که هر ساله، از سوی قوه قضاییه اعلام می شود، حداقل تعهدات شرکت های بیمه ای را نیز تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه، بر نرخ بیمه شخص ثالث نیز اثرگذار می باشد.

شایان ذکر است، در نهایت، پس از اعلام نرخ دیه هر سال و درصد افزایش آن، توسط رئیس قوه قضائیه، شورای عالی بیمه، در مورد این نرخ های پیشنهادی، تصمیم گیری کرده و نرخ واحدی را به عنوان نرخ بیمه شخص ثالث سالانه، اعلام می کند که تمامی متقاضیان این بیمه، ملزم به پرداخت نرخ اعلامی، از سوی شورای عالی بیمه می باشند.

سوالات متداول

۱- نرخ بیمه شخص ثالث هر سال چگونه تعیین می شود؟

نرخ بیمه شخص ثالث هر سال توسط شورای عالی بیمه تعیین می شود که برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

۲- عوامل موثر در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث چه عواملی هستند؟

عوامل متعددی در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موثر می باشند که نرخ دیه تعیینی مهم ترین آن ها بوده و در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

۳- نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ چه میزان می باشد؟

نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ برای خودروهای مختلف متفاوت بوده که به طور کلی نسبت به سال قبل افزایش داشته و در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.