راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات کامل از پاسپورت بریتانیایی

گذرنامه بریتانیا چیست و چه کاربردی دارد؟

پاسپورت بریتانیا یک سند مسافرتی است که توسط بریتانیا یا سایر مناطق و مناطق وابسته به بریتانیا برای افرادی که هر نوع تابعیت بریتانیایی دارند صادر می شود. مطابق با شرایط ویزا به حامل گذرنامه بین المللی اعطا می کند و به عنوان مدرک شهروندی عمل می کند. همچنین دسترسی به کمک های کنسولی سفارتخانه های بریتانیا در سراسر جهان را تسهیل می کند.

Britishpassport UK4.png

آیا اعطای گذرنامه یک امتیاز است؟

گذرنامه ها با استفاده از امتیاز سلطنتی صادر می شوند که توسط دولت اعمال می شود. این بدان معناست که اعطای گذرنامه یک امتیاز است نه یک حق و ممکن است در شرایطی پس گرفته شود. پاسپورت های شهروندی بریتانیا از سال ۲۰۱۴ توسط اداره گذرنامه ، آژانسی از وزارت کشور، صادر می شود.

همه گذرنامه های صادر شده در بریتانیا از سال ۲۰۰۶ بیومتریک هستند. میراث بریتانیا به عنوان یک قدرت امپراتوری منجر به چندین نوع ملیت بریتانیایی شده است و در نتیجه انواع مختلف پاسپورت بریتانیایی وجود دارد. علاوه بر این، هر یک از مناطق وابسته به تاج و تخت و سرزمین‌های خارج از کشور، انواع گذرنامه‌های بریتانیایی خود را برای افرادی که به حوزه قضایی خود مرتبط هستند، صادر می‌کنند که تفاوت‌های کوچکی با پاسپورت نوع بریتانیا دارد. تمام گذرنامه های بریتانیایی به حامل آن این امکان را می دهد که از سفارتخانه های بریتانیا و در برخی موارد از سفارتخانه های کشورهای مشترک المنافع درخواست کمک کنسولی کند. شهروندان بریتانیایی می توانند از پاسپورت خود به عنوان مدرکی مبنی بر حق اقامت در بریتانیا استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: پیگیری درخواست پاسپورت انگلیسی و تحویل سریع آن

British passport (C series) data page.png

دسته بندی های پاسپورت در بریتانیا

با توجه به دسته بندی های مختلف در قوانین تابعیت بریتانیا، انواع مختلفی از گذرنامه برای هر طبقه از ملیت بریتانیا وجود دارد. تمام دسته‌های گذرنامه‌های بریتانیایی توسط دولت اعلیحضرت تحت اختیارات سلطنتی صادر می‌شوند.از آنجایی که تمام گذرنامه های بریتانیا به نام ولیعهد صادر می شود، پادشاه حاکم نیازی به گذرنامه ندارد. در زیر تعداد پاسپورت های معتبر بریتانیا را در آخرین روز سال ۲۰۲۰ و دسته های مختلف واجد شرایط برای داشتن پاسپورت بریتانیا را توضیح می دهیم.

{شهروند بریتانیا، شهروند خارج از کشور بریتانیا، تابع بریتانیا، شخص تحت حمایت بریتانیا، تابعیت بریتانیا (خارج از کشور)}

گذرنامه شهروند بریتانیا، شهروند خارج از کشور بریتانیا، تابعیت بریتانیا، شخص تحت حمایت بریتانیا و پاسپورت ملی بریتانیا (خارج از کشور) توسط اداره گذرنامه HM در بریتانیا صادر می شود. اتباع بریتانیایی این دسته ها که برای گذرنامه در خارج از بریتانیا درخواست می کنند، می توانند به صورت آنلاین از HMPO برای گذرنامه خود اقدام کنند.

گذرنامه های بریتانیا قبلا توسط وزارت امور خارجه و مشترک المنافع در سفارتخانه های بریتانیا در سراسر جهان صادر می شد. با این حال، در سال ۲۰۰۹، این کار متوقف شد و گذرنامه های شهروند بریتانیا اکنون فقط توسط اداره گذرنامه در بریتانیا صادر می شود. FCO می گوید: “در گزارش سال ۲۰۰۶ خود در مورد خدمات کنسولی، اداره حسابرسی ملی توصیه کرد که تولید گذرنامه را به مکان های کمتری برای افزایش امنیت و کاهش هزینه ها محدود کند.”

جبل الطارق

پاسپورت بریتانیا (جبل الطارق) شهروندان بریتانیایی و شهروندان قلمرو خارج از کشور بریتانیا در جبل الطارق می توانند برای پاسپورت خود در جبل الطارق درخواست دهند، جایی که توسط اداره ثبت احوال جبل الطارق صادر می شود. شهروندان بریتانیایی همچنان می توانند در هر زمانی در جبل الطارق زندگی، کار و تحصیل کنند، زیرا تابعیت بریتانیا حق اقامت در جبل الطارق را اعطا می کند.

وابستگی های تاج و تخت و سرزمین های خارج از کشور

پاسپورت جزیره من، پاسپورت جرسی، پاسپورت گرنزی، پاسپورت بریتانیا (آنگویلا)، گذرنامه بریتانیا (برمودا)، گذرنامه بریتانیا (جزایر کیمن)، گذرنامه بریتانیا (مونتسرات)، گذرنامه بریتانیا (سنت هلنا)، گذرنامه بریتانیا (ترک) و جزایر کایکوس) و پاسپورت بریتانیا (جزایر ویرجین بریتانیا) گذرنامه‌های بریتانیایی در جرسی، گرنزی و جزیره من به نام ستوان فرماندار وابسته‌های سلطنتی مربوطه به نمایندگی از ایالت‌های جرسی، ایالت‌های گرنزی و دولت جزیره من صادر می‌شوند.

در همین حال، در سرزمین های خارج از کشور بریتانیا، گذرنامه های شهروندی مناطق خارج از کشور بریتانیا به نام فرماندار قلمرو مربوطه صادر می شود. با این حال، یک شهروند خارج از کشور که مقیم قلمرو خارج از کشور باشد و گذرنامه خود را در بریتانیا تمدید کند، یک دفترچه گذرنامه استاندارد (مثلاً شهروند بریتانیا) دریافت می‌کند، تنها با ثبت وضعیت قلمرو خارج از کشور. با توجه به تصویب قانون ملیت بریتانیا (جزایر فالکلند) در سال ۱۹۸۳، و قانون سرزمین های خارج از کشور بریتانیا در سال ۲۰۰۲، شهروندان جزایر فالکلند فقط می توانند برای گذرنامه شهروندی بریتانیا درخواست دهند، حتی اگر آنها نیز دارای وضعیت شهروندی قلمرو خارج از کشور باشند.

اتباع جبل الطارق همچنین در صورت درخواست پاسپورت شهروندی بریتانیا پس از سال ۲۰۰۲، گذرنامه قلمرو خارج از کشور خود را لغو می کنند. ملیت برای سرزمین‌های خارج از کشور به معنای «شهروند سرزمین‌های خارج از کشور بریتانیا» صرف نظر از محل سکونت فرد حامل است. قبلاً در منطقه قابل خواندن توسط ماشین، کد سه حرفی ISO 3166-1 آلفا-۳ قلمرو در قسمت کد دولت صادرکننده داده می‌شود، در حالی که GBR (شهروندان سرزمین‌های خارج از کشور بریتانیا، شهروندان سرزمین‌های وابسته سابق بریتانیا) در قسمت ملیت نشان داده شده است.

هر یک از این ویژگی ها تمایز خودکار بین BOTC های مربوط به مناطق مختلف را فعال می کند. از زمانی که HMPO مسئولیت صدور گذرنامه های BOTC را در سال ۲۰۱۵ بر عهده گرفت، کد دولت صادر کننده برای همه مناطق به GBR تغییر یافت، بنابراین شناسایی اقامتگاه دارنده بدون کمک ویژگی های دیگر، مانند جلد پاسپورت را ناممکن ساخت.

گذرنامه های ویژه بریتانیا

گذرنامه های دیپلماتیک در بریتانیا توسط HMPO صادر می شود. آنها برای دیپلمات های انگلیسی و مقامات عالی رتبه دولتی برای تسهیل سفر به خارج صادر می شوند. گذرنامه های رسمی برای کسانی صادر می شود که برای کارهای رسمی دولتی به خارج از کشور سفر می کنند. گذرنامه‌های مسنجر ملکه برای پیک‌های دیپلماتیک که اسناد را از طرف دولت HM حمل می‌کنند، صادر شد. از سال ۲۰۱۴، اینها با یک مشاهده در یک پاسپورت دیپلماتیک استاندارد جایگزین شده اند.

گذرنامه های اضطراری توسط سفارتخانه های بریتانیا در سراسر جهان صادر می شود. گذرنامه های اضطراری ممکن است برای هر فردی که تابعیت بریتانیایی دارد صادر شود. شهروندان کشورهای مشترک المنافع نیز واجد شرایط دریافت پاسپورت اضطراری بریتانیا در کشورهایی هستند که کشور تابعیت آنها نمایندگی ندارد.

بر اساس یک توافق متقابل، گذرنامه های اضطراری بریتانیا ممکن است برای شهروندان اتحادیه اروپا در کشورهایی که کشورشان نمایندگی دیپلماتیک ندارد یا قادر به کمک به آنها نیست، صادر شود. کارت شناسایی از یک پاسپورت جمعی صادر شده در سال ۲۰۰۵ گذرنامه های جمعی (همچنین به عنوان گروهی شناخته می شود) برای گروه های تعریف شده ۵ تا ۵۰ نفری که شهروند بریتانیا زیر ۱۸ سال هستند برای سفر با هم به منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس، مانند گروهی از کودکان مدرسه ای در سفر مدرسه صادر می شود. پاسپورت اتحادیه اروپا شهروندان بریتانیایی، شهروندان قلمرو خارج از کشور بریتانیا در جبل الطارق و اتباع بریتانیایی دارای حق اقامت، از نظر قوانین اتحادیه اروپا، اتباع بریتانیا محسوب می شوند. بنابراین تا ۳۱ سالگی شهروندان اتحادیه اروپا محسوب می شدند.

گذرنامه بریتانیایی

مشخصات ظاهری پاسپورت های انگلیسی

پوشش بیرونی شماره فعلی پاسپورت های بریتانیا آبی دریایی است.پاسپورت آبی نشان ملی بریتانیا که در قسمت مرکزی جلد جلویی آن نقش بسته است. «گذرنامه بریتانیا» در بالای نشان، و نام دولت صادرکننده در زیر نوشته شده است (به عنوان مثال «پادشاهی بریتانیای بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی» یا «جزایر تورکز و کایکوس»). در جایی که یک تبعه بریتانیایی به سرزمینی متصل است که دیگر تحت حاکمیت بریتانیا نیست (مثلاً BN(O) در هنگ کنگ)، دولت صادرکننده آن بریتانیا است. نماد پاسپورت بیومتریک در پایین جلد جلو ظاهر می شود.

روی جلد پشت پاسپورت‌های آبی نیز نشان‌های گل انگلستان (رز تودور)، ایرلند شمالی (شمروک)، اسکاتلند (خار اسکاتلندی) و ولز (نرگس) نقش بسته است.گذرنامه های بورگوندی صادر شده توسط بریتانیا، جبل الطارق و وابستگان تاج و تخت از قالب متفاوتی پیروی می کنند، زیرا بر اساس مدل مشترک اتحادیه اروپا هستند. کلمات “پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی” (+ “جبل الطارق” در صورت لزوم) یا “جزایر بریتانیا” (+ نام وابسته) در بالای نشان و کلمه “گذرنامه” در زیر حک شده است.

نماد پاسپورت بیومتریک در پایین جلد جلو ظاهر می شود. در گذرنامه‌های صادر شده قبل از ۲۹ مارس ۲۰۱۹، عبارت “اتحادیه اروپا” در بالای دفترچه چاپ شده است. گذرنامه های مربوط به عملکرد علاوه بر گذرنامه‌های معمولی که در بالا توضیح داده شد، گذرنامه‌های ویژه‌ای برای مقامات دولتی صادر می‌شود که ممکن است وضعیت دیپلماتیک (گذرنامه دیپلماتیک) یا غیر (گذرنامه رسمی) با متن روی جلد اعطا شود. تا سال ۲۰۱۴ یک پاسپورت ویژه برای یک مسنجر ملکه موجود بود که روی جلد آن عبارت «QUEEN’S MESSENGER – COURRIER DIPLOMATIQUE» در زیر نشان و نوشته «BRITISH PASSPORT» در بالای آن وجود داشت.با وجود جلد قرمز، صفحات داخلی همچنان شبیه پاسپورت آبی قدیمی بود.

پوشش داخلی پاسپورت‌های بریتانیایی که در داخل آن‌ها وجود دارد عبارت‌های زیر را به زبان انگلیسی درج می‌کند: وزیر امور خارجه اعلیحضرت بریتانیا به نام اعلیحضرت از همه کسانی که ممکن است مربوط باشند می خواهد که به حامل اجازه عبور آزادانه بدون اجازه یا مانع را بدهند و به حامل هر گونه کمک و حمایت لازم را انجام دهند. صفحات روی جلد یک پاسپورت جزایر فالکلند (که پس از سال ۱۹۸۲ صادر نشده است) که درخواست فرماندار جزایر فالکلند را نشان می دهد که او نیز نام برده شده است. در گذرنامه‌های قدیمی‌تر، اشاره ویژه‌تری به «وزیر امور خارجه اعلیحضرت بریتانیا در امور خارجه» شده بود که در اصل شامل نام رئیس فعلی بود. در گذرنامه‌های صادره غیرانگلیسی، درخواست توسط فرماندار یا ستوان فرماندار منطقه به نام اعلیحضرت بریتانیا انجام می‌شود. صفحه اطلاعات گذرنامه های بریتانیایی صادر شده توسط اداره گذرنامه HM شامل داده های زیر در صفحه اطلاعات است:

  • عکس صاحب / دارنده (تصویر دیجیتال چاپ شده در صفحه)
  • نوع (P)
  • کد دولت صادر کننده (GBR)
  • شماره پاسپورت
  • نام خانوادگی (اسامی داده شده ملیت (طبقه ملیت بریتانیا، مانند “شهروند بریتانیایی” یا “شهروند خارجی بریتانیا”، یا اگر از طرف یک کشور مشترک المنافع صادر شده باشد، “شهروند مشترک المنافع”)
  • تاریخ تولد
  • جنسیت
  • محل تولد (فقط شهر یا شهرک ذکر شده است، حتی اگر در خارج از بریتانیا متولد شده باشد؛ محل تولد در ولز در صورت درخواست به زبان ولزی وارد می شود )
  • تاریخ صدور
  • قدرت/توانایی
  • تاریخ انقضا
  • منطقه قابل خواندن توسط ماشین که با P< GBR شروع می شود

نکته مهم درباره متن گذرنامه

موارد با متن به زبان انگلیسی و فرانسوی (به عنوان مثال، “تاریخ تولد/تاریخ تولد”) مشخص می شوند، و بخشی وجود دارد که در آن تمام این متن به زبان های ولزی و گالیک اسکاتلندی ترجمه شده است.گذرنامه های صادر شده تا مارس ۲۰۱۹ به تمام زبان های رسمی اتحادیه اروپا ترجمه شده اند.

استفاده از عناوین نجیب در گذرنامه

به گفته دولت بریتانیا، سیاست فعلی استفاده از عناوین نجیب در گذرنامه ها مستلزم آن است که متقاضی شواهدی ارائه دهد.

در صورت پذیرش (و اگر متقاضی مایل به اضافه کردن عنوان باشد)، فرم صحیح این است که متقاضی نام سرزمینی را به عنوان بخشی از نام خانوادگی خود درج کند (نام خانوادگی تعیین قلمرو به عنوان مثال اسمیت از اینورگلن)

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.