راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

تاریخ اعمال تعرفه های جدید دفاتر ازدواج و اسناد رسمی

تعرفه های جدید دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق برای سال ۹۹ اعلام شده است اما تاریخ اعمال

این تعرفه های جدید مورد اختلاف و بحث و نظر قرار گرفته است.

در ادامه نظر برخی از سران دفاتر و اطلاعیه رسمی کانون سردفتران ازدواج و طلاق را ملاحظه می کنید.

فهرست مطالب منتشره در این خبر به شرح زیر است:

  • نظر جناب آقای احمدعلی سیروس، سردفتر دفتر اسناد رسمی ۱۱۱ تهران
  • نظر جناب آقای پرویز رضایی، سردفتر دفتر اسناد رسمی ۶۹۵ تهران
  • نظر دفتر حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان
  • اطلاعیه کانون سردفتران و دفتریاران استان همدان
  • اطلاعیه روابط عمومی کانون سردفتران ازدواج و‌طلاق درباره تاریخ اعمال تعرفه های جدید
  • اطلاعیه جدید کانون سردفتران درباره تاریخ اجرایی شدن نیم درصد در دستگاه های پوز دفترخانه ها

نظر برخی از سران دفاتر اسناد رسمی درباره تاریخ اعمال تعرفه های جدید دفاتر اسناد رسمی

نظر جناب آقای احمدعلی سیروس، سردفتر دفتر اسناد رسمی ۱۱۱ تهران

با سلام و تحیت با وحدت ملاک از رای شماره ۳۴ مصوب سال ۶۵ دیوان عالی کشور، سردفتران قبل از ابلاغ جهت وصول هر وجهی ،تکلیفی در اجرای قانون یادشده نداشته و نخواهند داشت

و ابلاغ از طریق روزنامه رسمی و یا از طریق بخشنامه توسط سازمان متبوع که در مورد ما، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است قابل اجراست.

لذا تغییر در تعرفه حق الثبت و یا هرگونه وجوه عمومی دیگر که در روزنامه رسمی درج میگردد پس از طی ۱۵ روز پس از درج در روزنامه رسمی قابل اجراست

مگر آن که قبل از آن، بخشنامه‌ای توسط سازمان ثبت صادر و به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ شده باشد.

که چون چنین بخشنامه ای صادر نشده لذا طی مهلت قانونی مندرج در ماده ۲ قانون مدنی ملاک اجرای قانون بودجه سال ۱۳۹۹ است.

نظر جناب آقای پرویز رضایی، سردفتر دفتر اسناد رسمی ۶۹۵ تهران

مطابق ماده ۲ قانون مدنی وقتی در خود قانون ترتیب خاصی برای اجرای ان وجود داشته باشد همان متبع است نه لزوما بعد از طی تشریفات قانونی ابلاغ و مضی مواعد آن فتاملوا

نظر دفتر حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان

پیرو اطلاعیه دفتر حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران تهران مبنی بر تبیین تغییرات حاصله در حقوق دولتی و نحوه اجرای آن با توجه به سوالات مکرر همکاران باطلاع می رساند :

۱_ همانطور که در اطلاعیه صدرالذکر تصریح شده ، زمان اعمال و اجرای تغییرات حاصله در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ که در تاریخ ۱۳۹۹/۱/۵ در روزنامه رسمی منتشر شده ۱۵ روز پس از انتشار می باشد لذا پس از انقضاء مدت ۱۵ روز حقوق دولتی باید براساس مبانی و مصوبات بودجه سال ۱۳۹۹ محاسبه و وصول گردد .


۲- اگر چه نیم درصد حق الثبت علاوه بر حق الثبت موضوع ماده ۱۲۳ قانون ثبت اسناد و املاک که در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مصوب شده ، جهت اجرای طرح حد نگار ( کاداستر ) تعیین گردیده است اما بدیهی است تا زمان اصلاح سامانه و اعمال آن و عنداللزوم تعیین شماره حساب مستقل ، در همان عنوان حق الثبت موجود در سامانه اعمال و واریز شود .

۳- با توجه به عدم امکان اصلاح هزینه استعلام ثبتی از بانک جامع املاک موضوع ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد ، دفاتر مابه التفاوت هزینه را دریافت و به محض اعلام شماره حساب یا اصلاح سامانه پرداخت استعلام ، به حساب مربوطه واریز نمایند .

۴- نظر باینکه هزینه صدور و تعویض سند مالکیت الکترونیکی از ۵۰۰/۰۰۰ ریال به ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال افزایش یافته ، همکاران مبلغ ۵۰۰/۰۰۰ ریال علاوه تعرفه سال قبل از مراجعین دریافت و به مامورین جمع آوری پرداخت نمایند . بدیهی است تعرفه سایر هزینه در دست بررسی بوده و به مجرد تصویب جهت اجرا به همکاران ابلاغ خواهد شد

۵- در خصوص گواهی امضاء از آنجا که امکان تغییر مبلغ حق الثبت وجود ندارد لذا تا زمانی که حق الثبت در سامانه اصلاح گردد مابه التفاوت(۲۰/۰۰۰ ریال ) وصول و به محض اصلاح و تعیین شماره حساب واریز گردد.

دفتر حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان

اطلاعیه کانون سردفتران و دفتریاران استان همدان

دراجرای بند” ک ” تبصره ۱۱قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و باتوجه به انتشارآن درروزنامه رسمی مورخ ۵ فروردین ماه جاری…:

قاعدتا ازتاریخ ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۹ نیم درصد مبلغ مندرج درسند تحت عنوان حق الثبت موضوع تسهیل اجرای طرح کاداستر اخذ وبه حساب مربوطه واریز خواهد شد.

برهمین اساس مقرر گردیده مسئولین ذیربط دراسرع وقت نسبت به تهیه مقدمات اجرای این امرو فراهم سازی امکان واریز مبلغ ذکرشده به حساب مربوطه ازطریق سامانه پرداخت اقدام نمایند ولذا قبل از اصلاح درسیستم پرداخت ما وظیفه دیگری نداریم.

ضمنا بنظر می رسد سازمان قائل به این است که حق الثبت موصوف به همه اسناد مالی،اعم از قطعی منقول وغیر منقول ورهنی و…تعلق می گیرد.

ممنوعیت اعلام شده مربوط به اسنادی است که تنظیم آنها مستلزم استعلام ثبتی درسال جدید است.

بنابراین چنانچه سال قبل ”۹۸” پاسخ استعلامی صادر شده است، در مدت اعتبارآن می توان همچنان با همان پاسخ صادره سند تنظیم نمود.

ضمنا همچنان تنظیم سایراسناد ازقبیل: انواع وکالت نامه وتعهد نامه و…باستناد اسناد مالکیت دفترچه ای بلامانع است.

اطلاعیه روابط عمومی کانون سردفتران ازدواج و‌طلاق درباره تاریخ اعمال تعرفه های جدید

بنام خدا

موضوع ؛ تاریخ ابلاغ تعرفه حق التحریر

بدین وسیله به اطلاع همکاران محترم می رساند نظر به اینکه بخشنامه های صادره توسط ریاست محترم قوه قضائیه می بایست

در روزنامه رسمی منتشر شود و توجها به رفع اشتباهات مربوط به تعرفه دفاتر اسناد رسمی ، بخشنامه تعرفه حق التحریر دفاتر ازدواج و‌طلاق

و دفاتر اسناد رسمی جهت انتشار به روزنامه رسمی ارسال شده و به محض چاپ در روزنامه رسمی لازم الاجرا می شود .

روابط عمومی کانون سردفتران ازدواج و‌طلاق ۱۳۹۹/۱/۱۹

اطلاعیه جدید کانون سردفتران درباره تاریخ اجرایی شدن نیم درصد در دستگاه های پوز دفترخانه ها

همکاران محترم؛

در مسائل مختلف که بعضا همکاران محترم نیز دچار اختلاف نظر در تفسیر می شوند( از جمله نحوه و زمان وصول حق الثبت موضوع بند ک) بعد از هماهنگی های مختلف و متعدد با مسوولان ذیربط، اطلاعیه هایی که از طریق روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران منتشر می شود، حاوی مندرجات صحیح و قابل قبول از سوی مسوولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران است و ارایه تفاسیر و نظرات شخصی مختلف، ضمن ایجاد اختلاف، می تواند سبب تضعیف جایگاه تصمیمات صحیح اتخاذ شده گردد.

لذا یادآوری می شود آن چه از طریق روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران منتشر می شود، نظر رسمی، حقوقی و قانونی کانون سردفتران و دفتریاران است که با هماهنگیهای متعدد منتشر می شود و نظرات شخصی همکاران محترم از جمله اعضای هیات مدیره، صرفا یک نظر تلقی و قابل استناد نمی باشد.

خاطر نشان می سازد دفاتر اسنادرسمی در وصول حق الثبت مادام که در سامانه ثبت آنی قابلیت اعمال نداشته باشد، هیچ گونه تکلیفی در این خصوص ندارند.

ضمنا دلیل تاخیر در بارگزاری احکام جدید در سامانه، تغییرات اساسی در سامانه پرداخت و احتمالا جایگزینی دستگاه pos جدید بوده که حوزه فن آوری اطلاعات سازمان ثبت، ایجاد تغییرات را ظرف اوایل هفته آینده میسر دانسته است.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.