راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

تبعات قضایی اشتراک‌گذاری سیم‌کارت در امارات

مقامات اماراتی هشدار داده‌اند که اشتراک‌گذاری سیم کارتی که به نام شما ثبت شده است با شخص دیگری نه تنها شما را در معرض کلاهبرداری قرار می‌دهد، بلکه حتی می‌تواند منجر به مشکلات قانونی شود.

یک کارشناس جرایم سایبری در دادستانی شارجه به خلیج تایمز گفت: «ساکنین نباید سیم کارت بخرند و به دیگران بدهند، و اجازه استفاده از سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام خودشان را به شخص دیگری ندهند. اگر جرمی با استفاده از شماره انجام شود، به شخصی که سیم کارت به نام او ثبت شده است، باز می‌گردد. و اثبات اینکه کارت توسط شخص دیگری استفاده شده است، ممکن است زمان ببرد.»

این مقام گفت که چندین مورد از یک سیم کارت برای تسهیل جنایت بدون اطلاع مالک استفاده شده است – همه اینها به این دلیل است که سیم کارت خود را با همکار یا دوست خود به اشتراک گذاشته است، یا نتوانسته است آن را به درستی امحا کند.

او همچنین گفت اگر دیگر از شماره‌ای استفاده نمی‌کنید، جدا کردن شماره تلفن همراه خود از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و حساب‌های بانکی بسیار مهم است، زیرا اگر شخص دیگری با استفاده از شماره مرتکب جرمی شود، ممکن است به شما بازگردد. این کارشناس می‌گوید در دنیای امروز، بسیار مهم است که مراقب نحوه و مکان انتشار ردپای دیجیتال خود باشید.

جرایم سایبری از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و او به مردم توصیه کرد در استفاده از این اپلیکیشن‌ها مراقب باشند. وی خاطرنشان کرد که خاطیان ممکن است از واتس‌اپ برای باج گیری، تهدید یا کلاهبرداری از دیگران استفاده کنند، به همین دلیل رعایت اقدامات احتیاطی بسیار مهم است. سلیم ساهو، مشاور حقوقی و وکیل دادگاه شارجه، خاطرنشان کرد که پیام‌های ارسال یا دریافت شده در واتس‌اپ را می‌توان به عنوان مدرک در دادگاه ارائه کرد، «اما باید مانند یک پرونده الکترونیکی ذخیره شود و به شکلی که در آن ارسال یا دریافت شده است، حفظ شود تا به عنوان مدرک قانونی مورد استفاده قرار گیرد.»

ساهو همچنین توصیه‌هایی را در مورد آداب معاشرت واتس‌اپ ارائه کرد، اگر پیام‌های شما قرار است به عنوان مدرک در دادگاه باشد، از استفاده از شکلک‌ها/استیکرها در پیام‌ها خودداری کنید، به‌ویژه هنگام برقراری ارتباط در مورد موضوعات مربوط به تجارت که می‌توانند در آینده به عنوان مدرک استفاده شوند. او گفت شکلک‌ها/استیکرها ممکن است به طور کامل معنای یک نفر را منتقل نکنند و نمی‌توانند به عنوان مدرک مطرح شوند. به عنوان مثال، اگر طرف قرارداد از شما بپرسد: «آماده‌ای؟» شما باید با «آماده تحویل کالا هستم» پاسخ دهید و به طور روشن قصد خود را توضیح دهید.

🔸نام مستعار، اختصارات
ساهو همچنین به همه توصیه کرد که مخاطبین رسانه‌های اجتماعی یا تلفن را با نام کامل‌شان و در صورت امکان سمت آن‌ها را نیز ذخیره کنند. وی خاطرنشان کرد: «این مهم است زیرا طرف مقابل قادر به انکار هرگونه اتهامی علیه آن‌ها خواهد بود.»

او گفت که اگر متهم/شاکی مایل است نام تماس را به عنوان چیز دیگری ذخیره کند، باید قبل از چاپ چت و ارسال آن به دادگاه به عنوان مدرک، آن را به نام صحیح تغییر دهد.

🔹پیام‌های متنی روی یادداشت‌های صوتی
عادل الشمسی، وکیل دادگستری گفته است که اگر قرار است در آینده به عنوان مدرک مورد استفاده قرار گیرد، باید به جای ارسال یادداشت صوتی از پیامک استفاده کرد. او فاش کرد که رونویسی یادداشت‌های صوتی زمان زیادی طول می‌کشد زیرا توسط شخص ثالث انجام می‌شود.

او همچنین گفت اسکرین‌شات از مکالمات در دادگاه اهمیت زیادی ندارد، زیرا ممکن است در معرض جعل باشد.

🔸ثبت الکترونیکی
محجوب یوسف، وکیل دادگستری دبی، گفت که قانون مستلزم یک سند یا سوابق محفوظ از اطلاعات و مکالمات است. او گفت که این امر زمانی حاصل می‌شود که مکالمات به شکل اصلی که در آن ارسال یا دریافت شده‌اند ذخیره شوند.

ماده شماره ۴ قانون فدرال شماره ۱ در سال ۲۰۰۶ در مورد مبادلات الکترونیکی و تجارت، بیان می‌کند که اطلاعات باید به گونه‌ای ذخیره شوند که امکان ارجاع به آن‌ها در آینده فراهم شود.

🔹فیس‌بوک و توییتر
یوسف همچنین گفت که تشخیص هویت افراد در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر دشوار است. او گفت که برای تعیین هویت صاحب حساب، باید با مقامات این پلت‌فرم‌ها تماس گرفت. وی افزود: «البته اگر حساب خارج از کشور باشد، مشکل بیشتری وجود دارد.»

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.