راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

شرایط تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در آلمان

برای تحصیل در این رشته‌ها در آلمان دو راه وجود دارد:

۱. کالج پزشکی (M-Kurs):

افرادی که مدرک پیش دانشگاهی دارند (رشته تجربی و ریاضی فیزیک) و حداقل مدرک زبان آلمانی آن‌ها B۱ است، میتوانند وارد کالج شوند.

البته کسانی که بعد از سال ۲۰۱۱ میلادی دیپلم و پیش دانشگاهی خودشان را تمام کردند نیاز به قبولی کنکور سراسری برای ورود به اکثر کالج‌ها ندارند (بعضی دانشگاه‌ها هنوز هم پذیرش قبولی کنکور میخواهند!) و فقط باید میانگین معدل دیپلم و پیش دانشگاهی این افراد بالای ۱۵ باشد. (توجه شود که این معدل فقط
برای ورود به کالج لازم میباشد نه برای درخواست رشته مورد نظر)

بعد از گذراندن دوره کالج در صورتیکه معدل دیپلم و پیش دانشگاهی آن‌ها بالا باشد و موفق به کسب نمره خوبی در کالج شده باشند، وارد دانشگاه میشوند.

البته شرط معدل بالای ۱۵ برای یونی اسیست است و شما میتوانید کالجی را پیدا کنید که با نمرات کمتر هم مستقیم پذیرش بگیرید.

▪️نکته مهم: افرادی که دانشگاههای ایالت بایرن آلمان را انتخاب میکنند. (درصورتیکه در کالج این ایالت یعنی مونیخ درس خوانده باشند و برای تحصیل دانشگاه اولیه خودشان را در همین ایالت انتخاب کرده باشند از امتیاز بالایی برای پذیرش برخوردارند، یعنی دانشگاه‌های ایالت بایرن سهمیه جداگانه و مخصوص برای افراد ورودی به کالج بایرن دارند.)

امتیاز فوق، که شانس گرفتن پذیرش را بالا میبرد فقط مخصوص ایالت بایرن میباشد.

شرایط ذکر شده در بالا شروط کلی بوده و میتوانند بسته به دانشگاه و ایالت مورد نظر تغییر کند. بنابراین مکاتبه با دانشگاه مورد نظر بسیار مهم هست.

۲. ورود مستقیم به دانشگاه:

ورود مستقیم به دانشگاه با لیسانس یا بالاتر:

کسانی که مدرک لیسانس یا بالاتر دارند میتوانند با اخرین مدرک اخذ شده خود برای ورود مستقیم به دانشگاه اقدام نمایند.

شرط لازم برای این دسته از افراد، داشتن معدل بالا در اخرین مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه میباشد. یعنی معدل اخرین مدرک تحصیلی این دوستان برای پذیرش محاسبه خواهد شد.

افرادی که به هر دلیلی در مقطع لیسانس معدل خوبی ندارند اما معدل دیپلم و پیش دانشگاهی خوبی دارند از این موقعیت برخوردارند که به کالج رفته و با کسب معدل بالا در کالج شانس خود را برای گرفتن پذیرش ارتقا دهند.

بالا بودن معدل دیپلم و پیش دانشگاهی و گذراندن حداقل ۴۰ واحد درسی مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر در آلمان. (مثال: کسانی که در ایران ۴۰ واحد درسی یا به عبارتی ۲ ترم در رشته تحصیلی پزشکی ایران درس خوانده باشند میتوانند در آلمان مستقیم به دانشگاه وارد شده و رشته پزشکی را ادامه دهند).

شرط لازم برای این دسته از افراد نیز معدل بالا میباشد. معدل این افراد از میانگین دیپلم، پیش دانشگاهی و ۲ ترم تحصیل شده در دانشگاه ایران گرفته شده و با آن معدل برای اخذ پذیرش اقدام میکنند.

مدرک زبان مورد نیاز برای ورود به دانشگاه علوم پزشکی:

حداقل مدرک مورد نیاز برای ارایه درخواست اصلی، داشتن مدرک TestDaF ۴*۴ یا DSH2 (آزمون DSH در دانشگاه گرفته میشود، این مدرک برای دانشگاههای دیگر نیز معتبر است) میباشد.

بعضی دانشگاه‌ها در زمان ثبت نام از شما درخواست مدرک B۱ یا B۲ دارند. در اینصورت به شما این امکان رو میدهند که بصورت مشروط بدون داشتن مدرک اصلی به آلمان بیایید و در آلمان مدرک اصلی ذکر شده در بالا رو بگیرید.

عواملی که در پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی از دانشگاه‌های آلمان نقش دارند:

پذیرش در رشته‌های معروف به NC (یعنی رشته‌هایی که شرط معدل دارند) کاملا رقابتی است و در هر سال به تعداد و سطح معدل افرادی که Apply میکنند بستگی دارد، دانشگاه‌ها بهترین‌ها را انتخاب میکنند.

بعضی از دانشگاه‌های آلمان در کنار معدل بالا مواردی دیگری را نیز مد نظر قرار میدهند، مانند:

۱. دعوت به مصاحبه

۲. داشتن مدرک آزمون TestAs

۳. داشتن مدرک زبان عالی DSH3

و غیره

این شرایط برای بعضی دانشگاه‌ها اجباری و برای بعضی دانشگاه‌ها امتیاز اضافه برای فرد متقاضی در جهت بالا بردن شانس گرفتن پذیرش محسوب میشود.

ظرفیت دانشگاه‌ها متغییر است و در سال‌های مختلف بالا پایین شده و بسته به دانشگاه متفاوت میباشد. «به طور کلی» میتوان گفت که ۵٪ ورودی هر دانشگاه سهمیه دانشجویان خارجی (خارج از اتحادیه اروپا) میباشد.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.