راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

مقررات تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور – مهر خروج ویژه مشمولین

طبق قانون نظام وظیفه عمومی هر مرد ایرانی که هجده سال تمام داشته باشد و وارد سن نوزده سالگی شده باشد، «مشمول قانون نظام وظیفه عمومی» محسوب می‌گردد. بطور مثال جوان متولد ۱۳۸۱/۱۰/۱ از تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۱ مشمول نظام وظیفه می‌باشد.

فهرست:

تسهیلات مربوط به تردد مشمولین مقیم خارج از کشور

با عنایت به ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، تسهیلات مربوط به تردد مشمولین مقیم خارج از کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

  • کلیه مشمولین ایرانی مقیم خارج از کشور که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند می‌توانند مجموعاً به مدت سه ماه و حداکثر دو بار در سال تا تاریخ ۲۹/۱۲/۱۴۰۵ به کشور تردد نمایند.

تاکنون این تسهیلات هر ۵ سال یکبار تمدید شده است.

  • آن دسته از مشمولانی که جهت ادامه تحصیل با مجوز سازمان نظام وظیفه عمومی از کشور خارج گردیده اند، با داشتن حداقل ۳ سال اقامت در خارج از کشور و ورود به غیبت تعیین شده، پس از اتمام معافیت تحصیلی (فراغت، انصراف از تحصیل و اخراج) و پس از ضبط وثیقه خود نزد سازمان نظام وظیفه ایران، می‌توانند حداکثر دو بار در سال و در مجموع به مدت ۳ ماه به کشور تردد نمایند. این دسته از مشمولان می‌توانند با معرفی نامه وزارت خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نامه ضبط وثیقه از سازمان نظام وظیفه عمومی، مهر خروج مشمولین تا تاریخ ۲۹/۱۲/۱۴۰۵ دریافت نمایند.
  • جهت استفاده از تسهیلات مهر خروج مشمولین مقیم خارج از کشور لازم است در گذرنامه متقاضی محل اقامت خارج از کشور (مثلا آلمان) ثبت شده باشد، چنانچه کشور محل اقامت شما در گذرنامه فعلی ایران درج شده باشد، لازم است همزمان با درخواست صدور مهر خروج مشمولین نسبت به درخواست تعویض گذرنامه با درج محل اقامت آلمان هم اقدام و مدارک آن را تنظیم و ارائه نماید.
  • مهر تردد با قید عبارت تا اطلاع ثانوی از اعتبار ساقط شده است و لازم است دارندگان این نوع از مهر تردد، درخواست خود مبنی بر درج مهر جدید را به سرکنسولگری ارسال نمایند.
  • بر اساس قانون وظیفه عمومی، کلیه مشمولین که دارای ۵۰ سال تمام باشند، از خدمت نظام وظیفه معاف بوده و شناسنامه عکسدار آنان به منزله کارت معافیت از خدمت خواهد بود این قبیل افراد نیازی به اقدام برای اخذ مهر خروج مشمولین و یا سایر امهار و یا مدارک معافیت ندارند.
  • کلیه مشمولین متولد سال‌های ۱۳۴۶ لغایت۲۹/۱۲/۱۳۵۴ مشمول عفو رهبری بوده و لازم است نسبت به پیگیری اخذ کارت معافیت عفو رهبری اقدام کنند. لذا مهر خروج ویژه مشمولین به آنان تعلق نمی‌گیرد.

شرایط دریافت مهر خروج ویژه مشمولین

توجه: دارا بودن یکی از شرایط زیر برای دریافت مهر خروج مشمولین کافیست:

  • تولد در خارج از کشور.
  • بیش از ده سال متوالی سکونت در خارج از کشور.
  • خروج از ایران قبل از سن مشمولیت و دارای حداقل سه سال اقامت متناوب در خارج از کشور.

مدارک و اقدامات لازم جهت اخذ مهر خروج مشمولین:

  • ثبت در خواست در سامانه میخک و دریافت کد رهگیری.
  • دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی (کشورهایی که نوبت دهی لازم است)
  • اصل گذرنامه معتبر.
  • پرداخت هزینه استعلام (فقط برای اولین بار) و هزینه صدور مجدد مهر خروج مشمولین.

*جدول هزینه‌های گذرنامه

آخرین اطلاعیه‌های کنسولی درباره تردد مشمولین مقیم خارج از کشور

 سرکنسولگری ایران در فرانکفورت اطلاعیه به شرح زیر درباره دریافت مهر خروج ویژه مشمولین منتشر کرده است:

کلیه مشمولین ایرانی مقیم خارج از کشور که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند می‌توانند با ارائه کد رهگیری اجازه خروج مشمولین و پرداخت هزینه ۲۰ یورو تا تاریخ ۲۹ / ۱۲ / ۱۴۰۵ به مدت سه ماه و حداکثر دو بار در سال به کشور تردد نمایند.
مهر خروج مشمولین برای متقاضیان برای بار اول با ارائه کد رهگیری، پرداخت هزینه ۵۰ یورو و پس از اخذ پاسخ مثبت استعلام (بعد از گذشت دو هفته) از سازمان نظام وظیفه جمهوری اسلامی ایران، درج می‌گردد.

یادآوری:

بر اساس قانون نظام وظیفه کلیه افراد مشمول که دارای ۵۰ سال تمام باشند از خدمت نظام وظیفه معاف بوده و شناسنامه عکس دار آنان به منزله کارت معافیت از خدمت می‌باشد.
کلیه مشمولین متولد سال‌های ۱۳۴۶ لغایت ۱۳۵۴ متقاضی کارت پایان خدمت، مشمول عفو رهبری بوده و مهر خروج ویژه مشمولین به آنان تعلق نمی‌گیرد. متقاضیان بایستی از طریق وکیل خود با مراجعه مستقیم به پلیس +۱۰ در ایران نسبت به اخذ کارت معافیت از خدمت خود اقدام نمایند.

ضرورت دریافت مهر خروج ویژه مشمولین ۱۴۰۵

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در میلان در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۸ در خصوص مهر خروج مشمولین اطلاعیه زیر را منتشر کرده است:

تعدادی از مشمولین مقیم خارج از کشور بدون دریافت مهر خروج «ویژه مشمولین ۱۴۰۵» وارد کشور می‌شوند و با مراجعه به اداره کل کنسولی درخواست اجازه خروج یکبار را دارند. با عنایت به تاکید معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح و بخشنامه شماره ۱۰۸۷۷۵۵ مورخ ۰۴ / ۱۲ / ۱۴۰۰ معاونت مذکور مبنی بر ضرورت دریافت مهر ویژه مشمولین جدید، خواهشمند است به منظور پرهیز از مشکلات ترددی این افراد، مراتب به نحو مقتضی به مشمولین حوزه آن نمایندگی اطلاع‌رسانی گردد.

سوالات متداول

آیا به مشمولین عفو رهبری مهر خروج تعلق می گیرد؟

خیر، کلیه مشمولین که دارای ۵۰ سال تمام باشند، از خدمت نظام وظیفه معاف بوده و شناسنامه عکسدار آنان به منزله کارت معافیت از خدمت خواهد بود این قبیل افراد نیازی به اقدام برای اخذ مهر خروج مشمولین و یا سایر امهار و یا مدارک معافیت ندارند.

مهر تردد با قید عبارت تا اطلاع ثانوی چه وضعیتی دارند؟

مهر تردد با قید عبارت تا اطلاع ثانوی از اعتبار ساقط شده است و لازم است دارندگان این نوع از مهر تردد، درخواست خود مبنی بر درج مهر جدید را به سرکنسولگری ارسال نمایند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
2 نظرات
  1. شیما می گوید

    آیا زنی که در ایران ازدواج کرده میتواند در اروپا مهریه بگیرد ؟

    1. راهشگر می گوید

      اگر منظور این است که از دادگاه های اروپایی بستگی به این دارد که قوانین آن کشورها و رویه آنها چه باشد اما اگر منظور این باشد که زن در اروپا باشد و بخواهد مهریه را در ایران وصول کند بله با وکالت می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.