راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

دادسرای ویژه جرائم پزشکی

دادسرا جایی است که به بررسی دلیل وقوع یک جرم ، دلایل اثبات آن و مجرم پرونده می پردازد . گاهی رسیدگی به برخی از جرائم با توجه به تخصصی بودن موضوع آن نیازمند رسیدگی افرادی است که در زمینه مربوطه اطلاعات و تخصص کافی دارند . یکی از این موضوعات جرائم پزشکی است که باید به وسیله متخصصان رسیدگی شود . هم چنین می توان گفت به این دلیل برای جرائم پزشکی یک دادسرای تخصصی در نظر گرفته شده است که رسیدگی به این جرائم از حساسیت بالایی نیز برخوردار است . از این رو ما در این مقاله ابتدا به معرفی دادسرای ویژه جرائم پزشکی و سپس مراحل شکایت در دادسرای ویژه جرائم پزشکی و آدرس و نشانی دادسرای ویژه جرائم پزشکی خواهیم پرداخت.

معرفی دادسرای ویژه جرائم پزشکی
دادسرای ویژه جرائم پزشکی یکی از انواع دادسراهای تخصصی است که دارای ۹ بازپرس ، ۸ دادیار ، ۱ دادیار اظهار نظر ، ۴۲ کارمند است . حدود صلاحیت دادسرای ویژه جرائم پزشکی مانند سایر دادسراهای تخصصی توسط رییس قوه قضاییه تعیین می شود . از نام این دادسرا این گونه بر می آید که این مرجع قضایی تنها به جرائم پزشکی ناشی از قصور پزشکان رسیدگی می کند در حالی که دامنه صلاحیت آن گسترده تر از رسیدگی صرف به قصور پزشکان است . در واقع دادسرای رسیدگی به جرائم پزشکی علاوه بر رسیدگی به جرائم پزشکی ، به جرائم دیگری از جمله جرائم مربوط به امور دارویی ، مواد خوراکی و همچنین جرائم مربوط به ثبت علائم تجاری دارویی و پزشکی نیز رسیدگی می کند .

برای مطالعه درباره مراجع رسیدگی به تخلفات پزشکی کلیک کنید .

مراحل شکایت در دادسرای ویژه جرائم پزشکی
مراحل ثبت شکایت در دادسرای ویژه جرائم پزشکی به این ترتیب است که مانند سایر جرائم باید ثبت شکایت صورت بگیرد . بعد از ثبت شکایت موضوع دعوا به کمیسیون های پزشکی صالح فرستاده می شود و پرونده در آنجا مورد بررسی قرار می گیرد . در صورت تشخیص موضوع به شعبه دادسرای رسیدگی کننده ارسال می شود تا بعد از طی مراحل قانونی و روشن شدن تکلیف ، پرونده برای صدور حکم به دادگاه ارسال شود .
برای ثبت شکایت در دادسرای ویژه جرائم پزشکی مدارکی از جمله شکواییه ، کارت ملی ، مدارک و مستندات و نظربه سازمان نظام پزشکی و یا پزشکی قانونی و مدارک بیمارستان به همراه باشد .

آدرس و نشانی دادسرای ویژه جرائم پزشکی
آدرس دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم پزشکی در تهران به نشانی زیر است :

تهران ، خیابان شهید مطهری ، بعد از قائم مقام فراهانی ، نبش کوچه گلریز ، پلاک ۲۸۴ .

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.