راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

دادسرا چیست ؟

دادسرا یک مرجع قضایی در قوه قضائیه در ایران است. وظیفه اصلی دادسرا انجام تحقیقات مقدماتی و رسیدگی به شکایات کیفری است. به عبارت دیگر، دادسرا قبل از رفتن پرونده به دادگاه، بررسی و تحقیقات مقدماتی را انجام می دهد و سپس در صورت لزوم، پرونده را به دادگاه ارجاع می دهد.

دادسرا در بررسی پرونده های کیفری نقش مهمی ایفا می کند و می تواند تحقیقات موثری را در جهت شناسایی جرم و مجازات متهمان انجام دهد.

در قانون آیین دادرسی کیفری، قانونگذار به عنوان مرجع قضایی برای رسیدگی به جرایم، دادسرا را مشخص کرده است. در صورتی که فرد شاکی نیاز به شکایت کیفری دارد، می‌تواند به این نهاد مراجعه کند. این نهاد مسئولیت بررسی علت وقوع جرم، شناسایی مجرم و تحقیق و رسیدگی به پرونده را بر عهده دارد. در صورتی که فرد نیاز به شکایت دارد یا جرمی را اعلام می‌کند، به دادسرا مراجعه می‌کند. اما اگر به دلایل دیگری به دادگاه حقوقی نیاز دارد، می‌تواند درخواست دعوای حقوقی خود را به دادگاه ارائه کند. در این مقاله، به بررسی مفهوم دادسرا و نحوه رسیدگی به پرونده در آن پرداخته می‌شود.

دادسرا چیست؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که دادسرا مرجعی است که وظیفه رسیدگی مقدماتی به پرونده‌های جرمی را بر عهده دارد. قبل از این که پرونده به دادگاه کیفری برای محاکمه متهم ارجاع شود و مجازاتی برای او تعیین شود، پرونده ابتدا به دادسرا می‌رود تا تحقیقات مقدماتی برای جرمی که شاکی اعلام کرده است، صورت گیرد. در واقع، دادسرا به منظور کشف جرم، تعقیب متهم، انجام تحقیقات و رسیدگی به شکایت افراد تشکیل شده است.

نحوه رسیدگی به پرونده در دادسرا

برای توضیح نحوه رسیدگی به پرونده در دادسرا ، ابتدا باید به دادسرای مناسب و صالح برای رسیدگی به پرونده مراجعه کنید. دادسرای صالح به رسیدگی به جرمی که در آن منطقه رخ داده است، صلاحیت دارد.

برای شروع رسیدگی در دادسرا، شاکی نیازی به ارائه دادخواست ندارد. فرد شاکی می تواند با پر کردن برگه شکایت و ارائه آن، دعوا خود را شروع کند. سپس دادستان و دادیار با شروع رسیدگی به پرونده، به تحقیق درباره جرمی که شاکی اعلام کرده است، می پردازند و در صورت نیاز به تحقیق، با همکاری نیروهای انتظامی، به تعقیب متهم و انجام تحقیقات می پردازند. در صورتی که متهم (کسی که جرم به او نسبت داده شده) را مجرم تشخیص داده و مستحق مجازات بداند، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارجاع می شود.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.