راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

بخشنامه‌ اداره بهداشت دبی درباره‌ بیماری آبله میمون

اداره بهداشت دبی (DHA) در بخشنامه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرده، به عنوان اقدام پیشگیرانه، سطحِ نظارت اپیدمیولوژیک موارد آبله میمون در دبی را افزایش داده است.

این در راستای برنامه‌های حفاظت از سلامت عمومی و اقدامات پیشگیرانه در سطح ملی برای تشخیص زودهنگام و پاسخ فوری به بیماری آبله میمون برای کاهش خطر شیوع آن و حفاظت از مردم و جامعه است.

از همه‌ی متخصصان بهداشت و مراکز تحت صلاحیت دی. اچ. اِی خواسته شده است که از این بخش‌نامه پیروی کنند.

بیشتر بخوانید: افتتاح اولین کلینیک هوشمند در دبی

آبله میمون چیست؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، آبله میمون بیماری نادری است که در اثر عفونت با ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود. ویروس آبله میمون از جنس Orthopoxvirus از خانواده Poxviridae است.

آبله میمون اولین بار در سال ۱۹۵۸ زمانی کشف شد که شیوع بیماریی شبیه آبله، در میان میمون‌هایی که برای تحقیق نگهداری می‌شدند رخ داد. از این رو آن را آبله میمون نامیدند. اولین مورد انسانی آبله میمون در سال ۱۹۷۰ در جمهوری دموکراتیک کنگو ثبت شد.

اولین مورد ابتلا در سال ۲۰۲۲ کجا پیدا شد؟

در ۱۵ می‌۲۰۲۲، مسئولان مراقبت‌های بهداشتی در بریتانیا به سازمان بهداشت جهانی در مورد مجموعه‌ای از موارد آبله میمون گزارش دادند. طبق ضمیمه‌ی صادر شده توسط دی. اچ. اِی، اولین فرد مبتلا، اخیرا به نیجریه سفر کرده بوده است.

دبلیو. اچ. او اعلام کرد که سه مورد در میان افراد خانواده‌ی شخصِ مبتلا گزارش شده است. مجموع موارد ذکر شده در ماه می‌به هفت نفر رسید که چهار مورد سابقه‌ی سفر مشخصی ندارند.

پرتغال پنج مورد تاییدشده را در ۱۷ می‌گزارش کرد و سه بیمار در همان روز از سوئد گزارش شدند. مواردی از افراد مبتلا به این بیماری در اروپا و آمریکا مشاهده شده‌اند.

علائم آبله میمون چیست؟

در موارد حاد این بیماری علائمی از جمله تب بیشتر از ۳۸/۳ درجه سانتیگراد (۱۰۱ درجه فارنهایت)، سردرد شدید، لنفادنوپاتی، کمردرد، میالژی و آستنی شدید، و یک تا سه روز بعد بثورات در حال رشد، دیده می‌شود. بثورات اغلب از صورت شروع می‌شود (متراکم‌ترین) و سپس در سایر نقاط بدن از جمله کف پا و کف دست پخش می‌گردند.

بیماری چگونه منتقل می‌شود؟

این بیماری از نوع قابل انتقال از انسان به انسان است که از طریق تماس مستقیم با ضایعات، مایعات بدن، قطرات تنفسی و مواد آلوده رخ می‌دهد. احتمال وارد شدن بیماری از طریق بار در سفرهای بین‌المللی زیاد است.

دبلیو. اچ. او چه توصیه‌ای دارد؟

بر اساس اطلاعات محدود موجود در این مرحله، دبلیو. اچ. او اعلام کرد که احتمال شیوع از اروپا در سطح جهانی زیاد است.

دی. اچ. ای به همه‌ی پزشکان و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی مربوطه توصیه کرده است که تشخیص زودهنگام بیماری را تقویت کنند و اقدامات زیر را رعایت نمایند:

-افزایش نظارت با انجام تست RT-PCR تاییدی و تعیین توالی ژن برای ردیابی منبع عفونت
-گزارش فوری موارد تایید شده‌ی آزمایشگاهی به بخش پیشگیری پزشکی
-ایزوله‌ی کامل موارد شناسایی‌شده در مراکز مراقبت بهداشتی
-شناسایی و آزمایش از تمام افراد نزدیک به فرد مبتلا و یا در تماس خانگی با بیمار

این نهاد تاکید کرد که شناسایی به موقع، موجب جلوگیری از مشکلات ثانویه و گسترش بیشتر خواهد شد.

ترجمه از ایرانیان امارات

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.