راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

روزنامه رسمی ایران

روزنامه رسمی، روزنامه‌ای است وابسته به قوه قضائیه ایران که عمده وظایف آن عبارت است از:

  • چاپ و انتشار قوانین و مقررات باستناد ماده ۳ قانون مدنی
  • چاپ آگهی‌های ثبت قانونی مربوط به مؤسسه‌ها و شرکت‌های تجاری و غیر تجاری
  • انجام کلیه سفارش‌های چاپی و مطبوعاتی قوه قضائیه و سازمان‌های وابسته
  • چاپ بخشنامه‌های رئیس قوه قضائیه
  • انتشار مشروح مذاکرات و قوانین مصوب مجلس

فهرست مطالب

روزنامه رسمی چیست؟

روزنامه رسمی که به عنوان اداره کل تحت نظر معاونت حقوقی قوه قضائیه مدیریت می‌شود وفق ماده یک قانون مدنی مکلف است، ظرف ۷۲ ساعت پس از ابلاغ قوانین از طریق ریاست جمهوری آن را چاپ و منتشر کند.

ابتکار تاسیس این روزنامه از آن محمد علی فروغی (ذکاء الملک) است که هنگام نمایندگی دوره دوم مجلس شورای ملی این طرح را در اردیبهشت ۱۲۸۹ به مجلس داد. در ۲۶ مهر ۱۲۸۹ که فروغی رئیس مجلس شده بود، طرح تاسیس روزنامه رسمی که در کمیسیون معارف تدوین شده بود با یک فوریت به رای گذاشته، تصویب شد. متن قانون تاسیس روزنامه رسمی چنین بود: «در تحت مراقبت و نظارت وزارت داخله به مخارج دولت در پایتخت روزنامه رسمی ایران تأسیس می‌شود که حاوی خواهد بود دستخط‌های سلطنتی و احکام وزارتخانه‌ها و اعطای امتیازات و شئونات و عزل و نصب و قوانین موضوعه و صورت مشروح جلسات دارالشورای ملی و هرگونه مطالب رسمی».

مجلس در هجدهم اسفند ۱۲۸۹ برای شش ماه نخست فعالیت روزنامه ملی ۴۳۴ تومان بودجه تصویب کرد: صد تومان برای مدیر، یک نفر منشی و یک مخبر (خبرنگار) هر کدام سی تومان، بیست تومان برای یک نفر دفتردار، برای دو کارمند دایره مراسلات و دو نفر مصحح هر کدام پانزده تومان، برای دو نفر پیشخدمت و مطالبات وصول کن، هر کدام ده تومان، برای دو نفر موزع هر کدام نه تومان و برای کاغذ پنجاه و شش تومان مقرر شد. روزنامه رسمی به مقاطعه داده نشود و آن را در وزارت داخله مستخدمان دولت اداره کنند، مخارج آن را دولت بپردازد و اگر از فروش آن چیزی عاید شود جزء عایدات دولت محسوب شود. چاپ روزنامه در مطبعه شاهنشاهی و اجرت پست آن مجانی باشد. تنها نماینده‌ای که به اختصاص بودجه برای روزنامه رسمی رأی مخالف داد، سردار اسعد بختیاری بود.

اطلاعاتی که در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود

برای اطلاع یافتن تمامی ذی‌نفعان یک شرکت و همچنین رقبای احتمالی شرکت مذکور باید اطلاعات مربوط به شرکت در روزنامه رسمی کشور به صورت دقیق و شفاف ذکر گردد. این اطلاعات قوانین و نکات مهمی دارد که در ادامه با یکدیگر آن را مرور خواهیم کرد.

  • نام ، نوع ، موضوع، مرکز فعالیت و آدرس و مشخصات شرکت
  • تاریخ ثبت و شماره ثبت شرکت
  • میزان سرمایه شرکت با ذکر جزئیات موجود و تعهد شده
  • اسامی هیئت مدیره و سمت های اجرایی آن ها
  • تاریخ شروع به کار شرکت و در صورت محدود بودن مدت شرکت باید تاریخ خاتمه کار شرکت قید شود
  • ذکر نام کلیه شرکاء شرکت در شرکت های تضامنی و مختلط سهامی و غیر سهامی

نکته ای مهم در مورد روزنامه رسمی کشور

– هر کدام از اطلاعاتی که در هنگام ثبت شرکت در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیرالانتشار چاپ می شود در صورت تغییر باید مجدداَ در روزنامه رسمی چاپ شوند.

شرایط و نحوه چاپ آگهی در روزنامه رسمی کشور

همه متقاضیان می‌توانند پس از ثبت شرکت خود در سازمان ثبت شرکت ها اقدام به ثبت شرکت خودت در روزنامه رسمی کشور کنند. از این رو باید این افراد پس از انجام کلیه مراجل قانونی مربوط به ثبت شرکت خود با مراجعه به سامانه اینترنتی روزنامه رسمی کشور جهت ثبت آگهی در روزنامه رسمی اقدام نمایند.

پس از وارد شدن به وب سایت مذکور و وارد کردن اطلاعات لازم برای ثبت آگهی سامانه مذکور به متقاضی یم یک شماره پیگیری خواهد داد که متقاضی پس از دریافت آن می تواند به وسیله آن و بدون نیاز به مراجعه حضوری، از تمامی مراحل ثبت آگهی خود مطلع شوید. لازم به ذکر است که متقاضی باید به این نکته توجه داشته باشد که تمامی هزینه ها در تمامی مراحل به عهده متقاضی است. سامانه هیچ گونه وظیفه ای در این قبلا ندارد.

آرشیو روزنامه رسمی

برای اطلاع از آگهی های روزنامه رسمی و جستجو در آرشیو الکترونیک آن به آدرس https://www.rrk.ir/News/newsList.aspx مراجعه کنید.

خدمات الکترونیکی روزنامه رسمی

روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران در راستای ارسال جدیدترین اطلاعات روزنامه رسمی به متقاضیان، اقدام به راه اندازی سامانه ارسال ایمیل/ پیام کوتاه نموده است که لازمه استفاده از خدمات مذکور، عضویت متقاضیان در سایت روزنامه رسمی و شارژ حساب کاربری می باشد. لذا از متقاضیان درخواست می گردد که جهت عضویت در سایت به بخش ثبت نام مراجعه نموده و فرم عضویت را تکمیل و پس از ورود به صفحه شخصی خود، در بخش خدمات الکترونیکی خدمات درخواستی موردنیاز را انتخاب و اقدام به شارژ حساب نمایند.
– راهنمای ثبت نام
– راهنمای خدمات الکترونیکی و شارژ حساب خدمات پیامک روزنامه رسمی اطلاع رسانی جدیدترین محصولات و انتشارات روزنامه رسمی از طریق پیام کوتاه اطلاع رسانی عناوین قوانین و مقررات منتشره در روزنامه رسمی از طریق پیام کوتاه اطلاع رسانی ثبت اشتراک مشترکین – آنلاین از طریق پیام کوتاه اطلاع رسانی ثبت اشتراک مشترکین – فیش – پرداخت اولیه از طریق پیام کوتاه اطلاع رسانی ثبت اشتراک مشترکین – فیش – تایید نهایی از طریق پیام کوتاه اطلاع رسانی مشترکین – اخطار انقضا از طریق پیام کوتاه اطلاع رسانی تمدید اشتراک – آنلاین از طریق پیام کوتاه اطلاع رسانی تمدید اشتراک – فیش – پرداخت اولیه از طریق پیام کوتاه اطلاع رسانی تمدید اشتراک – فیش – تایید نهایی از طریق پیام کوتاه ارسال آگهی های قانونی منتشره در روزنامه رسمی از طریق پیامک ارسال بازیابی کلمه عبور از طریق پیامک خدمات ایمیل روزنامه رسمی اطلاع رسانی جدیدترین محصولات و انتشارات روزنامه رسمی از طریق ایمیل ارسال قوانین و مقررات منتشره در روزنامه رسمی از طریق ایمیل ارسال آگهی های قانونی منتشره در روزنامه رسمی (روزنامه تهران) از طریق ایمیل ارسال آگهی های قانونی منتشره در روزنامه رسمی (روزنامه شهرستان) از طریق ایمیل ارسال مشروح مذاکرات مجلس منتشره در روزنامه رسمی از طریق ایمیل ارسال نشریه قوانین از طریق ایمیل ارسال آگهی های مالکیت صنعتی- ادبی و هنری از طریق ایمیل ارسال سایر آگهی های قانونی منتشره در روزنامه رسمی (روزنامه تهران – شهرستان) از طریق ایمیل لازم به ذکر است که کاربران جهت استفاده از خدمات مذکور باید حداقل موجودی موردنیاز را داشته باشند که به عنوان مثال میزان موجودی موردنیاز جهت آگاهی از قوانین و مقرارت منتشره در روزنامه رسمی به شرح ذیل می باشد.

نوع خدمت: اطلاع رسانی عناوین قوانین و مقررات منتشره در روزنامه رسمی از طریق پیام کوتاه
مبلغ ارسال هر پیامک : ۱۰۹۰۰ ریال
نوع خدمت : ارسال قوانین و مقررات منتشره در روزنامه رسمی از طریق ایمیل
مبلغ ارسال هر ایمیل : ۱۰۹۰۰ ریال در حال حاضر هزینه ارسال خدمات الکترونیکی مورد تقاضای کاربران متقاضی به شرح ذیل میباشد: هزینه خدمات الکترونیکی

عنوانقیمت هر بار ارسال با احتساب ارزش افزوده (ریال)
اطلاع رسانی جدیدترین محصولات و انتشارات روزنامه رسمی از طریق ایمیل۱۰,۹۰۰
اطلاع رسانی جدیدترین محصولات و انتشارات روزنامه رسمی از طریق پیام کوتاه۵,۴۵۰
اطلاع رسانی عناوین قوانین و مقررات منتشره در روزنامه رسمی از طریق پیام کوتاه۱۰,۹۰۰
ارسال قوانین و مقررات منتشره در روزنامه رسمی از طریق ایمیل۱۰,۹۰۰
ارسال آگهی های قانونی منتشره در روزنامه رسمی (روزنامه تهران) از طریق ایمیل۲۱,۸۰۰
ارسال آگهی های قانونی منتشره در روزنامه رسمی (روزنامه شهرستان) از طریق ایمیل۲۱,۸۰۰
ارسال مشروح مذاکرات مجلس منتشره در روزنامه رسمی از طریق ایمیل۲۱,۸۰۰
ارسال نشریه قوانین از طریق ایمیل۳۲,۷۰۰
ارسال آگهی های مالکیت صنعتی- ادبی و هنری از طریق ایمیل۲۱,۸۰۰
ارسال سایر آگهی های قانونی منتشره در روزنامه رسمی (روزنامه تهران – شهرستان) از طریق ایمیل۲۱,۸۰۰

قیمت علی الحساب

مبالغ اعلام شده در سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به صورت علی الحساب می باشد.

آدرس روزنامه رسمی

استان تهران، تهران، منطقه ۱۲، خیابان بهشت، جنب شورای شهر

پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ های منتشره در سایت روزنامه رسمی

چرا آگهی که پرداخت کردم چاپ نشده است؟

آگهی‌های قانونی بعد از پرداخت هزینه آگهی حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت، چاپ می‌گردند. در صورت‌عدم چاپ بعد از بازه زمانی مذکور، لطفا با واحد آگهی‌ها به شماره ۵۵۶۰۲۰۵۰-۴ داخلی ۲۵۱ تماس حاصل نمایید.

چرا سایت دستور به روزرسانی نمی‌گردد؟

به روزرسانی سایت دستور در حال پیگیری و انجام می‌باشد.

نسخه فیزیکی آگهی به دست ما نمی‌رسید؟

لطفا با امور مشترکین شماره تماس ۵۵۶۰۲۰۵۰-۴ داخلی ۳۳۸ تماس حاصل نمایید. علاوه بر آن می‌توانید از طریق بارکد پستی ارسالی به شماره همراه ثبت شده، مرسوله خود را پیگیری نمایید.

خرید و سفارش کتب از چه طریقی امکانپذیر می‌باشد؟

خرید کتب هم به صورت حضوری با مراجعه به بخش انتشارات روزنامه رسمی کشور وهم از طریق سایت روزنامه رسمی کشور بخش انتشارات امکانپذیر می‌باشد.

اینجانب چندبار رمز عبور نام کربری زیر را به اشتباه وارد کردم و پس از انتخاب بازیابی رمز عبور، پیام سیستم این است که کاربری با این ایمیل یافت نشد خواهشمند است راهنمایی بفرمایید باسپاس

نام کاربری شما غیر فعال گردیده است. لطفا با شماره ۵۵۱۶۹۰۹۰ خانم ملکوتی به منظور فعال‌سازی تماس حاصل نمایید

چطور می‌توان اشتراک ویژه قوانین برای دریافت نسخه کاغذی را ثبت کرد؟

پس از ورود به صفحه شخصی خود در سایت روزنامه رسمی کشور، با انتخاب گزینه «اشتراک محصولات روزنامه رسمی» و انتخاب مورد درخواستی و پرداخت هزینه اشتراک سالیانه برای درخواست ثبت می‌گردد.

چطور می‌توان مشترک ارسال ایمیل یک روزنامه شد؟

پس از ورود به صفحه شخصی خود از طریق لینک «خدمات الکترونیکی روزنامه رسمی» نسبت به انتخاب خدمت مورد نظر اقدام نمایید.
هزینه خدمات الکترونیکی از روی شارژ حساب در روزنامه رسمی کشور کسر می‌گردد. تا زمانی که به میزان هزینه خدمت انتخابی، موجودی وجود داشته باشد خدمت الکترونیکی ارائه می‌گردد.

چطور می‌توان برای ارسال نسخه کاغذی روزنامه درخواست داد؟

پس از ورود به صفحه شخصی خود و انتخاب گزینه «درخواست نسخه کاغذی» می‌توانید مشخصات درخواست خود برای ارسال تکمیل نمایید.

چظور می‌توان از روند چاپ آگهی اطلاع یافت؟

پس از ورود به صفحه شخصی خود با استفاده از لینک «آگهی‌های ارسال شده/پیگیری آگهی» و انتخاب آگهی مورد نظر وضعیت آگهی نمایش می‌یابد.

چگونه هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی کشور را می‌توان پرداخت نمود؟

پس از ثبت نام در سایت روزنامه رسمی کشور و ورود به صفحه شخصی خود از طریق لینک پرداخت هزینه آگهی می‌توانید نسبت به پرداخت حق الدرج اقدام نمایید.

چگونه می‌توان آگهی‌های نشر گواهی فوت یا انحصار وراثت را در سایت مشاهده نمود؟

گواهی فوت و انحصار وراثت در روزنامه رسمی کشور منتشر نمیشود.

آیا آگهی‌های سال ۱۳۶۳ در سایت بارگذاری شده است؟ در صورتی که نشده، من با داشتن کاربری سایت چگونه میتوانم به اصل آگهی خود که کپی آنرا دارم دسترسی پیدا کنم. (در مشهد هستم)، با سپاس

اطلاعات آگهی‌ها از سال ۱۳۸۲ به بعد در سایت می‌باشد. می‌توانید در بخش کاربری خود از قسمت «درخواست نسخه کاغذی» نسبت به ثبت ارسال پستی نسخه برابر اصل آن اقدام نمایید.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.