راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

روز ملی مردمان بومی و بومیان در کانادا

روز ملی مردمان بومی در کانادا (National Indigenous Peoples Day) که قبلاً به آن روز ملی بومیان کانادا (National Aboriginal Day) می‌گفتند هرساله در ۲۱ ژوئن برای بزرگداشت میراث منحصر به فرد، فرهنگ متنوع و دست‌آوردهای بی‌مانند مردمان قبایل بومی کانادا جشن گرفته می‌شود. سه گروه بومی در کانادا وجود دارد: بومیان کانادا که به آن‌ها ملل اول First Nations گفته می‌شود، اینوئیت، و مردمان متی Metis، که از آمیزش بومیان کانادا و مهاجرین اروپایی فرانسوی زبان به وجود آمدند و هویت مستقل خود را در قالب قبایلی جداگانه یافتند.

آیا روز ملی مردمان بومی تعطیل رسمی است؟

روز ملی مردمان بومی کانادا در قلمروهای شمال غربی و یوکان تعطیل رسمی محلی به شمار می‌رود و در یازده استان و قلمرو دیگر با برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های متنوع گرامی داشته می‌شود.

مردم در این روز چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند؟

روز ملی مردمان بومی کانادا به بسیاری از مردم این امکان را می‌دهد تا در باره بومیان و مشارکت آن‌ها در پیشرفت و توسعه کانادا اطلاعات بیشتری را کسب کنند. ملل اول، متی‌ها و مردمان اینوئیت فرصت می‌یابند تا در این روز فرهنگ‌ها و دست‌آوردهای خود در کشور را به نمایش بگذارند.

مراسم و رویدادهای روز ملی بومیان کانادا در تمام مناطق در سراسر کانادا برگزار می‌شود. فعالیت‌ها و رویدادها شامل موارد زیر می‌شود، هر چند لزوماً به این‌ها محدود نمی‌شود:

▪️جشنواره‌های مربوط به انقلاب تابستانی، ۲۱ ژوئن
▪️جشن‌های خیریه باربیکیو
▪️دورهمی‌های اجتماعی با موزیک سنتی و معاصر، رقص و پایکوبی و آواز خواندن
▪️مراسم خاموش کردن شراره‌های آتش مقدس.
▪️جشنواره‌های سنتی که ممکن است شامل سرو غذاهای سنتی همانند خورشت گوشت گوزن باشد.
▪️بریدن کیک به پاس گرامیداشت روز ملی مردمان بومی کانادا.

روز ملی مردمان بومی در کانادا به تمام مردم از پیش زمینه‌های مختلف این فرصت را می‌دهد تا دانش خود در باره بومیان، ارزش‌ها، رسوم، زبان و فرهنگ آنان را به اشتراک بگذارند.

زیست عمومی

روز ملی مردمان بومی کانادا یک تعطیلات با حقوق در یوکان و قلمروهای شمال غربی به شمار می‌آید به جز انجمن معلمین قلمروهای شمال غربی. در دیگر نقاط کانادا این روز تعطیل رسمی نیست.

تاریخچه

قانون اساسی کانادا سه گروه فوق الذکر از مردمان بومی را به رسمیت شناخته است. هرچند این گروه‌ها شباهت‌هایی زیادی با یکدیگر دارند، هر کدام میراث، فرهنگ، زبان و رسوم، و آیینی متمایز از یکدیگر دارند.

بسیاری تا قبل از سال ۱۹۹۶ تلاش کردند تا یک روز برای بومیان کانادا و فرهنگ آنان اختصاص داده شود. برای مثال در سال ۱۸۸۲، انجمن ملل اول خواست تا ۲۱ ژوئن به عنوان روز اتحاد بومیان شناخته شود. انجمن مقدس که یک کنفرانس ملی از بومیان کانادا است خواست این روز به یک تعطیلی رسمی بدل شود.

فرماندار کل کانادا برای اولین بار روز بومیان کانادا را در سال ۱۹۹۶ اعلام کرد. در همکاری با سازمان‌های بومی دولت کانادا ۲۱ ژوئن را به عنوان روز ملی بومیان کانادا انتخاب کرد چرا که درست مصادف است با انقلاب تابستانی.

نسل‌ها است که بسیاری از مردمان بومی کانادا فرهنگ و میراث خود را در آستانه انقلاب تابستانی جشن می‌گیرند.

در سال ۲۰۱۸ این روز رسماً به روز ملی مردمان بومی کانادا تغییر نام داد. همچنین در کانادا هرساله ماه ژوئن ماه تاریخ مردمان بومی کانادا است.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.