راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات کامل از پاسپورت سوئد

گذرنامه (پاسپورت) سوئدی برای اتباع سوئد به منظور سفرهای بین المللی صادر می شود. آنها علاوه بر اثبات شهروندی سوئد، روند کمک به مقامات کنسولی سوئد را در خارج از کشور (یا سایر نمایندگی‌های اتحادیه اروپا یا شمال اروپا در صورتی که سفارت یا کنسولگری سوئد در دسترس نباشد) تسهیل می‌کنند.

Nya svensk pass.png
پوشش بیرونی گذرنامه سوئدی

محل صدور و اعتبار گذرنامه های سوئدی

گذرنامه های سوئدی توسط پلیس سوئد صادر می شود و درخواست ها در ایستگاه های پلیس مجهز به پایانه گذرنامه برای گرفتن عکس و اثر انگشت انجام می شود. گذرنامه های صادر شده از ۱ اکتبر ۲۰۰۵ بیومتریک هستند و به مدت پنج سال اعتبار دارند.گذرنامه های قبلی ده سال (بزرگسالان) یا پنج سال (کودکان) اعتبار داشتند.

امکان داشتن همزمان دو پاسپورت هست؟

این امکان برای یک شهروند سوئدی وجود دارد که در صورت نیاز به دلیل کار یا سایر دلایل خاص، همزمان دو پاسپورت معتبر داشته باشد، اما بیش از اعتبار گذرنامه معمولی برای این می تواند هنگام سفر به کشورهایی مفید باشد که پاسپورت با مهر ورود یا ویزای کشور دیگری را در آن رد می کنند (اسرائیل در مقابل چندین کشور عربی).

همچنین زمانی که پاسپورت معمولی توسط سفارت کشور دیگری برای رسیدگی به درخواست ویزا نگهداری می شود، قابل استفاده است.

فراوانی پاسپورت سوئدی در بازار سیاه

در سال ۲۰۱۳، گذرنامه‌های سوئدی جزو گذرنامه‌های پرمصرف در بازار سیاه گزارش شد. دلیل ذکر شده این بود که هیچ محدودیتی در تعداد پاسپورت های جایگزینی که دارندگان می توانستند درخواست کنند وجود نداشت. این امر باعث شد تا قوانینی برای محدود کردن تعداد دفعاتی که گذرنامه های جایگزین برای هر فرد صادر می شود، محدود شود.در ۱۵ آوریل ۲۰۱۶ قانون جدیدی وضع شد که به موجب آن در مدت پنج سال نمی توان بیش از سه گذرنامه برای یک شخص صادر کرد.

هر شهروند سوئدی نیز شهروند اتحادیه اروپا است و پاسپورت، همراه با آی دی کارت سوئدی، امکان آزادی رفت و آمد را در هر یک از ایالت های منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس فراهم می کند. برای سفر در کشورهای شمال اروپا، اتحادیه پاسپورت نوردیک به شهروندان شمال اروپا اجازه می دهد تا آزادانه بدون نیاز به مدارک هویتی تردد کنند.

مشخصات ظاهری

پاسپورت های سوئدی صادر شده از اول اکتبر ۲۰۰۵ به رنگ شرابی هستند که عبارت “EUROPEISKA UNIONEN” (اتحادیه اروپا)، “SVERIGE” (سوئد) و “PASS” (گذرنامه) در بالای جلد و نشان ملی سوئد درج شده است.

گذرنامه سوئدی دارای نماد بیومتریک استاندارد است که در زیر نشان نظامی نقش بسته است و از طرح استاندارد اتحادیه اروپا استفاده می کند. گذرنامه های دیپلماتیک به رنگ آبی تیره هستند که عبارت «DIPLOMATPASS» (گذرنامه دیپلماتیک) و «SVERIGE» (سوئد) در آن نوشته شده است. صفحه اطلاعات هویتی پاسپورت سوئدی شامل داده های چاپی زیر است:

  • عکس دارنده پاسپورت
  • نوع (P)
  • کد (SWE)
  • شماره پاسپورت
  • نام خانوادگی
  • اسامی داده شده
  • ملیت (SVENSK SWEDISH)
  • شماره شناسه شخصی
  • تاریخ تولد
  • قد
  • جنسیت
  • تاریخ صدور
  • تاریخ انقضا
  • محل تولد
  • توانایی
  • امضای دارنده

صفحه اطلاعات با منطقه قابل خواندن ماشینی که با P<SWE شروع می شود به پایان می رسد. علاوه بر این، پاسپورت همچنین دارای محافظ های چاپی است تا تشخیص بصری تلاش های جعل را آسان تر کند.

بیشتر بخوانید: تجدید گذرنامه ایرانی در سوئد

اسامی با تلفظ متفاوت چگونه ثبت میشوند؟

تلفظ مختلف یک نام در منطقه غیرقابل خواندن ماشین به همان صورت ثبت ملی جمعیت نوشته می شود، یعنی در صورت لزوم به خط لاتین ترجمه می شود. در منطقه قابل خواندن توسط ماشین، حروف خارج از محدوده A-Z مانند å، ä یا ö به نمودارها نگاشت می شوند، å تبدیل به AA، ä تبدیل به AE و ö تبدیل به OE می شوند. به عنوان مثال: Fältskog → FAELTSKOG. حروف با لهجه با حروف ساده جایگزین می شوند (به عنوان مثال، é → E).

صفحه اطلاعات به چه زبانی است؟

زبان های صفحه داده/صفحه اطلاعات به زبان سوئدی و انگلیسی با ترجمه به سایر زبان های رسمی اتحادیه اروپا در جای دیگر سند چاپ شده است. صفحه حاوی راهنمای بررسی ویژگی های امنیتی صفحه داده فقط به زبان انگلیسی چاپ می شود.

عکس پاسپورت سوئد
عکس پاسپورت سوئد

درخواست در دفاتر گذرنامه به چه صورت انجام میشود؟

درخواست در دفاتر گذرنامه (واقع در ایستگاه های پلیس) یا سفارت ها انجام می شود. متقاضی باید شخصاً حاضر شود و عکس را در آنجا بگیرد. هنگام انجام درخواست، شناسایی متقاضی مورد نیاز است. این کار توسط: نشان دادن پاسپورت معتبر سوئدی (نه موقت)، کارت هویت ملی سوئدی، گواهینامه رانندگی سوئدی، کارت شناسایی اداره مالیات سوئد، یا کارت شناسایی مطابق با استاندارد SIS انجام میشود.

اگر شخصی مدارک هویتی را نداشته باشد ، چه باید کند؟

شخصی که هیچ یک از این مدارک هویتی را نداشته باشد باید فردی را به همراه داشته باشد که هویت خود را تضمین کند، حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد، یکی از مدارک فوق را داشته باشد و یکی از موارد زیر باشد:

همسر، شخصی که در یک آدرس زندگی می‌کند، والدین، پدربزرگ و مادربزرگ، فرزند خود، خواهر و برادر، فرزندخوانده یا همتایان، کارفرما از حداقل یک سال پیش، یا یک مقام رسمی در مقامی که فرد را از طریق کارشان می‌شناسد. این الزامات مشابه رویه سایر مدارک هویتی سوئدی است.

آیا دریافت گذرنامه سوئدی دارای محدودیت سنی است؟

هیچ محدودیت سنی برای دریافت پاسپورت وجود ندارد، اما افراد زیر ۱۸ سال باید در هنگام درخواست همراه سرپرست خود (ترجیحا هر دو) باشند.

  • رنکیگ و اعتبار بین المللی پاسپورت سوئد

پاسپورت سوئدی در حال حاضر رتبه چهارم را در فهرست رتبه‌بندی پاسپورت مشاوران راهنما دارد. این امکان دسترسی بدون ویزا به ۱۹۰ کشور را فراهم می‌کند. این پاسپورت یکی از مطلوب‌ترین پاسپورت‌های جهان با امتیاز بسیار بالا به حساب می‌آید. دارندگان پاسپورت سوئدی در بدو ورود به کشورهایی مانند برزیل، ژاپن، بریتانیا، امارات متحده عربی و ایالات متحده بدون ویزا دسترسی دارند و امکان سفر تقریباً فوری به سراسر جهان را دارند. با این حال، دارندگان پاسپورت سوئدی برای ورود به حدود ۳۹ مقصد در جهان نیاز به ویزا دارند. برخی از کشورهایی که ویزا در آن‌ها لازم است چین، هند و روسیه هستند.

سوالات متداول درباره پاسپورت سوئدی

میزان محدودیت تعداد صدور گذرنامه سوئدی چه مقدار است؟

در سال ۲۰۱۶ قانون جدیدی وضع شد که به موجب آن در مدت پنج سال نمی توان بیش از سه گذرنامه برای یک شخص صادر کرد.

شناسایی افراد برای دریافت گذرنامه سوئدی از چه طریق و با چه مدارکی است؟

شناسایی افراد با نشان دادن پاسپورت معتبر سوئدی (نه موقت)، کارت هویت ملی سوئدی، گواهینامه رانندگی سوئدی، کارت شناسایی اداره مالیات سوئد، یا کارت شناسایی مطابق با استاندارد SIS انجام میشود.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.