راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

سازمان بازرسی کل کشور و وظایف آن

مقابله با تخلفات اداری و فساد در دستگاه های اجرایی یکی از مهم ترین اهداف هر دولتی محسوب می شود. راهکاری که در قانون اساسی و قوانین عادی کشور برای این مسئله پیش بینی شده ، تشکیل سازمانی تحت عنوان ” سازمان بازرسی کل کشور ” می باشد . علاوه بر اینکه این سازمان خود به طور مستمر به نظارت بر سازمان های ادارای می پردازد ، افراد نیز می توانند در صورت مشاهده تخلف ، آن را به سازمان بازرسی کل کشور گزارش بدهند . در این مقاله قصد داریم با سازمان بازرسی کل کشور و وظایف آن بر اساس قانون آشنایی یابیم. به همین مناسبت ، ابتدا به توضیح سازمان بازرسی کل کشور پرداخته و سپس وظایف سازمان بازرسی کل کشور را بررسی خواهیم نمود .

سازمان بازرسی کل کشور

براساس قانون اساسی ، یکی از مهم ترین وظایف قوه قضاییه ، نظارت بر حسن اجرای قوانین می باشد . به این منظور ، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، سازمانی پیش بینی شده است تا این مهم را به عهده گیرد . البته ، در طول سالیان گذشته ، همواره نظارت بر سازمان های دولتی امری مهم بوده است و سابقه ای از امر نظارت را می توان در قوانین مختلف یافت . اما در طول سال های اخیر ، مقابله با فساد موضوع حایز اهمیتی است که مشروعیت دولت ها را تضمین می کند . مبنای تاسیس سازمانی برای مقابله با فساد در کشور ، قانون اساسی است که به موجب اصل یکصد و هفتاد و چهارم این قانون ، ” بر اساس حق نظارت قوه قضاییه نسبت به حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه های اداری ، سازمانی به نام سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر رییس قوه قضاییه تشکیل می  گردد . حدود اختیارات و وظایف این سازمان را قانون تعیین می کند ” .

وظایف سازمان بازرسی کل کشور

همانگونه که اشاره کردیم ، مهم ترین وظیفه سازمان بازرسی کل کشور آن است که نسبت به اجرای صحیح قوانین در دستگاه های دولتی رسیدگی نماید . به این منظور ، وظایف سازمان بازرسی کل کشور ، در قانون عادی تحت عنوان ” قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور ” مشخص شده است . بر اساس این قانون ، بازرسی سازمان های دولتی توسط سازمان بازرسی کل کشور ، بر سه مبنا انجام می گیرد :

 بازرسی مستمر که بر اساس برنامه منظم سالانه بر سازمان های دولتی انجام می گیرد .

– بازرسی های فوق العاده به امر مقام رهبری ، یا به دستور رییس قوه قضاییه و یا به درخواست رییس جمهوری ، کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی یا وزیر یا مسئول دستگاه ذی ربط انجام می گیرد .

– علاوه بر این ، افراد می توانند با طرح شکایت به سازمان بازرسی کل کشور ، سوء جریانات اداری در دستگاه های اجرایی را از طریق سایت سازمان بازرسی کل کشور bazresi.ir به سازمان گزارش کنند که سازمان به این گزارش ها و شکایات رسیدگی کرده و نتیجه را اعلام می نماید .

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.