راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

سامانه استعلام چک

نحوه استعلام چک های صیادی از طریق پیامک

شهروندان می‌توانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی به سامانه استعلام پیامکی با سرشماره ۷۰۱۷۰۱ از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت‌ شده نزد بانک مرکزی مطلع شوند.

قالب ارسال پیامک استعلام:  ۱*۱*  شناسه استعلام ۱۶ رقمی

در پیامک پاسخ، اطلاع رسانی به صورت رتبه بندی شده بر اساس یکی از رنگ‌های زیر اعلام می‌شود:

وضعیت سفید

اعلام وضعیت سفید به این معناست که صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

وضعیت زرد

وضعیت زرد یعنی آنکه صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت نارنجی

وضعیت نارنجی به این معنا است که صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قهوه‌ای

اعلام وضعیت قهوه‌ای نشانگر این است که صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قرمز

وضعیت قرمز نشان از وخامت اوضاع حساب صادر کننده چک است و به این معنا است که صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

نکته: هزینه هر استعلام موفق ۳۵۰۰ ریال است و درحال حاضر از هر شماره تلفن همراه، چهار استعلام در روز قابل اخذ است.

نرم افزار استعلام چک صیادی

نرم افزار واقعیت افزوده نما، برنامه‌ای است برای گوشی‌های تلفن همراه با سیستم عامل اندروید و IOS جهت آموزش و اطلاع رسانی در رابطه با نکات امنیتی موجود در اسکناس، ایران چک و اوراق امنیتی که بانک مرکزی متولی چاپ و توزیع آن است. این برنامه قابلیت تشخیص اسکناس و ایران چک جعلی را ندارد. برای نصب برنامه به آدرس spmo.ir مراجعه کنید.

سامانه استعلام چک صیاد به نام ساد

ساد ۲۴، سامانه فعال در حوزه اعلام سرقت و استعلام چک‌های بانکی در کشور است که باهدف پیشگیری از جعل و کلاه‌برداری چک‌های سرقتی/مفقودی راه‌اندازی شده است. با ثبت چک‌های سرقتی/مفقودی در این سامانه از نقل‌وانتقال آن‌ها در بازار جلوگیری کنید و یک‌قدم جلوتر از کلاه‌برداران باشید.
ساد ۲۴ معاملات امنی ایجاد می‌کند. ساد ۲۴ کمک می‌کند که شما با آرامش خاطر، چک را بپذیرید و نگرانی بابت آن نداشته باشید.

نکاتی که باید درباره استعلام چک‌های صیادی بدانیم:

درصورتی‌که درخواست‌کننده استعلام قبل از تکمیل عملیات استعلام اقدام به ارسال استعلامات متعدد کند، نتیجه ارسال‌شده مربوط به آخرین شناسه استعلام اخذ ارسال‌شده خواهد بود.در خصوص اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبت‌شده در پایگاه داده بانک مرکزی، امکان اخذ استعلام وجود نخواهد داشت. این موضوع در پیامک پاسخ با عبارت «شناسه ملی ….. قابلیت استعلام ندارد» اطلاع‌رسانی می‌شود.در خصوص برگ چک‌های متعلق به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلام‌شده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود. منبع: ( رده )

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.