راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات کامل درباره سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری


نحوه و روش پاسخگویی دیوان عدالت اداری
 به شاکی از طریق دو سامانه ساجد دیوان عدالت اداری و سامانه ثنا انجام می شود و از این طریق جزییات مربوط به پرونده قابل مشاهده خواهد بود . علاوه بر این ، سامانه ارتباطات مردمی دیوان عدالت اداری نیز این امکان را فراهم نموده است که افراد بتوانند متن درخواست خود را در آن ارائه نموده و دیوان از این طریق پاسخگوی آنان باشد .

دیوان عدالت اداری یک نوع دادگاه اداری است ؛ به این معنا که به صورت تخصصی به دعاوی مردم علیه دولت رسیدگی می کند و موارد صلاحیت رسیدگی و صدور رای توسط این دیوان در قانون دیوان عدالت اداری به تفصیل مشخص شده است . بنابراین ، این دیوان علاوه بر اینکه یک مرجع قضایی و زیر مجموعه قوه قضاییه محسوب می شود ، ساختار و تشکیلات منححصر به فرد و مخصوص خود را دارد .

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در ارتباط با نحوه پاسخگویی توسط دیوان عدالت اداری به اصحاب دعوا وجود دارد ، سامانه مخصوصی است که دیوان عدالت اداری ایجاد کرده است که با استفاده از این سامانه ، موسوم به سامانه ساجد دیوان عدالت اداری ، پاسخگویی به طرفین دعوا و ارتباط با مردم به صورت اینترنتی و الکترونیکی انجام می شود . به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری و سامانه ارتباطات مردمی divan-edalat.ir/ertebat را مورد بررسی قرار دهیم .

در همین راستا به ترتیب این موضوعات را مورد بررسی قرار می دهیم که سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری چیست ، نحوه و روش های پاسخگویی دیوان عدالت اداری در این سامانه ها چگونه است و سامانه ارتباطات مردمی پاسخگویی دیوان عدالت اداری چه کاربردی دارد .

سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری یکی از مراجع قضایی دادگستری است که صلاحیت رسیدگی به دعاوی مردم علیه دولت را دارد و به همین منظور ، شکایات و اعتراضات علیه اقدامات و تصمیمات واحدهای دولتی ، شکایات از آرای مراجع اداری همچون هیات های حل اختلاف کارگر و کارفرما ، شکایات استخدامی قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و شکایات از آیین نامه ها و مقررات دولتی را مورد رسیدگی قرار می دهد .

در قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ، نحوه رسیدگی به دعاوی در شعب بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری پیش بینی شده است که بر اساس آن ، اصل بر رسیدگی غیر حضوری توسط دیوان عدالت اداری است و مردم از طریق شعب دیوان عدالت اداری در استان ها و یا به صورت پستی و الکترونیکی می توانند شکایات و اعتراضات خود را پیگیری کرده و یا اقدام به تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری نمایند .

با این حال اخیرا با توجه به تحولاتی که در قوه قضاییه ایجاد شد ، سامانه هایی راه اندازی شد تا بسیاری از امور حقوقی به صورت الکترونیکی انجام شود که یکی از این سامانه ها ، سامانه ثنا می باشد که از طریق آن ، تمامی ابلاغیه های اوراق قضایی قابل مشاهده بوده و طرفین دعوا برای اطلاع از روند کار پرونده و رای صادر شده توسط مراجع قضایی می توانند به این سامانه مراجعه نمایند .

علاوه بر این ، دیوان عدالت اداری یک سامانه اختصاصی برای طرح شکایت در دیوان نیز راه اندازی کرده است به نام ” سامانه ساجد دیوان عدالت اداری ” ؛ که از طریق این سامانه طرح شکایت و ثبت اعتراض در دیوان عدالت اداری به صورت الکترونیکی میسر شده است و دیگر نیازی به پر کردن فرم دادخواست به صورت فیزیکی و ارسال آن به ساختار و تشکیلات دیوان عدالت اداری نخواهد بود .

بنابراین در پاسخ به این سوال که سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری چیست ، می توانیم دو سامانه را معرفی نماییم که از طریق سامانه ساجد دیوان عدالت اداری طرح شکایت در دیوان عدالت اداری و در مواردی پیگیری شکایت ها میسر شده است و از طریق سامانه ابلاغ ثنا نیز می توان کلیه ابلاغیه های صادر شده را ملاحظه کرده و از جزییات و روند کار پرونده مطلع شد که در ادامه نحوه و روش های پاسخگویی دیوان عدالت اداری از طریق این سامانه ها را علاوه بر سامانه ارتباطات مردمی دیوان عدالت اداری توضیح خواهیم داد .

نحوه و روش های پاسخگویی دیوان عدالت اداری

علاوه بر سامانه ارتباطات مردمی پاسخگویی دیوان عدالت اداری که در قسمت بعدی به توضیح آن می پردازیم ، پاسخگویی دیوان عدالت اداری در خصوص دعاوی مورد صلاحیت دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ثنا و سامانه ساجد انجام می شود . در این قسمت نحوه و روش های پاسخگویی دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ثنا و سامانه ساجد را به همراه روش پیامکی پاسخگویی دیوان عدالت اداری توضیح خواهیم داد .

نحوه پاسخگویی دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد

۱در صورتی که قبلا در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری شکایت ثبت کرده اید و قصد دارید از سامانه پاسخگویی ساجد دیوان عدالت اداری ، جزییات مربوط به شکایت خود را پیگیری نمایید ، باید به سامانه ساجد دیوان عدالت اداری به نشانی sajed.divan-edalat.ir مراجعه نمایید و مطابق تصویر زیر ، اطلاعات درخواست شده از جمله کد ملی و رمز عبور سامانه ثنا و جمع اعداد مشخص شده را وارد نموده و بر روی گزینه ” ورود ” کلیک کنید . لازم به ذکر است که ثبت نام در این سامانه ، منوط به ثبت نام در سامانه ابلاغ ثنا می باشد .

سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری

۲در این مرحله تصویری مطابق تصویر زیر قابل مشاهده است که امکانات مختلفی در آن مشخص شده است . علاوه بر امکان ثبت دادخواست بدوی و تجدید نظر ، نحوه و روش پاسخگویی دیوان عدالت اداری آن است که امکان ” مشاهده و پیگیری ” پرونده را نیز فراهم نموده است . با کلیک کردن بر روی این گزینه ، می توانید جزییات مربوط به پرونده خود را مشاهده نمایید .

روش پاسخگویی دیوان عدالت اداری

۳در تصویری که باز می شود ، جزییات مربوط به پرونده همچون شماره درخواست اولیه ، نوع درخواست ، موضوع خواسته و وضعیت آن به همراه تاریخ ثبت خواسته ، شاکی ، طرف شکایت و شماره کلاسه قضایی آن مشخص شده است که به این ترتیب ، پاسخگویی دیوان عدالت اداری به اصحاب دعوا تا حدودی انجام می شود ؛ اما ابلاغیه های مربوط به پرونده در این سامانه قابل مشاهده نمی باشد و برای مشاهده رای دیوان در خصوص دعوای مطرح شده ، می بایست از طریق سامانه ثنا اقدام نمایید .

نحوه پاسخگویی دیوان عدالت اداری

نحوه پاسخگویی دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ثنا

۱در صورتی که نیاز به مشاهده جزییات بیشتری در خصوص پرونده خود در دیوان عدالت اداری داشته باشید ، پس از اینکه وضعیت دادخواست شما در سامانه ساجد به صورت ” ارجاع به معاونت ” در آمد ، می توانید از طریق سامانه ثنا اقدام به مشاهده ابلاغیه ها و روند کار پرونده و نتایج دادخواست خود نمایید . به این منظور ابتدا می بایست به سایت عدل ایران به نشانی adliran.ir وارد شده و از سمت راست صفحه ، گزینه ” اطلاع رسانی با رمز پرونده ” را انتخاب نمایید .

سامانه ارتباطات مردمی پاسخگویی دیوان عدالت اداری

۲در این مرحله اطلاعات ثبت نامی در سامانه ثنا از جمله شماره ملی و رمز شخصی ورود به سامانه ثنا تکمیل شده و بر روی گزینه ” مرحله بعد ” کلیک کنید .

سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری

۳برای اطلاع از جزییات پرونده دیوان عدالت اداری باید شماره پرونده ۱۶ رقمی ، ردیف فرعی پرونده و رمز پرونده ۵ رقمی را وارد کنید و از قسمت پایین صفحه گزینه ” روند کار پرونده ” یا ” خلاصه پرونده ” را انتخاب کنید و در صورت لزوم از روند کار پرونده پرینت بگیرید .

روش پاسخگویی دیوان عدالت اداری

نحوه پاسخگویی دیوان عدالت اداری از طریق سامانه پیامکی

علاوه بر سامانه ساجد و سامانه ثنا ، یکی دیگر از روش های پاسخگویی دیوان عدالت اداری ، روش پیامکی است که از طریق آن می توان از جزییات پرونده مطلع شد . بر این اساس ، شاکی می تواند با ارسال شماره پرونده ۱۶ رقمی ، شماره فرعی پرونده و همچنین رمز شخصی پرونده ۵ رقمی مربوط به پرونده ، در قالب کد زیر ، یک پیام کوتاه به سر شماره ۱۰۰۰۴۹۳ بفرستد . ( از سمت راست به چپ ) :

( ۱ # شماره پرونده # شماره فرعی پرونده # رمز شخصی )

سامانه ارتباطات مردمی پاسخگویی دیوان عدالت اداری

در قسمت های قبل نحوه و روش پاسخگویی دیوان عدالت اداری به شاکی را توضیح داده و گفتیم افراد می توانند برای مشاهده جزییات پرونده خود با استفاده از سامانه ساجد و سامانه ثنا و همچنین روش پیامکی اقدام نمایند . علاوه بر اینها ، در دیوان عدالت اداری جهت ارتباطات مردمی سامانه ای ایجاد شده است که با استفاده از آن ، متقاضیان می توانند درخواست های خود را که مرتبط با وظایف دیوان عدالت اداری است ، از این طریق ثبت و پیگیری کنند .

به منظور استفاده از سامانه ارتباطات مردمی دیوان عدالت اداری ، متقاضیان می بایست در مرورگر خود عبارت ” سامانه ارتباطات مردمی دیوان عدالت اداری ” را جستجو نموده و مطابق تصویر زیر ، وارد اولین سایت شوند و یا اینکه آدرس divan-edalat.ir/ertebat را در مرورگر خود وارد کنند .

سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری

در صفحه ای که مشاهده می شود ، امکان ثبت ارتباطات مردمی برای پاسخگویی توسط دیوان عدالت اداری فراهم شده است . به این منظور ، متقاضی باید اطلاعات مشخص شده همچون نام و نام خانوادگی ، شماره تلفن همراه ، پست الکترونیک و استان خود را مشخص کرده و سپس متن درخواست خود را ثبت کند و پس از وارد نمودن تصویر امنیتی ، بر روی گزینه ” ارسال درخواست ” کلیک کنید .

سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری ertebat

پاسخگویی در سامانه ارتباطات مردمی دیوان عدالت اداری از طریق پست الکترونیکی و شماره تلفن همراه مشخص شده توسط متقاضی انجام خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری در کانال تلگرام آیین دادرسی دینا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری پاسخ دهند .

سوالات متداول

۱- سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری چیست ؟

سامانه های پاسخگویی دیوان عدالت اداری در خصوص مشاهده جزییات و روند رسیدگی به شکایات مردمی سامانه ساجد دیوان عدالت اداری و سامانه ثنا می باشد که برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیگیری پرونده از طریق این سامانه ها می توانید متن مقاله را مطالعه نمایید .

۲- نحوه و روش های پاسخگویی دیوان عدالت اداری چگونه است ؟

برای مشاهده وضعیت شکایات ثبت شده می توان به سامانه ساجد مراجعه و زمانی که در وضعیت ارجاع به معاونت قرار گرفت برای مشاهده روند کار پرونده به سامانه ثنا مراجعه شود که شرح این موضوع در مقاله به صورت تصویری ذکر شده است .

۳- سامانه ارتباطات مردمی دیوان عدالت اداری چیست ؟

سامانه ارتباطات مردمی دیوان عدالت اداری به نشانی divan-edalat.ir/ertebat این امکان را فراهم آورده است که شهروندان با مراجعه به این سامانه درخواست های خود را ثبت کنند که برای مشاهده جزییات این مطلب می توانید مقاله را ملاحظه نمایید 

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.