راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

سند ازدواج تک برگی

شروط ضمن عقد به سند تک برگ ازدواج اضافه شد

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از ابتدای آبان‌ماه تاکنون، ۵۷ هزار و ۶۱۶ فقره سند الکترونیکی ازدواج صادر شده است.

صفدر کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: از ابتدای راه اندازی سند الکترونیکی ازدواج که از دوم آبان ماه امسال انجام شد، تاکنون ۵۷ هزار و ۶۱۶ فقره سند الکترونیکی ازدواج صادر شده است.

وی درباره مشکلات فنی سند «الکترونیک» ازدواج گفت: مشکل شروط ضمن عقد را در این زمینه داشتیم که رفع شده است و از روز یکشنبه (۱۲ آذرماه) نسخه گذاری جدید سامانه ثبت الکترونیکی ازدواج انجام می شود.

کشاورز افزود: در زمان راه اندازی سامانه ثبت الکترونیکی ازدواج در ابتدا گفته شده بود ضرورتی ندارد شروط ضمن عقد در این سند بیاید و باید اشخاص به دفترخانه مراجعه می کردند و بعضا مشکلاتی در چاپ این شروط به وجود آمده بود؛ لذا مقرر شد که در نسخه جدید سامانه، شروط ضمن عقد هم در اسناد الکترونیکی گنجانده شود.

وی تصریح کرد: یک بخش در سند الکترونیکی ازدواج مربوط به شروط ضمن عقد است و در سامانه قبلی ثبت الکترونیکی ازدواج این شروط درج نمی شد و این شروط ۱۲ گانه ضمن عقد در نسخه نکاحیه چاپی و دفترچه‌ای بود و الکترونیکی نبود. از روز یکشنبه ۱۲ آذرماه مقرر شده که این شروط هم در سند الکترونیکی ازدواج درج شود.

کشاورز درباره اختلالات اینترنتی در زمینه صدور سند الکترونیکی ازدواج گفت: چیزی در این زمینه گزارش نشده است.

به گزارش ایسنا، به موجب شیوه‌نامه بهره‌برداری از دفتر الکترونیک ازدواج، از مرداد سال ۱۴۰۰، دفاتر سنتی ثبت ازدواج حذف و دفاتر الکترونیک، جایگزین آن شد، اما از آن تاریخ همچنان سند ازدواج به صورت دفترچه‌ای صادر می‌شد تا اینکه، از تاریخ ۲ آبان ماه ۱۴۰۲، مقرر شد، سند دفترچه‌ای ازدواج حذف و سند تک برگ به همراه کد یکتا برای دریافت سند الکترونیکی جایگزین آن شود.

به این ترتیب، بعد از ثبت ازدواج در دفاتر الکترونیک ازدواج، سند ازدواج به صورت تک برگ و در برگه‌هایی به قطع A۴ به همراه کد شناسه یکتا به زوجین تحویل داده می‌شود. هریک از زوجین می‌توانند با استفاده از کد ملی و شناسه یکتای سند، به سامانه «ثبت من» مراجعه کنند و به اطلاعات و جزئیات سند الکترونیک ازدواج خود دسترسی پیدا کنند.

روابط عمومی کانون سردفتران ازدواج و طلاق از موافقت ریاست سازمان ثبت با تک برگی شدن سند ازدواج خبر داده است.

به گزارش سایت حقوقی راهش، کانال اطلاع‌رسانی کانون سردفتران ازدواج و طلاق ضمن انتشار تصاویر پیشنهادی سند تک برگی ازدواج و طلاق نوشت:

بنام خدا

موضوع؛ تک برگ شدن سند ازدواج

بدین وسیله به اطلاع همکاران محترم می‌رساند طرح ارائه شده کانون برای تک برگ شدن سند ازدواج مورد موافقت ریاست عالی سازمان ثبت واقع و دستور عملیاتی شدن آن را صادر و به واحد فناوری ابلاغ نمودند

لازم به ذکر است محتوای سند و مشخصات دقیق سند ازدواج جهت چاپ در جلسات کارشناسی سازمان مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

روابط عمومی کانون سردفتران ازدواج و طلاق ۱۴۰۰/۱۰/۲۱

توضیحات رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق

گفتنی‌ست پیش‌تر و در دی ماه ۱۳۹۸ نیز رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق از الکترونیکی و تک‌برگی شدن اسناد ازدواج خبر داده بود و گفته بود:

سندهای ازدواج از سال آینده الکترونیک و تک‌برگ می‌شود.

تعداد اوراق سندهای دفترچه‌ای فعلی بسیار زیاد است. هم با صدور سامانه‌ای منافات دارد و نمی‌شود از سامانه ثبت پرینت گرفت و هم اینکه مردم هر جا می‌روند باید تعداد زیادی کپی از اوراق دفترچه تهیه کنند.

البته قرار شده سندهای تک برگی ازدواج، با سبک و سیاق شکیل و متناسب با شئون خانواده باشد.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.