راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

صدور شناسنامه فرزندان دارای مادر ایرانی در خارج از کشور

روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت نام برای صدور شناسنامه فرزندان دارای مادر ایرانی در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور خبر داد.

به گزارش سایت حقوقی راهش، در این اطلاعیه آمده است: به آگاهی هم میهنان عزیز می‌رساند، با توجه به اجرایی شدن قانون اعطای شناسنامه به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی و تهیه و تدوین شیوه نامه اجرایی آن برای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور توسط وزارت امور خارجه، روند اجرایی با ثبت نام از طریق سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی(میخک)آغاز شده است. (برای ثبت نام در سامانه میخک با ما تماس بگیرید)

در ادامه اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه آمده است: متقاضیان در این سامانه باید ثبت نام خود را انجام دهند و سپس بر اساس نوبت دهی، زمان مراجعه حضوری برای ارائه مدارک مورد نیاز به آنها اعلام می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه این روند نیازمند طی مراحل استعلام از مراجع ذیربط است و پس از آن، روند ادامه مسیر به متقاضی اعلام می‌شود.

در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است:ثبت نام برای ایرانیان خارج از کشور، ابتدا در چهار نمایندگی استکهلم، دبی، ورشو و فرانکفورت به مدت حدود یک ماه به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد و متعاقب آن با رفع نقایص فنی احتمالی به صورت فراگیر در همه نمایندگی های کشورمان در خارج از کشور عملیاتی و خبر آن نیز به اگاهی عموم خواهد رسید.

مدت زمان صدور شناسنامه توسط سازمان ثبت احوال در ایران

پیش از این سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از آمادگی این سازمان برای صدور شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی ظرف مدت حداکثر ۳ روز پس از تکمیل پرونده توسط دستگاه های امنیتی خبر داده بود.

سیف الله ابوترابی در گفت وگو با ایسنا، در تشریح روند صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی، گفت: آیین نامه این قانون توسط دولت تصویب و به استانداری ها ابلاغ شده است؛ در حقیقت متولی این موضوع استانداری ها هستند.

وی افزود: سازمان ثبت احوال در دو مرحله در این مورد پاسخگو است، نخست زمانی که مادر ایرانی که فرزند زیر ۱۸ سال دارد ادعا می کند ایرانی است و با تبعه خارجی ازدواج کرده است؛ در این مرحله استانداری از ما استعلام می کند که آیا این مادر ایرانی است یا خیر؟ که سازمان ثبت احوال بر اساس پرونده هایی که داریم اظهارنظر می کند.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی پس از استعلام وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، پرونده تکمیل و تایید می شود و به سازمان ثبت احوال برای صدور شناسنامه داده خواهد شد.

فایل راهنما

راهنمای کاربر سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) ثبت درخواست صدور شناسنامه فرزندان با مادر ایرانی و پدر خارجی

به روزرسانی

بیشتر بخوانید:

سوالات متداول

برای درخواست صدور شناسنامه فرزندان دارای مادر ایرانی در خارج از کشور از چه طریقی باید اقدام کرد؟

ابتدا می بایست در سامانه میخک ثبت نام کرده و بعد از گرفتن کد رهگیری به سفارت و کنسولگری مراجعه کرد.

صدور شناسنامه فرزندان دارای مادر ایرانی استعلام از چه نهادهایی لازم دارد؟

استعلام وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)
1 نظر
  1. وحید عطائی می گوید

    سلام آیا شناسنامه درسال ۱۴۰۲ برای فرزندان مادرایرانی صادر می‌شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.