راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

قانون منع تبعیض بر اساس مدل مو در آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه لایحه‌ای به نام CROWN Act را تصویب کرد که مخفف عبارت «ساختن جهانی باز و محترمانه برای موهای طبیعی» است و حالا با کسب ۲۳۵ رای موافق در مقابل ۱۸۹ رای مخالف برای رای‌گیری به مجلس سنا می‌رود.

به گزارش راهش به نقل از رادیونشاط، در این لایحه، کسانی که بر اساس مدل یا بافت مو اقدام تبعیض‌آمیزی علیه سیاه‌پوستان انجام می‌دهند، به‌عنوان ناقض حقوق مدنی جریمه خواهند شد.

در رای‌گیری مجلس نمایندگان، ۱۴ جمهوری‌خواه نیز به ۲۲۱ نماینده دموکرات پیوستند و از قانون ایجاد جهانی باز و محترمانه برای موهای طبیعی (CROWN) حمایت کردند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نیز از این قانون اعلام حمایت کرده است و اکنون این قانون با سرنوشتی نامعلوم به سنا فرستاده شده است.

بانی واتسون کلمن، نماینده دموکرات و حامی اصلی این لایحه، در صحن مجلس گفت: «برخی مردم در این جامعه فکر می‌کنند چون یکی موهایش پیچ و تاب دارد، بافته شده، یا بور و قهوه‌ای روشن و صاف نیست، شایسته احترام نیست. خب همین یعنی تبعیض.»

بر اساس متن این لایحه، تبعیض همچنین می‌تواند به دلیل «سوگیری‌های نژادی و فرهنگی و کلیشه‌های مرتبط با مدل موها» باشد. «برای مثال، معمولا افراد آفریقایی‌تبارند که فقط به‌خاطر مدل موهایشان یا بافتی که روی آن انجام داده‌اند از فرصت‌های شغلی، تحصیلی، و در مواردی ورزشی، محروم می‌شوند.»

بیشتر بخوانید: گذرنامه موبایلی آمریکا چیست؟

این لایحه تبعیض علیه افراد دارای مدل موی افرو (Afro)، بافت کورنرو (cornrow)، و دیگر بافت‌های آفریقایی را نقض حقوق مدنی انسان تلقی می‌کند.

کولمن به ماجرای اندرو جانسون، کشتی‌گیر دبیرستانی در نیوجرسی، اشاره کرد که در سال ۲۰۱۸ و در مسابقات کشتی مجبور شد بین انجام مسابقه یا کوتاه کردن موهایش یکی را انتخاب کند: «این لایحه برای دختران و پسران جوان اهمیت فراوانی دارد؛ برای کسانی که باید موهای خود را وسط مسابقه و جلوی همه کوتاه کنند، فقط به این خاطر که یک داور سفیدپوست تشخیص داده که موهایشان برای شرکت در مسابقه نامناسب است.»

آن‌طور که پیداست، بیشتر نمایندگان جمهوری‌خواه این قانون را غیرضروری می‌دانند. برای نمونه، جیم جردن، نماینده مجلس، معتقد است: «این لایحه همان چیزی است که دموکرات‌ها در چهارده ماه شلوغی و هرج‌ومرج روی آن تمرکز کرده‌اند: جریمه به‌خاطر [تبعیض بر اساس] مدل مو».

به گزارش ایندیپندنت، از سوی دیگر، دموکرات‌ها تصویب این قانون را مشخصا برای این لازم می‌دانند که پیش از این حقوق افراد بسیاری ضایع شده است و قوانین حقوق مدنی مستقیما شامل حال تبعیض نژادی به‌خاطر مدل و بافت مو نمی‌شود. پیش از این در چند ایالت اقدام مشابهی برای تصویب قانونی با هدف منع تبعیض نژادی در شغل، مسکن، آموزش، و ارتش به‌دلیل مدل مو صورت گرفته است.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.