راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

قرار ترک تعقیب چیست؟

در این پست مایلم تا در مورد یکی از نواوری های قانونگذار که در زمینه حقوق کیفری به نظرم ممکن است در بزنگاه هایی برای همه افراد کاربردی و مفید باشد توضیحاتی ارائه کنم.

برای درک ساده تر مطلب مثالی می آورم :

جوانی ۱۹ ساله خودرو شما را سرقت می کند با گزارش به پلیس و اقدامات انجام شده سارق دستگیر و اتومبیل مسروقه کشف می شود در همان ابتدا متوجه عدم سابقه سارق و موقعیت و شرایط خاص متهم و ندامت و پشیمانی او ارتکاب جرم می شوید با اینکه پیگیری این پرونده و اعمال مجازات و زندان و…را به نفع این جوان و جامعه حتا بنا بر ملاحظات شخصی به نفع خودتان نمی دانید اما احتمال عدم جبران خسارات هایی که بواسطه این خطای جوان متحمل شده اید مانع از آن است که با اعلام رضایت , خود را دچار اصطراب و نگرانی از عهد شکنی جوان و خانواده او برای جبران خسارت های وارده کنید.


قانونگذار از طرفی برای رفع این نگرانی و از طرف دیگر فراهم کردن فضای گفتگو و مذاکره برای یک توافق اطمینان بخش و امکان تعقیب مجدد متهم در صورت عهد شکنی متهم در ماده ۷۹ قانون ایین دادرسی کیفری آورده است :

“در جرائم قابل گذشت، شاکی می تواند تا قبل از صدور کیفرخواست درخواست ترک تعقیب کند. در این صورت، دادستان قرار ترک تعقیب صادر می کند. شاکی می تواند تعقیب مجدد متهم را فقط برای یک بار تا یک سال از تاریخ صدور قرار ترک تعقیب درخواست کند.

مطابق این ماده شرایط استفاده از مزایای قرار ترک تعقیب عبارت است از:

  • یکم – جرم فابل گذشت باشد.
  • دوم – درخواست ترک تعقیب قبل از صدور کیفر خواست و طرح پرونده در دادگاه ارائه شود.
  • سوم – این تقاضا فقط برای یک بارو در فرجه زمانی یکساله امکان پذیر است .

به نظرم اینگونه نوآوری ها که با انگیزه کاهش مجازات و زندان و بعضا احیای فرهنگ میانچیگری و پا در میانی افراد خیرخواه ست هر چند با اقتباس از حقوق عرفی در کشورهای متمدن انجام شده باشد قابل تقدیر است.


نویستده: پرویز رضائی

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.