راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

قوانین و مقررات رانندگی با گواهینامه خارجی در ایران

گواهینامه رانندگی یکی از ضروری‌ترین و معتبرترین مدارک شخصی افراد در ایران و خارج از کشور است. هر کشوری نیز گواهینامه‌های رانندگی مخصوص خود را با شراییط و مقررات خاص خود صادر می‌کند.

سن مجاز برای گواهینامه رانندگی، سلامت عقلی و بدنی، صلاحیت علمی و اطلاع از قوانین و مقررات رانندگی در کنار دانش عملی رانندگی از مهم‌ترین شرایط مجوز رانندگی در کشورهای مختلف است.

با این وجود برای افرادی که معمولا در سفر هستند یکی از سئوالات متداول آن‌ها شرایط رانندگی با گواهینامه کشورهای دیگر غیر از کشوری است که در آن گواهینامه گرفته‌اند است به عنوان مثال سوال این است که رانندگی با گواهینامه آلمانی در ایران مجاز است یا خیر؟ البته این سوال معمولا در کنار پرسش دیگری است که امکان تبدیل گواهینامه خارجی به گواهینامه کشور فعلی چیست.

قانون ایران درباره رانندگی با گواهینامه خارجی در کشور ایران چه می‌گوید؟

کلیه اتباع ایرانی یا خارجی که دارای گواهینامه رانندگی هر کشور خارجی باشند، از ابتدای ورود به کشور ایران تا ۱۸۰ روز صرفا به شرط دارا بودن مدارک زیر می‌توانند رانندگی کنند:

۱- اصل گواهینامه خارجی دارای اعتبار

۲- ترجمه گواهینامه خارجی توسط سفارت کشور صادر کننده و مهمور به مهر آن سفارت

۳- کپی صفحه اول گذرنامه (صفحه عکس و مشخصات) و صفحه‌ای که مهر ورود به کشور ایران در آن درج شده است

۴- کپی ماده ۲۲ آیین نامه صدرو گواهینامه رانندگی مهمور به مهر پلیس راهور (مستقر در شهرک آزمایش تهران)

بیشتر بخوانید: ترجمه گواهینامه سامانه میخک

گواهینامه کدام کشورها معتبر است؟

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور تزار، آرژانتین، پرتغال، سودان، لبنان، آلمان، تانزانیا، سومالی، لیبی، اندونزی، ترکمنستان، سوئد، لهستان، الجزایر، ترکیه، سوئیس، مالزی، ارمنستان، تونس، ساحل عاج، مصر، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، عمان، موریتانی، اتریش، چک، فیلیپین، مجارستان، اسپانیا، چین، فرانسه و مکزیک اسلونی، روسیه، فنلاند، نیجر، ایتالیا، رومانی، قزاقستان، نیجریه، استرالیا، زلاندنو، قرقیزستان، نروژ، بلژیک، زئیر، کره جنوبی، نیکاراگوئه، بلغارستان، ژاپن، کنیا، هند، بوسنی، سریلانکا، کرواسی، یمن، بنگلادش، سوریه، گینه و یونان را کشورهایی برشمرد که گواهینامه‌های رانندگی آن‌ها قابل تبدیل به گواهینامه ایرانی است.

کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید برای دریافت گواهینامه در آزمون عملی شهر شرکت کنند. کشور کره جنوبی نیز باید برای دریافت گواهینامه در آزمون آئین نامه شرکت کنند. (منبع: ایرنا)

بیشتر بخوانید: تمدید گواهینامه رانندگی در خارج از کشور

قانون استفاده از گواهینامه رانندگی بین المللی چیست؟

صرفا اتباع خارجی دارای گواهینامه رانندگی بین المللی که دارای اعتبار زمانی کافی باشد، به مدت شش (۶) ماه از تاریخ ورود به کشور ایران، مجاز به رانندگی خواهند بود.

تذکر: گواهینامه‌های بین المللی صادره از عراق و افغانستان مورد پذیرش پلیس راهو ناجا نمی‌باشد. (منبع)

(بر طبق توافقنامه بین کشور ایران و برخی از کشورها)

در صورتی که کشور صادرکننده گواهینامه رانندگی  از جمله ۶۰ کشوری باشد که با ایران توافقنامه تبادل گواهینامه رانندگی دارند، شخص متقاضی(اتباع ایرانی یا خارجی) میتواند جهت صدور گواهینامه معادل ایرانی با داشتن مدارک زیر به شهرک آزمایش تهران (امور اتباع خارجی مرکز صدور گواهینامه رانندگی) مراجعه نمایند.

* به طور معمول در برابر ارائه گواهینامه  های رانندگی کشورهای خارجی از نوع موتورسیکلت، گواهینامه رانندگی ایرانی معادل موتور سیکلت صادر می‌گردد و در مقابل سایر انواع گواهینامه‌های رانندگی عادی خارجی،  گواهینامه پایه سوم ایرانی ارائه خواهد شد.

مدارک و مراحل : 

۱- تایید تصویر گواهینامه توسط سفارت کشور صادرکننده در ایران و سپس وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، واقع در میدان امام خمینی ره، جنب موزه پست، میدان مشق (ساختمان شماره ۹ اداره تایید اسناد)

۲- ترجمه رسمی‌گواهینامه خارجی که به تایید اداره فنی قوه قضایئه وسپس اداره تایید اسناد وزارت امور خارجه رسیده باشد.(ترجمه سفارت کشور صادرکننده نیز با مهر سفارت و سپس تایید اداره تایید اسناد وزارت امور خارجه مورد قبول است)

۳- جهت متقاضیان ایرانی:داشتن شناسنامه و کارت ملی (یا ارائه شماره ملی صحیح) و کارت معافیت و یا پایان خدمت نظام وظیفه برای آقایان

۴- جهت اتباع خارجی : داشتن نامه تایید اقامت(حداقل به مدت یک سال) از پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا(در صورتی که اقامت در گذرنامه قید شده باشد) و یا از پلیس اطلاعات و امنیت 

۵- سه قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ(توجه : عکسها زمینه سفید بوده و فوری نباشد)

۶- گواهی سلامت جسمی و روحی و روانی از مراکز مورد تایید پلیس راهور 

۷- فیش بانکی به ده هزار(۱۰.۰۰۰)ریال (تعرفه سال ۹۴) به حساب ۲۱۷۱۱۵۹۰۰۸۰۰۹(بانک ملی) به نام خزانه داری کل بایت حق تمبر

۸- فیش بانکی مبلع بیست هزار(۲۰.۰۰۰)ریال (تعرفه سال ۹۴) به حساب ۲۱۷۱۱۵۱۳۰۳۰۰۳(بانک ملی) به نام نیروی انتظامی‌بابت تبدیل گواهینامه

اعتبار گواهینامه‌ها:

الف- لازم به ذکر است در فرآیند تبدیل گواهینامه اتباع خارجی به ایرانی، به شرطی که گواهینامه آنان که در خارج از کشور صادر شده است از اعتبار کافی برخوردار باشد، گواهینامه معوض ایرانی با اعتبار یکساله صادر خواهد شد و در صورت درخواست مجدد در پایان اعتبار آن، گواهینامه ایرانی آنان بصورت سالانه تمدید می‌گردد.

ب – محدوده اعتبار گواهینامه‌های اتباع ایرانی ده سال می‌باشد و با توجه به اعتبار گواهینامه خارجی آنها، تا سقف اعتبار ده سال گواهینامه ایرانی صادر خواهد شد.

*مطالب فوق بر مبنای آخرین بخشنامه واصله (۱۳۹۴) درج گردید

فهرست کشورهایی که گواهینامه آنان قابل تبدیل به گواهینامه ایرانی می باشد

دریفکشورردیفکشورردیفکشورردیفکشور
۱آرژانتین۱۶بنگلادش۳۱سودان۴۶لبنان
۲آلمان۱۷پرتغال۳۲سومالی۴۷لیبی
۳آذربایجان*۱۸تانزانیا۳۳سوئد۴۸لهستان
۴اندونزی۱۹ترکمنستان۳۴سوئیس۴۹مالزی
۵الجزایر۲۰ترکیه۳۵ساحل عاج۵۰مصر
۶ارمنستان*۲۱تونس۳۶عمان۵۱موریتانی
۷ازبکستان۲۲چک۳۷فیلیپین۵۲مجارستان
۸اتریش۲۳چین۳۸فرانسه۵۳مکزیک
۹اسپانیا۲۴روسیه۳۹فنلاند۵۴نیجر
۱۰اسلوانی۲۵رومانی۴۰قزاقستان۵۵نیجریه
۱۱ایتالیا۲۶زلاندنو۴۱قرقیزستان۵۶نروژ
۱۲استرالیا۲۷زئیر۴۲کره جنوبی۵۷نیکاراگوئه
۱۳بلژیک۲۸ژاپن۴۳کنیا۵۸هند
۱۴بلغارستان۲۹سریلانکا۴۴کرواسی۵۹یمن
۱۵بوسنی۳۰سوریه۴۵گینه۶۰یونان

سردار هادیانفر گفت: «براساس کنوانسیون ژنو گواهینامه رانندگی، رانندگی با گواهینامه کشورمان در ٧٢ کشور دیگر معتبر است و می‌شود رانندگی کرد. همچنین در حال رایزنی و پیگیری در مورد پذیرش گواهینامه در ١٣ کشور دیگر هستیم. در همین راستا نیز تصمیم گرفتیم برای متقاضیان گواهینامه دوزبانه صادر کنیم تا افراد با کمک این گواهینامه به‌راحتی بتوانند در سایر کشورها نیز رانندگی کنند.»

سوالات متداول

تا چه مدت بعد از ورود به کشور گواهینامه خارجی برای رانندگی در ایران اعتبار دارد؟

کلیه اتباع ایرانی که دارای گواهینامه رانندگی هر کشور خارجی باشند، از ابتدای ورود به کشور ایران تا ۱۸۰ روز صرفا به شرطی که در این مقاله آمده است می توانند رانندگی کنند

گواهینامه کدام کشورها در ایران اعتبار ندارند؟

گواهینامه‌های بین المللی صادره از عراق و افغانستان مورد پذیرش پلیس راهو ناجا نمی‌باشد

ایا گواهینامه ترکیه در ایران اعتبار دارد

بله، گواهینامه ترکیه قابل تبدیل به گواهینامه ایرانی می باشد  *تبدیل گواهینامه منوط به قبولی در آزمون شهر می باشد.

گواهینامه چه کشورهایی در ایران معتبر است؟

فهرست کامل کشورهایی که گواهینامه آنان قابل تبدیل به گواهینامه ایرانی می باشد در این مقاله آمده است.

۴.۷/۵ - (۱۴ امتیاز)
2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    یکی از کشورهایی که گرفتن گواهینامه رانندگی در آن خیلی مشکل است انگلستان است و دیگر اینکه ۲۶ کشور اروپایی جملگی گواهینامه همدیگر را قبول دارند ولی ایران فقط تنها چند کشور در اتحادیه اروپا را نام برده و بقیه مورد قبول نیست

  2. محمدرضا می گوید

    سلام آیا من با گواهینامه رانندگی امریکا در ایران میتوانم رانندگی کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.