راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

شرایط و قوانین سفر خارجی برای پناهندگان در آلمان

به عنوان یک پناهنده، فرقی نمیکند که برای کار، دیدن خانواده و گذراندن تعطیلات میخواهید به خارج از آلمان سفر کنید، تا هنگام دریافت ویزا یک کشور، مشخص نیست که به کدام کشور میروید و کدام کشور به شما ویزا صادر خواهد کرد. در این صفحه سعی کرده‌ایم تا اطلاعات عمومی در مورد کشور‌های که پناهندگان در آلمان نظر به نوعیت اقامت و پاسپورت دست داشته خود، اجازه دارند به آن‌ها سفر کنند را توضیح دهیم.

در اصل، شهروندان خارجی مقیم آلمان باید پاسپورت معتبر و اقامت داشته باشند. صدور و تجدید پاسپورت شهروندان خارجی معمولا از مسئولیت‌های سفارت خانه‌ها و یا کنسولگری کشور مبدا خودشان در آلمان است. این قاعده کلی، در مورد افرادی که تحت پروسه پناهندگی هستند و یا به عنوان پناهنده پذیرفته شده‌اند اجرا نمیشود، بلکه این افراد نظر به کنوانسیون ژنو برای پناهندگان ژنو، مدرک سفر و یا همان پاسپورت مهاجرت دریافت میکنند.

بیشتر بخوانید: پناهندگان ایرانی از خدمات کنسولی محروم هستند؟

فقط پناهجویانی که در آلمان حمایت فرعی (Subsidiärer Schutz) و یا ممنوعیت اخراج (nationals Absschiebungsverbot) دریافت میکنند، باز هم باید از سفارت کشور خود پاسپورت دریافت کنند. پاسپورت‌های مهاجرتی که آلمان برای پناهندگان صادر میکند، دو نوع هستند:

  • مدرک مسافرتی برای پناهندگان سیاسی و قبول شده پاسپورت آبی
  • سند مسافرتی برای افراد بدون ملیت و بدون کشور «پاسپورت خاکستری»
  • مدرک مسافرتی برای خارجیان


در اصل، این پاسپورت‌ها را بعد از پذیرفته شدن درخواست پناهندگی خود همراه با اجازه اقامت از اداره مهاجرت (آسلندر بیهورده) دریافت میکنید. اطلاعات بیشتر در این مورد را در صفحه پاسپورت آبی آبی بخوانید.

مهم: در حال حاضر به دلیل همه گیری کرونا، برای بسیاری از کشورها ممنوعیت ورود، مقررات قرنطینه یا هشدارهای سفر وجود دارد. در بخش تاثیرات کرونا در زندگی و سفر می‌توانید در مورد مقررات فعلی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

به عنوان یک پناهنده اجازه دارم به خارج از آلمان سفر کنم؟

با داشتن پاسپورت آبی مهاجرت میتوانم به خارج از آلمان سفر کنم؟

همه اطلاعات در مورد پاسپورت آبی مهاجرت آلمان برای پناهجویان و اینکه به کدام کشورها میتوانید سفر کیند را در صفحه مخصوص ما در باره پاسپورت آبی بخوانید.

با داشتن پاسپورت خاکستری میتوانم به خارج از آلمان سفر کنم؟

در اصل شما می‌توانید با داشتن سند مسافرتی برای خارجی‌ها یا به اصطلاح «پاسپورت خاکستری» به خارج از آلمان سفر کنید. با این حال، برای سفر به اکثر کشورها به ویزا نیاز دارید. قبل از برنامه ریزی برای سفر، باید با سفارت کشوری که میخواهید به آنجا سفر کنید، تماس بگیرید تا مطمئن شوید که آیا پاسپورت خاکستری را بررسمیت میشناسند و ویزا صادر میکنند یا خیر. در صفحه آخر این گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، می‌توانید لیستی از کشورهایی را مشاهده کنید که «پاسپورت خاکستری» را به رسمیت می‌شناسند. این که آیا با داشتن این پاسپورت به شما ویزا صادر می‌کنند یا خیر بستگی به عوامل مختلفی مانند: کشوری که میخواهید بروید، ملیت، وضعیت زندگی شما در آلمان و غیره دارد.
به عنوان کسی که پاسپورت خاکستری دارد، می‌توانید به تمام کشورهای عضو شنگن از جمله بدون ویزا سفر کنید و تا سه ماه آنجا بمانید. اینکه در حال حاضر چه کشورهای مربوط به شنگن میشود را در وب سایت auswaertiges-amt. de. وزارت خارجه ببینید.
لطفا توجه داشته باشید: اگر با داشتن پناهندگی و پاسپورت خاکستری به کشور اصلی خود سفر کنید و آسلندر بیهورده و یا بامف از این موضوع خبر دار شوند ممکن است به شما درد سر ایجاد شود و اقامت خود را از دست بدهید اما میتوانید علیه تصمیم این اداره‌ها اعتراض کنید.

با پاسپورت کشور خودم میتوانم به خارج از آلمان سفر کنم؟

اگر به عنوان پناهنده در آلمان اقامت اجتماعی و یا ممنوعیت اخراج دریافت کرده‌اید اجازه دارید از سفارت کشور خود در آلمان پاسپورت بگیرد و با داشتن اقامت یاد شده و پاسپورت به همه کشورهای که به شما ویزا صادر کنند مسافرت کنید. البته این که کدام کشور‌ها ویزا میدهند و یا چرا بعضی کشور‌ها ویزا نمیدهند به قوانین آن کشور‌ها بستگی دارد.
لطفا توجه داشته باشید: اگر با داشتن پناهندگی و پاسپورت کشور خود هم به کشور اصلی خود سفر کنید و آسلندر بیهورده و یا بامف از این موضوع خبر دار شوند ممکن است به شما دردسر ایجاد شود و اقامت خود را از دست بدهید اما میتوانید علیه تصمیم این اداره‌ها اعتراض کنید.

با داشتن اقامت موقت و یا دولدونگ میتوانم سفر کنم؟

به عنوان یک پناهجودر آلمان اگر پرونده پناهندگی شما هنوز در جریان است و اقامت (Aufenthaltsgestattung) و یا دولدونگ دارید، نباید به خارج از آلمان سفر کنید. اگر در این حالات آلمان را ترک کنید، شما اجازه اقامت موقت (Aufenthaltsgestattung) یا اقامت (Duldung) خود را از دست میدهید و نمی‌توانید دوباره به آلمان بازگردید.
لطفا توجه داشته باشید: سفر کودکان مدرسه‌ای که می‌خواهند با کلاس خود و از طرف مدرسه سفر کنند، استثنا است و والدین میتوانند برای دریافت اجازه سفر به این کودکان با اداره مهاجرت مربوطه تماس بگیرند و درخواست مجوز سفر کنند.

مهم
اگر به عنوان یک پناهجو، پناهنده قبول شده (Asylberechtigter, anerkannter Flüchtling)، دارای حفاظت فرعی (ubsidiär Schutzberechtigter) یا با داشتن اقامت ممنوعیت اخراج (nationalen Abschiebungsverbot) در آلمان زندگی میکنید و به کشور اصلی خود که از آنجا به آلمان پناه آورده اید، سفر کنید و اداره بامف (BAMF) یا اداره أمور حارجیان (Ausländerbehörde) از این موضوع خبردار شوند، ممکن است منجر به باطل شدن پناهندگی و اقامت شما در آلمان شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.