راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

ماده ۱۴۷ مالیات‌های مستقیم چیست؟ + تبصره ها

ماده ۱۴۷ مالیات‌های مستقیم در حقیقت در مورد نحوه نعیین مالیات برای اشخاص، شرکت‌ها و… صحبت می‌کند. مهم است که به دلیل جلوگیری از مشکلات و عواقب بعدی در زمینه مالیات که می‌تواند بسیار دردسر ساز باشد با قوانین در این زمینه آشنا شوید. اسناد و مدارک ثبت شده‌ی شرکت شما همان طور که در متن قانون می‌خوانید بسیار حائز اهمیت است و باید بدانید که تکمیل درست و به موقع دفاتر مربوطه روند انجام امور مالیاتی‌تان را ساده‌تر خواهد کرد.

قانون مالیاتهای مستقیم – ماده ۱۴۷
هزینه‌های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر می‌گردد عبارت است از هزینه‌هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصرا مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط با رعایت حد نصاب‌های مقرر باشد. در مواردی که هزینه‌ای در این قانون پیش‌بینی نشده یا بیش از نصاب‌های مقرر در این قانون بوده ولی پرداخت آن به موجب قانون و یا مصوبه هیأت وزیران صورت گرفته باشد قابل قبول خواهد بود.

تبصره۱– از لحاظ مقررات این فصل، کلیه اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل موضوع ماده (۹۵) این قانون که مکلف به نگهداری دفاتر می‌باشند، در حکم موسسه محسوب می‌شوند. همچنین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی در مورد سایر صاحبان مشاغل نیز قابل پذیرش است.
تبصره۲– هزینه‌های مربوط به درآمدهایی که به موجب این قانون از پرداخت مالیات معاف یا مشمول مالیات با نرخ صفر بوده یا با نرخ مقطوع محاسبه می‌شود، به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی شناخته نمی‌شوند.
تبصره۳– پذیرش هزینه‌های پرداختی قابل قبول مالیاتی موضوع این قانون که به شیوه تهاتری انجام نشود از مبلغ پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰، ۰۰۰) ریال به بالا منوط به پرداخت یا تسویه وجه آن از طریق سامانه (سیستم) بانکی خواهد بود. (۱)
۱. به موجب بند ۳۷ ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴، تبصره ماده (۱۴۷) قانون حذف و سه تبصره به ماده (۱۴۷) قانون الحاق شد.

تبصره حذفی ماده ۱۴۷:
«تبصره– از لحاظ مقررات این فصل موسسه عبارت است از کلیه اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده (۹۵) این قانون»

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.