راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

مجازات قیچی کردن موی دانش آموزان در وسط مدرسه

شاید شما هم ویدیوی قیچی کردن موی یک دانش آموز توسط یکی از مربیان و مسئولین مدرسه را که در فضای مجازی هم بسیار بازنشر شد دیده باشید، موضوعی که به تصور بسیاری نقض کرامت انسانی کودک است تا جایی که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در توئیتی نوشت:
رفتار فرد خاطی با دانش آموزان عزیز (قیچی کردن مو) طبق ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، اعمال و رفتار خلاف شئون اداری یا شغلی است، که از طریق هیات رسیدگی به تخلفات اداری و مجازات و تنبیهات مقرر در این قانون رسیدگی می‌شود.

به نظرم ذکر چند نکته در این خصوص خالی از فایده نباشد:
۱- اعمال و رفتار خلاف شئون اداری یا شغلی موضوع بند یک ماده هشت قانون رسیدگی به تخلفات اداری یک مفهوم کشدار است که هیچ ضابطه‌ای برای تشخیص آن وجود ندارد و می‌تواند با توجه به پیش فرض‌ها و باور و سلیقه اعضای هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری قبض و بسط پیدا کند تا جایی که ممکن است ناهنجارترین رفتارها از سوی معلمین و اولیای امور مدارس به تشخیص هیات مغایرتی با شئون شغلی آن‌ها نداشته باشد و یک رفتار اجتماعی کاملا عرفی و معمول خلاف‌شان تلقی شود.
همچنانکه اگر این اقدام فرد یاد شده یعنی قیچی کردن موی دانش آموز از طرف هیات رسیدگی کننده مغایر یا شئون شغلی تشخیص داده نشود صدور حکم برائت برای وی هیچ مغایرتی با قوانین و مقررات ندارد.

۲- شناور بودن مجازات‌ها در قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان نیز یکی از نقاط ضعف این قانون است.
این امر از یک سو مخالف اصل قانونی بودن مجازاتهاست که هدف آن پش بینی عکس العمل قانونی رفتار ناهنجار (مجازات) در صورت ارتکاب جرم و تخلف به منظور پیش گیری است، و از سوی دیگر موجب بی‌عدالتی در تعیین مجازاتهای مختلف برای تخلفات مشابه است (مضافا اینکه این مجازات‌ها از اخطار کتبی بدون درج در پرونده! تا انفصال دائم از خدمات دولتی را شامل می‌شود)

۳- صرفنظر از موضوع یاد شده حق اعمال مجازاتی از نوع انفصال دائم از خدمات دولتی! که در واقع سلب حیات شغلی یک فرد است و از شوون و ذاتا در صلاحیت مراجع قضایی است از طرف اعضای یک هیات اداری که مطابق قانون نهایتا یکی از اعضای آن باید آشنا به مسائل حقوقی باشد (حتا نه الزاما داشتن لیسانس حقوق) از عجایب روزگار است!

نویسنده: پرویز رضایی – کارشناس حقوق

۴.۱/۵ - (۱۰ امتیاز)
2 نظرات
  1. حمیدرضا می گوید

    معلم یعنی‌ تعلیم دهنده نه حال بهم زن اشخاص بیمار را نباید در جائیکه بچه‌ها در آن هستند شغلی‌ داده شود قبل از استخدام یک معلم و یا یک فراش مدرسه باید شخص آزمایشات روانشانسی که نشان دهد شخص از نظر فکری و جنسی‌ فردی سالم است را پاس کند این یکی‌ از مهمترین مسأیلیست که آینده آموزشی‌ یک کشور را تأیین می‌کند زمان طاغوت معلمها بدترین شکنجه هارا به دانش آموزان از زدن ترک آلبالو به پشت دست تا فحاشی و حتی بچه باز معلم هم بسیار بود در مدارسیکه معلم زن و مرد بود گاهی مردو و زن معلم باهم در جلوی دانش آموزان اعمال زشت و قبیهی را انجام میدادند و گاهی بعضی‌ از این معلمان در ساواک هم خدمت میکردند

    1. ناشناس می گوید

      سلام دقیقا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.