راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آیا به زن مطلقه غیره باکره هم نیمی از مهریه داده می شود؟

یکی از سردفتران اسناد رسمی، یادداشتی درباره این که آیا به زن مطلقه که دوباره ازدواج کرده باشد مهریه تعلق می گیرد یا خیر یاداشتی باعنوان “خاطرات دفترخانه” نوشته است که در ادامه می خوانیم:

آقایی که حدودا پنجاه ساله به نظر می رسید و سر و وضع بسیار مرتبی داشت همراه یک خانم جوان وارد دفتر کارم شد.

قبلا همکاران اطلاع داده بودند که مراجعین قصد تنظیم سند در مورد مهریه را دارند با توجه به سن و سال آقا و زن جوان و به تصور اینکه خانم ؛ همراه پدر خود مراجعه نموده از آقا در مورد علت عدم حضور همسر خانم پرسیدم.

مرد که بسیار محجوب می نمود و خیلی مودبانه و شمرده شمرده صحبت می کرد
توضیح داد که زن جوان همسر خود اوست و چند ماهی بیشتر از ثبت رسمی ازدواجشان نمی گذرد.
اما خانم حاضر به زندگی مشترک نیست و اصرار به جدایی دارد.

برای همین از من خواست تا با توجه به عدم رابطه زناشویی بین آنها و اینکه خانم مطلقه می باشد وکالت نامه ای تنظیم کنم تا زن بدون حضور او بصورت توافقی تشریفات طلاق را انجام دهد.

سند ازدواج را ورق زدم مهریه ۵۰۰ سکه طلا تعیین شده بود و با صحبت های که مطرح شد متوجه شدم مرد استاد اقتصاد در یکی از دانشگاههای معتبر دولتی است و چند ماه قبل با این خانم که از دانشجویان خود او بوده ازدواج کرده و …

زن جوان از من خواست تا قبل از هر اقدامی تکلیف مهریه معلوم شود. مرد با بیان اینکه در این مورد با وکیلش مشورت کرده اصرار داشت چون خانم مطلقه است با توجه به ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی چیزی به عنوان مهریه به او تعلق نمی گیرد و زن که ظاهراً با تجربه تر و کارکشته تر از وکیل مرد به نظر می رسید معتقد بود در صورت طلاق، باکره بودن یا نبودن هیچ تاثیری در تعلق نصف مهریه به زن ندارد.

در این فقره زن جوان درست می گفت واقعا او حرفه ای بود.

  • ما‌ده ۱۰۹۲ قانون مدنی : هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد‌ حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.

حکم مهریه باکره و غیر باکره:

سؤال: آیا بین باکره و زنان دیگر در این مورد که دخول باعث مهر کامل و عدم دخول باعث تنصیف مهریه مى شود فرقى هست؟

جواب: فرقى میان باکره و غیر آن نیست / آیه الله مکارم شیرازی

نویسنده: پرویز رضایی

۳.۴/۵ - (۵ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.