راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آیا به زن معتاد مهریه تعلق میگیرد؟

  • آیا مهریه زن معتاد ساقط میشود؟
  • حکم مهریه زن معتاد چیست؟
  • آیا اعتیاد زن در پرداخت مهریه تاثیر گذار است؟

حکم مهریه زن معتاد از نظر قانونی

در سال های اخیر متاسفانه موضوع اعتیاد دامنگیر خیلی از افراد حتی زنان نیز شده است تعداد زیادی از مردان به دلیل اعتیاد همسرشان قصد طلاق و جدایی دارند .

علت این موضوع را البته علمای علوم اجتماعی و روانشناسان می‌توانند توضیح بدهند و خارج از بحث ماست ولی ما از نظر حقوقی به بررسی این مسئله می پردازیم.

فرض کنیم که خانمی به دام اعتیاد افتاده باشد و شوهرش تصمیم به جدایی از او گرفته باشد. سوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا مرد میتواند به خاطر اعتیاد زن را طلاق بدهد؟

اگر شوهر بخواهد زن را طلاق بدهد مهریه زن چه تکلیفی دارد؟ آیا به دلیل اعتیاد زن مهریه از او ساقط می شود؟ آیا زوجه میتواند مهریه اش را طلب کند یا خیر ؟

حکم مهریه زن معتاد و تقاضای طلاق زوج

برای جواب دادن به این سوالات به ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی اشاره می کنیم که در آن بیان شده مرد میتواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید است با عنایت به این ماده قانونی باید بدانیم زوج هر زمان که بخواهد می تواند زوجه را طلاق بدهد و برای طلاق دادن از طرف مردان دلیلی لازم نیست.

رویه به این صورت است که مرد بعد از مراجعه به دادگاه و ارجاع اختلاف به داوری از طرف دادگاه در صورت عدم سازش به وی گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق داده می‌شود و زوجین پس از مراجعه به دفتر ثبت طلاق و خوانده شدن صیغه طلاق ،طلاق شان ثبت می گردد.

طلاق نیاز به اثبات اعتیاد و خیانت ندارد

بنابراین زوج برای جدایی از همسرش می تواند این کار را به راحتی انجام بدهد و نیاز به هیچ دلیلی از جمله اعتیاد یا خیانت و غیره ندارد.

در مورد موضوع مهریه باید این طور بگوییم که مهریه از مهمترین و اساسی ترین حقوقی می باشد که به محض وقوع عقد ازدواج به زنان تعلق می‌گیرد و مهریه به مجرد وقوع عقد ازدواج به ملکیت زن در خواهد آمد.

اگر زنی بعد از عقد مهریه اش را از مرد مطالبه کند مرد موظف به تادیه یا پرداخت آن می باشد بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به محض عقد زن مالک مهر می شود و می تواند هر تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

اعتیاد حق مهریه را از بین نمی برد

اگر زنی معتاد به مواد مخدر باشد در این صورت هم مرد باید مهریه همسرش را پرداخت کند و اعتیاد هیچ اثری در از بین رفتن یا حتی کمتر شدن میزان مهریه او نخواهد داشت.

بنابراین در صورت توجه به مسئله مالکیت زن بر مهریه باید گفت زنان به محض واقع شدن عقد نکاح مالک مهریه خود خواهند بود حتی زنان معتاد یا زناکار.

پس اگر مردی با همسر معتادش ارتباط جنسی داشته باشد و بعد از آن بخواهد او را طلاق بدهد یا حتی بدون طلاق همسرش مهریه خود را مطالبه کند تمام مهریه به زن باید پرداخت شود و اعتیاد زن دلیل بر این نمی شود که مهریه به او تعلق نگیرد و اگر عقد نکاح زن معتادی پیش از انجام رابطه جنسی با طلاق خاتمه پیدا کند نصف میزان مهریه تعیین شده به آن زن تعلق می‌گیرد.

اعتیاد زن مهریه را کم هم نمی کند

چون در زمان عقد مقدار مهریه نصف خواهد بود و فقط عدم رابطه زناشویی در اینجاست که مهریه را نصف میکند و معتاد بودن زن هیچ اثری در کم شدن مقدار مهریه ندارد پس اعتیاد زن باعث از بین رفتن حق او بر مهریه اش نمی شود حتی موجب کاهش مقدار مهریه‌اش نیز نمی‌شود و اگر مردی بخواهد همسر معتادش را طلاق بدهد باید مهریه او را به طور کامل بپردازد.

آیا زن معتاد حق دریافت نفقه دارد؟ شرایط دریافت نفقه زن معتاد چیست؟

بر اساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن البسه غذا اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.

باید بدانیم قانون برای نفقه مقدار مشخصی را معین نکرده است و زن در صورت تمکین واجب النفقه خواهد بود تمکین به معنای این است که زن با همسرش رابطه زناشویی داشته باشد و زنی که تمکین نکند را اصطلاحا ناشزه می نامند از دیگر اشکال بروز تمکین این است که زن در اقامتگاه شوهرش سکونت داشته باشد به این معنا که زن در صورتی حق دریافت نفقه دارد که در جایی که همسرش معین می‌کند زندگی کند اگر زنی در محل اقامتی که شوهرش برای زندگی انتخاب کرده زندگی نکند و بدون رضایت شوهرش در محل دیگری زندگی کند یا منزل را ترک کند ناشزه میباشد و شوهرش قانونا می تواند نفقه وی را پرداخت نکند.

نفقه زن به تمکین مربوط است نه اعتیاد

بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده باید بگوییم تعلق نفقه به زن فقط مشروط به تمکین می باشد و موضوعات دیگری همچون اعتیاد یا خیانت و ارتکاب جرم و غیره از بین برنده حق یک زن بر نفقه اش نیست.

نکته دیگری که اشاره به آن در مورد نفقه خالی از لطف نیست این است که قانون در مسئله نفقه به توان مالی مرد توجه نمی‌شود اما بر اساس رویه موجود کارشناسان تعیین مقدار نفقه در عمل میزان توان مالی مرد را در نظر می گیرند.

به خاطر رعایت مصالح خانواده اگر مردی از نظر مالی توان بالایی نداشته باشد به صورت نامحسوس و نا آشکار آن را در نظر می‌گیرند و نفقه همسرش را کمتر تعیین میکنند.

۴.۲/۵ - (۱۰ امتیاز)
19 نظرات
  1. خننت می گوید

    قانونی که زن زناکار مستحق دریافت مهریه باشد از بیخ و بن حرام اندر حرام و اشتباه بطرگ است

  2. یک حس روحی می گوید

    واسه همین زنا مهریه رو مثل اسلحه گرفتن سمت مردا
    هرغلطی هم دوست دارن میکنن
    این قانونا از ریشه اشتباهه
    پاشین جم کنین خودتونو با این قانونها و ماده ها

  3. علیرضا می گوید

    با توجه تغییرات فرهنگ و بی آبرویی برخی زنان مهریه شده کاسبی روز ولی قانون به حقوق سایر زنان آبرو دار خیانت می نماید .
    لازم است شرایطی جدید برای مهریه تغییر نماید که هرکس قصد ازدواج داشت وضعیت تعهد آوری داشته باشد ، نه ابزاری برای دولت برای کنترل و حفظ موقعیت خود و ازبین بردن جوانمردی و تولید فحشا و ترس از بیان حقایق در زندگی و …

  4. اسیرسرنوشت می گوید

    یعنی واقعابرای این قانونای مسخره وپوچ مامتاسفم زن خیانتکاره معتادبنده۲ماه خونه وزندگی وول کرده ورفته دنبال موادوعشق وحالش هروزهم خبرمیادکه شب قبلی روباکی وکجاصبح کرده اونوقت الان من دادخواست طلاق دادم این واقعارواست که من به این زن مهریه بدم؟
    بهتره قانون نویسای این مملکت یه سری به خودشون بزنن بدنیست همه ملت فقروفحشاوفسادواعتیادگرفته اونوقت؟؟؟ چی بگم‌آخه ولش کن متاسفم؟؟؟؟

  5. محمد می گوید

    سلام و درود بر مردان بیچاره در این کشور بی قانون برای مردان که زن هر غلطی بکنه و مهریه بگیره و مرد هم شب و روز کار کنه متاسفانه خانمم اعتیاد پیدا کرده موندم چه گلی به سرم بگیرم خدا لعنت کنه قانون گذارهای کشور رو

  6. ریحان می گوید

    نمیدونم این چه عدالتیه ک مرد ب راحتی و بدون دلیل می‌تونه زن رو طلاق بده ب نظرم تجدید نظر لازمه

  7. ناشناس می گوید

    آخه مگه میشه مرد تا هر وقت دلش خواست با زن هرکاری که دوست داره بکنه بعدشم بگه هری و واقعا هم روا نیست زنه خیانت کار مهریه بگیره ولی زنه معتاد مهریه حقشه چون اون از اول معتاد نبوده خیانت های مرد باعث شده اون به مواد رو بیاره یا کم محلی بی ادبی وظیفه نشناسی وبی احساسی و خود خواه بودن مرد و کثاااافت بودن یک مرد میتونه زن بدبختو بیچارش کنه خداشیطان فرشگان و هیچ چیز دیگری نساز برای کسانی که ازدواج سفیدو ابداع کردن لعنت خدا و عالمیان تمام جهانیان بر آنان باد و کسانی که نا حقیو ضعیف کشی میکنند

    1. مری می گوید

      دقیقا همینطور بزرگوار خانم که از اول معتاد نبوده

  8. Sssss می گوید

    واقعا این چ قانونیه زنی که زنا کاره و معتاد بازم مهریه بهش تعلق میگیره همین کارو میکنید که زنان پرو وقیح شده اند

  9. سحر می گوید

    خوبه این حق از زن نگرفتین چون توی این مملکت هر چی فک میکنم به نفع مرداس زنها طفلیا به فنا رفتن… توی این مملکت همه چی به نفع آقایون بوده باز خداروشکر این یکی رو به نفع خانوما گفتین

    1. پویا۶۷ می گوید

      منم که بعد از عقد فهمیدم سه یا ۴ ماه گذشته بودم که فهمیدم اعتیاد داره حالا که باید طلاق ش بدم گفتن مهریه باید بدی
      خواهشا کسای که تازه میخوان ازدواج کنن عجله نکنن تو آزمایش ها خیلی دقت کنن

  10. ناشناس می گوید

    یک مرد یه زنی را به همسری میگیره و با هزارتا امید و آرزو .‌بعد زن خراب و معتاد میشه . مرد هم توان پرداخت مهریه را نداره .‌باید چکار کنه . با اون زن زندکی کنه میشه ؟ خودکشی کنه یه جور بدبختی . زن را بکشه یه جور بدبختی .. باید باقی عمرش بسوزه

  11. نرگس می گوید

    همه چی این قانون به نفع مردهاست دبه کامل مال مرد حالا چرا یه نفقه و مهریه رو برای یه زن زیاد میببنن ابن مردها .
    زنی که سی سال زندگیشو به پای مردش و بجه هاش گذاشته و مردی که به شدت خودخواه و بداخلاقه و زنش رو به هرچی متهم میکنه و پول به جونش بنده یعنی به نظر بعضی ها چرا نباید مهریه و نفقه تعلق بگیره ؟
    بماند که بعضی ها از مهریه به عنوان تجارت استفاده میکنن که من به عنوان یک زن واقعا متاسفم.ولی مهریه حق زنه و نباید نادیده گرفته بشه.
    مردها چون باید بپردازند زور داره براشون ولی خودشونو جای زنی که زحمت زندگی و بچه هاشو کشیده بزارن حلش براشون آسون تر میشه

  12. ناشناس می گوید

    خذنم کثافت من معتاده بچه دارشدیم بچه ۱۲روزبعدمردعلت مرگ اعتیادمادرباعث شده ۲تاازرگهای قلب بچه بسته باشه این جنایت نیستش بعدش ترک کرد باردارشد ۵ماهه بوداعتیادشروع کرد بچه ۹ماه دنیاامد این متن مینویسم اشک چشمام پراهنم جوری خیس کردمجبورشدم عوض کنم ببخشیدنمیتونم بنویسم ولی میگم جای زن معتاد توی قبرستان هستش نع خونه نع بچه وشوهر

    1. ناشناس می گوید

      خدا مرگ همه ی معتادهارو بده که زندگی دیگران رو نابود میکنن به خاطر خواسته ی خودشون

  13. ناشناس می گوید

    سلام ببین براچی معتادشده چکارش کردی که معتادشده بازبرگشته حتمادلیلی داره

    1. ناشناس می گوید

      ریشه اش ریشه نبوده ذاتش درست نبود

  14. ناشناس می گوید

    خدایا صبر بده به طرف حقدار

  15. امیر می گوید

    چرا آقایون زود جبهه می‌گیرند برای مهریه .عزیزان دلبند خوب روزی که میرید خواستگاری قبول نکنید .حالا چرا سختتونه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.