راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

مهلت اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری

در صورتی که دعوایی بین دو شخص در دیوان عدالت اداری منجر به صدور رایی شود که این رای به حقوق اشخاص ثالث دعوا لطمه و خللی را وارد نماید ، بر اساس قانون دیوان عدالت اداری این شخص می تواند به دیوان عدالت اداری اعتراض نماید که به آن “ اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری  گفته می شود ؛ اما اعتراضی که شخص ثالث به حکم صادر شده می کند ، صرفا در همان محدوده و بازه زمانی که در قانون دیوان عدالت اداری پیش بینی شده است قابل طرح است ؛ به همین دلیل ، در این مقاله قصد داریم مهلت اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری را مورد بررسی قرار داده و موعد آن را بیان کنیم ؛ با این توضیحات نخست به بررسی اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری پرداخته و در ادامه مهلت اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری را بیان می کنیم .

اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری

در قانون دیوان عدالت اداری سال ۱۳۹۲ علاوه بر اینکه شخص ثالث می تواند وارد دعوا شده و به یک دعوا جلب شود ، امکان اعتراض به حکم صادر شده در دعوایی که حقوق و تکالیف وی را تحت تاثیر قرار می دهد را نیز دارد .

بر اساس ماده ۵۷ قانون دیوان عدالت اداری ، آراء شعب دیوان که بدون دخالت فرد ثالث ذی ‌نفع در مرحله دادرسی صادر شده است ، در صورتی که به حقوق شخص ثالث لطمه و خلل وارد کرده باشد ، توسط وی قابل اعتراض در دیوان است . بنابراین ، اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری در شرایطی امکان پذیر است که اولا حکم صادر شده بدون حضور شخص ثالث در فرایند دادرسی صادر شده باشد ؛ ثانیا شخص ثالث در آن پرونده ذی نفع بوده باشد و آن حکم به حقوق ولی خلل وارد نموده باشد .

مهلت اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری

در قسمت قبل به بررسی اینکه اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری چیست و چه شرایطی دارد پرداخته شد ؛ اما نکته مهمی که در خصوص اعتراض شخص ثالث به حکم صادر شده وجود دارد ، اطلاع از مهلت ، موعد و مدت اعتراض شخص ثالث به حکم صادر شده است ؛ چرا که عدم اطلاع از مهلت اعتراض شخص ثالث سبب از بین رفتن فرصت اعتراض شخص ثالث شده و ممکن است حقوق وی را تضییع کند . به همین دلیل در این قسمت قصد داریم مهلت اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری را مورد بررسی قرار دهیم .

بر اساس ماده ۵۷ قانون دیوان عدالت اداری ، در صورتی که حکم صادر شده در دیوان عدالت اداری به حقوق شخص ثالث لطمه وارد نموده باشد ، وی ظرف مدت دو ماه از تاریخ اطلاع از حکم می تواند اعتراض نماید . بنابراین ، زمانی که شخص ثالث یک دعوا اطلاع می یابد که در دیوان عدالت اداری حکمی علیه او صادر شده است ، ظرف مهلت دو ماه پس از اطلاع از حکم صادر شده می تواند به شعبه رسیدگی کننده به پرونده اعتراض نماید . در این صورت ، شعبه رسیدگی کننده به پرونده که حکم علیه شخص ثالث صادر نموده است ، دلایل شخص ثالث را مورد بررسی قرار داده و مجددا رای مقتضی صادر می کند . بنابراین ، مهلت اعتراض شخص ثالث به حکم صادر شده در دیوان عدالت اداری ، دو ماه از تاریخ اطلاع یافتن شخص ثالث از حکم صادر شده است .

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.