راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

نمونه قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب + pdf و word

طرفین قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب

هنگام تنظیم قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب باید ابتدا طرفین قرارداد به طور دقیق تعیین شده و رابطه آنها با یکدیگر نیز کاملا تبیین شود. طرفین قرارداد ممکن است اشخاص حقیقی و یا حقوقی باشند که حضور نمایندگان قانونی اشخاص حقوقی ضرورت دارد. طرفین قرارداد باید مدارک احراز هویت یکدیگر را کنترل نموده و توصیه می شود حتما یک نسخه کپی از آن برای خود نگاه دارند. اگر یکی از طرفین قرارداد (یا هردو طرف) شخص حقوقی باشد، کنترل مدارک (مدارک نمایندگی و حدود اختیارات وی) اهمیت بسیار بالاتری دارد.

نمونه متن تعیین طرفین قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

۱- مشخصات کارفرما :

آقا/ خانم/ شرکت ……… به مدیریت/ نمایندگی …… به شماره ملّی/ شماره ثبتی …… به نشانی …….. شماره تلفن ثابت ……. و شماره همراه ……. می باشد.

۲- مشخصات پیمانکار :

آقا/ خانم/ شرکت ……… به مدیریت/ نمایندگی …… به شماره ملّی/ شماره ثبتی …… به نشانی …….. شماره تلفن ثابت ……. و شماره همراه ……. می باشد.

دانلود قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب pdf

دانلود فرم قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب word

موضوع قرارداد و محل انجام آن

موضوع قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب ، تدقیق خدماتی است که پیمانکار باید حین و پس از اتمام قرارداد انجام دهد.  در این بند باید به تفصیل شرح داده شود که کارفرما از پیمانکار چه توقعاتی دارد و می خواهد پیمانکار چه خدماتی را به او ارائه دهد. در موضوع قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب باید نحوه تهیه مصالح ، نحوه اجرای پروژه با جزئیات کامل شرح داده شود و یا به نقشه و یا پیوست خاصی اشاره شود.

نمونه متن موضوع قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

اجرای کلیه لوله کشی های فاضلاب، آب باران، سرد و گرم، ونت، هواکش سرویس ها، شوفاژ، فن کوئل پروژه ………….. با بهترین کیفیت اجرایی و استانداردهای مربوطه مطابق  نقشه های تحویل داده شده از طرف کارفرما به پیمانکار طبق مشخصات فنی کار.

محل انجام پروژه به نشانی ……. که دارای مجوز ساختمانی به شماره ….. تاریخ …/…/…. می باشد و به رویت پیمانکار رسیده است و از موقعیت جغرافیایی و وضعیت آن مطلع است.

دانلود قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب

محاسبات و مشخصات فنی پروژه

در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب بخشی از متن قرارداد (یا به صورت پیوست) به تشریح مشخصات فنی مواد و مصالح مورد استفاده اختصاص می یابد. تشریح دقیق مشخصات فنی از سو استفاده پیمانکار و بکارگیری مصالح بی کیفیت جلوگیری می کند و نمی تواند کلی گویی در مورد مصالح مصرفی را دست آویز دفاع از خود نماید. از طرف دیگر ممکن است کارفرما تقاضای بکارگیری مصالح بسیار گران یا خاص را داشته باشد که خصوصا در قراردادهایی که تامین مصالح با پیمانکار است (PC و یا EPC) مشکلات عدیده ای برای پیمانکار ایجاد می کند.

نمونه متن مشخصات فنی در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

مشخصات فنی و تکنیکال پروژه بر مبنای نقشه ها و دستورالعمل های صادره از سوی کارفرمای پروژه و مهندس ناظر خواهد بود، که وظیفه اخذ کنترل و تأیید کیفیت مصالح و پیشرفت فیزیکی آن مطابق با برنامه زمان بندی شده انجام خواهد گرفت.

۱- لوله های فاضلاب و آب باران پروژه از دو بخش تشکیل شده است :

بخش اول : لوله های فاضلابی سرکاسه دار که با سرب و کنف اجرا می شود و بایستی رایزر اصلی هردو طبقه اجرا شده ، تست نشت آب به مدت ۲۴ ساعت انجام گیرد .

بخش دوم : شامل لوله های فاضلاب بست و لاستیک می باشد که این لوله ها نیز به طریق مشابه لوله های سرکاسه دار از آن تست نشت آب گرفته خواهد شد .

۲- با توجه به هماهنگی های انجام شده کلیه سایز لوله های فاضلابی ۴ اینچ به بالا بایستی از نوع سرب کنف و مابقی لوله ها این سایز ۴ اینچ از نوع بست و لاستیک استفاده گردد .

۳- کلیه لوله های فاضلابی بایستی توسط ساپورت و بست مهارت های لازم محکم شده که در این خصوص پیمانکار موظف است قبل از اجرای لوله کشی ، مسیر لوله های خود را توسط ریسمان مشخص کرده و پس از تأیید مسیر توسط مهندسین کارگاه و مهندس تأسیسات با توجه به مسیر انتخابی اقدام به نصب ساپورت های مربوطه با توجه به نقشه های اجرایی کرده و توسط بست های کافی، لوله های خود را در مسیر مشخص ثابت کند، این وضعیت برای کلیه لوله های فاضلابی افقی و یا عمودی در داخل داکت ها و یا در بغل ستون ها صدق می کند.

۴- شیب کلیه لوله های فاضلاب بایستی با توجه به نقشه های داده شده یا توسط مشاور تأسیسات که به اطلاع پیمانکار رسانده خواهد شد ، پیمانکار دقیقاً اجرا و رعایت نماید .

۵- از شکستن تیرچه ها برای جوش دادن ساپورت ها و یا بست مهارها به جهت اتصال به میلگرد تیرچه و یا استفاده از میلگردهای سقف کاذب جداً خودداری گردد و بعضاً در صورت مشاهده ، کلیه خسارت وارده از پیمانکار کسر و ایشان موظف به اجرای صحیح کار خویش می باشد .

۶- کلیه لوله های ونت و هواکش و سرویس ها از نوع پلیکا و یا پی وی سی از نوع پلیکای قوی می باشد و می بایستی کاملاً با اتصالات چسبی به همدیگر متصل شده به طوری که کاملاً هوابند بوده و هیچگونه نشتی نداشته باشد .

۷- کلیه لوله های گالوانیزه مصرفی جهت لوله کشی سرد و گرم از نوع گالوانیزه سنگین با اتصالات دنده ای می باشد و پیمانکار موظف به اجرای صحیح لوله کشی با توجه به مراتب مشروحه ذیل می باشد :

۱-۷- کلیه لوله های گرم و گرم برگشت با عایق پشم شیشه و تمام لوله های سرد که در داخل دیوارها قرار می گیرد با نوار پرایمر سیاه پیچیده شده و لوله های داخل سقف سرویس ها بایستی با مل و ماستیک پوشانده شود .

۲-۷- کلیه لوله های سرد و گرم بایستی با فشار ۱۰ اتمسفر به مدت ۴۸ ساعت که توسط مهندس تأسیسات کنترل می‌گردد ، عملیات تست آن انجام گیرد .

۳-۷- کلیه لوله های سرد و گرم بایستی دارای تراز مشخص بوده و بایست کرپی مربوطه با ساپورت خودشان متصل و ثابت گردند ، به طوری که امکان جابجایی میسر نباشد و همچنین بایستی کرپی ها طوری بسته شده باشند که واشرها دقیقاً در زیر دوبل نبشی ساپورت ها لوله را به ساپورت متصل کند .

۴-۷- کلیه لوله ها با فاصله معین بر روی ساپورت ها بایستی نصب گردد و لوله های دیواری که در روی دیوارها قرار می گیرند بایستی با فاصله مناسب و معین از یکدیگر نصب شده و طوری روی دیوار محکم گردند که اولاً فاصله بین آن دو با توجه به اندازه های داده شده ثابت و در هنگام کاشی کاری جلو و عقب نگردند .

۵-۷- درپوش کلیه لوله های سرد و گرم در محل دستشویی ، وان ، توالت و غیره بایستی بسته شوند.

۶-۷- نصب شیرآلات بهداشتی بایستی با دقت فراوان و بدون خطا انجام پذیرد ، همچنین کلیه سرویس های فرنگی ، وان ها ، فلاش تانک ها و لوله ها بایستی با توجه به مشخصات فنی آنها با دقت و مهارت فراوانی نصب گردند . در غیر این صورت هرگونه ضرر و زیان احتمالی به شیرآلات و سرویس های بهداشتی از پیمانکار به عنوان خسارت کسر خواهد گردید .

۷-۷- تراز کلیه لوله های خروجی به جهت شیرآلات دستشویی ها ، وان ، سینک آشپزخانه و غیره از طرف کارفرما و مشاور تأسیسات به پیمانکار ابلاغ و ایشان می بایست مطابق ترازهای داده شده اجرا نماید .

۸- اجرای کلیه لوله کشی های سرمایش و گرمایش ، همچنین لوله کشی آتش نشانی به جز لوله درین تعبیه لوله ها از نوع لوله فولادی سیاه و مانسمان سنگین با اتصالات فولادی مانسمان با جوش برق و الکترود جوشکاری می باشد که در این خصوص اجرای موارد زیر الزامی است :

۱-۸- کلیه لوله هایی که در این سیستم گرمایش و سرمایش به کار می روند پس از اجرا بایستی با ضد زنگ و عایق پشم شیشه پوشانیده گردد که قبل از پوشش ضد زنگ بایستی کلیه لوله ها با گونی تمیز گردیده و قسمت های زنگ زده احتمالی با برس سیمی زنگ زدایی گردد .

۲-۸- کلیه لوله های آتش نشانی پس از اجرا با ضد زنگ پوشانیده و سپس با نوار پرایمر پیچیده گردد. این سیستم در خصوص لوله هایی که از دیوار و کف عبور می نماید نیز کاملاً صادق است .

۳-۸- کلیه لوله ها بایستی با فشار ۱۰ اتمسفر به مدت ۴۸ ساعت تست گردد .

۴-۸- تراز کلیه لوله های فن کوئل با توجه به نقشه های داده شده به اطلاع پیمانکار خواهد رسید و ایشان ضمن شیب دادن کلیه لوله ها به سمت رایزر اصلی با توجه به تراز مشخص شده به وسیله کرپی های مربوطه آنها را به روی ساپورت ثابت نماید .

۵-۸- با توجه به این که فن کوئل های مصرفی در پروژه از انواع مختلف می باشد کارفرما موظف است از هر نوع فن کوئل یک نمونه را تهیه و در اختیار پیمانکار قرار داده و ایشان موظفند با توجه به فن کوئل های تحویل داده شده نسبت به ساخت ساپورت های مربوطه اقدام و آنها را برای نصب آماده سازد .

۶-۸- محل و تراز نصب فن کوئل های سقفی از طرف مهندسین کارگاه به پیمانکار ابلاغ و ایشان می بایست مطابق نقشه های تحویل داده شده و توضیحات ارائه شده به صورت کاملاً ثابت و محکم نسبت به تراز و نصب آن اقدام نماید .

۷-۸- دقت تراز لوله ها در محل اتصال فن کوئل و همچنین محل نصب شیرفلکه های مربوطه با حداکثر دقت و یک سانتی متر خطا قابل قبول می باشد .

۸-۸- کلیه خروجی های مربوطه جهت نصب رادیاتور و حوله خشک کن سرویس ها بایستی کاملاً درپوش شده ، همچنین محل قرارگیری جعبه های آتش نشانی و تراز آنها که از طرف مهندسین کارگاه و مشاور تأسیسات ارائه می گردد ، دقیقاً اجرا گردد .

۹-۸- جنس لوله های درین فن کوئل ها در هنگام اجرا تعیین و به پیمانکار ابلاغ و دستور اجرای آن به همراه نقشه اجرایی ارائه خواهد شد .

۹- کلیه ساپورت ها از نوع نبشی دوبل مطابق دیتیل اجرایی به پیمانکار تحویل و مطابق نمونه از ایشان تحویل گرفته خواهد شد . فاصله بین ساپورت ها حدوداً ۵/۱ متر ، همچنین در جاهایی که لوله ها تغییر مسیر می دهد در هر دو طرف زانوها بایستی از ساپورت استفاده گردد.

۱۰- با توجه به تراز سقف ها و اندازه مجاز جهت نصب ساپورت ها ، و همچنین با توجه به قابلیت تنظیم ساپورت ها و شیب های مربوطه توضیح داده شده برای لوله های فن کوئل نسبت به اجرای آن اقدام گردد و درصورت مشاهده موارد غیرمجاز بایستی جهت رفع نقص اقدام گردد.

مبلغ قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب (به تفکیک و کلی)

مبلغ قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب که توسط کارفرما تعیین می شود و یا توسط پیمانکار پیشنهاد داده می شود و در نهایت بر روی مبلغ نهایی توافق صورت می گیرد. نحوه محاسبه مبلغ قرارداد بسته به نوع قرارداد متفاوت می باشد و در هرصورت باید هزینه تهیه مصالح و هزینه های بالاسری، سود پیمانکار، منابع انسانی و تجهیزات و … در نظر گرفته شود که می تواند به صورت کلی در متن قرارداد ذکر شود و جزئیات به قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب پیوست شود و یا در متن به آن اشاره گردد. اگر تغییراتی مدنظر کارفرما در مبلغ قرارداد در آینده باشد (برای بحث تورم و تعدیل) بهتر است نحوه محاسبه آن در تبصره ای اشاره شود.

نمونه متن مبلغ قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

مبلغ کل قرارداد ……………… ریال پیش بینی می گردد که تا ۲۵ درصد قابل افزایش یا کاهش می باشد که براساس نرخ نامه ذیل قابل پرداخت خواهد بود . چنانچه حجم عملیات اضافه شده بیش از ۲۵ درصد مبلغ فوق الذکر باشد نیاز به تهیه و تنظیم الحاقیه با قیمت های جدید توافق شده فیمابین خواهد بود.

شرایط پرداخت

پس از توافق بر روی مبلغ قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب باید چگونگی روند پرداخت ­ها هم تصریح شود.  تعداد مراحل پرداخت و میزان پرداخت در هر مرحله و زمان پرداخت باید دقیقا مشخص شود. شرایط مختلف باید در تغییر نحوه پرداخت باید پیش بینی شود. هرچه این مرحله دقیق تر و با جزئیات بیشتر نوشته شود، در آینده از اختلافات احتمالی کاسته خواهد شد. کارفرما باید دقیقا مشخص کند که هزینه پیمانکار را چگونه پرداخت می کند، این پرداخت می تواند به صورت نقدی باشد و یا اوراق و یا به هر طریق دیگری، که باید مشخصا در متن قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب به آن اشاره شود.

نمونه متن نحوه پرداخت در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

پس از اتمام کار پیمانکار موظف است نسبت به تهیه صورت وضعیت کارهای انجام شده اقدام و پس از تأیید نماینده کارفرما با توجه به مفاد قرارداد نسبت به پرداخت مبلغ کارکرد پس از کسر ۱۰ درصد حسن انجام کار و ۵ درصد مالیات اقدام خواهد شد .

تبصره : ۵ درصد حسن انجام کار پس از تحویل موقت و ۵ درصد پس از تحویل قطعی با درخواست کتبی پیمانکار و تأیید کارفرما به پیمانکار پرداخت می گردد.

اسناد و مدارک پیمان

همواره در زمان عقد قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب مدارک و اسنادی از سوی کارفرما به پیمانکار تحویل داده می شود و یا زمان مشخصی برای تحویل آن ها تعیین می شود. در شرایطی ممکن است مطالعاتی قبل از عقد قرارداد با پیمانکار حاضر در این قرارداد ، توسط کارفرما (یا مشاورین وی ) یا پیمانکار دیگری انجام شده باشد، و یا کارفرما انجام آن ها را به عهده بگیرد که در این مرحله به پیمانکار تحویل داده میشود و در قرارداد ذکر می گردد.

نمونه متن اسناد و مدارک تحویلی به پیمانکار در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

الف) قرارداد حاضر

ب) نقشه و مشخصات فنی عمومی و خصوصی

ج) کلیه دستور کارهایی که در حین اجرا توسط کارفرما به صورت کتبی ابلاغ می گردد.

دانلود متن قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب

مدت انجام کار

مدت انجام کار یکی از بحث برانگیزترین موارد اختلاف بین پیمانکار لوله کشی آب و فاضلاب و کارفرماست. این مورد در هنگام وصول مطالبات پیمانکار و محاسبه میزان تاخیرات قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب باعث بروز دعوا و اختلافات می شود. در این بند باید به صورت دقیق مدت زمان انجام کار به روز ، تاریخ شروع و پایان مشخص شود. باید نوع و معنی روز کاری کارگاه مشخص شود و در نظر گرفتن تعطیلات رسمی و یا غیر رسمی تعیین گردد. نحوه جریمه تاخیرات پیمانکار لوله کشی آب و فاضلاب نیز در این بند مشخص می گردد.

مشخص کردن روزهای کاری و تعطیل کارگاه می تواند موارد بروز اختلاف در زمان محاسبه تاخیرات را کاهش دهد. به عنوان مثال بعضی از کارفرمایان حق هیچگونه تعطیلی کارگاه در تعطیلات رسمی و تقویمی را به پیمانکار نمی دهند. یا برخی از آن ها روزهای مشخصی مانند عاشورا و یا عید نوروز را به صورت مشخص جهت تعطیلی در قرارداد به صورت تبصره قید میکنند.

نمونه متن بخش مدت انجام کار در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

مدت قرارداد جمعاً …………….. روز / ماه شمسی از تاریخ ………….. لغایت ……………. می باشد.

دیرکرد طرفین در انجام پروژه

در دنیای حرفه ای امروز، زمان معادل سرمایه است. پیمانکار لوله کشی آب و فاضلاب به ازای زمانی که در پروژه ای صرف می کند ، هزینه نیروی انسانی و خواب سرمایه و یا فرصت های دیگری که در همین زمان تلف شده، می توانست به دست بیاورد را حساب و کتاب می کند و قطعا اگر مقصر نباشد متضرر خواهد شد و انتظار جبران از طرف کارفرما دارد. از طرف کارفرما زمان دیرکرد به نحوی دیگر می تواند هزینه هایی در پی داشته باشد، که ممکن است خسارات معنوی یا سیاسی برای وی داشته باشد.

در هر صورت دیرکرد اگر از سمت هر یک از طرفین قرارداد باشد باید به نحوی برای طرف مقابل جبران شود، در حالت عمومی اگر دیرکرد از طرف کارفرما باشد، پیمانکار مجاز به تغییر برنامه زمانبندی قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب خواهد بود و اگر دیرکرد از طرف پیمانکار باشد به صورت جریمه ریالی تعیین و از صورت حساب وی کسر خواهد شد.

نمونه متن دیرکرد طرفین در انجام پروژه در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

چنانچه پیمانکار، بدون مجوز تمدید تاریخ قرارداد از سوی کارفرما، مبادرت به تأخیر اجراء کار نماید برای هر روز تأخیر پس از اتمام تاریخ قرارداد روزانه ………….. ریال به عنوان جریمه تأخیر از مطالبات پیمانکار کسر می گردد.

در مقابل هرگاه کارفرما به نحوی موجب تأخیر عملیات اجرایی پروژه شود با تأیید سرپرست کارگاه به همان نسبت به مدت اجرای قرارداد افزوده خواهد شد.

نظارت در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب

همواره کارفرما در تمام پروژه ها بر عملکرد پیمانکار نظارت خواهد داشت و پس از تایید دستگاه نظارت کارفرما، صورت حساب پیمانکار لوله کشی آب و فاضلاب پرداخت خواهد شد. در پروژه های بزرگتر دستگاه نظارت به صورت مقیم در محل پروژه از جانب کارفرما و یا مشاور کارفرما حضور خواهد داشت و پیمانکار موظف است که تمامی نکات پروژه را به صورت کتبی به اطلاع ایشان رسانده و تایید کتبی از ایشان اخذ نماید. در پروژه های کوچکتر نظارت ممکن است توسط خود کارفرما صورت گیرد. حتما باید در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب نحوه نظارت بر کار پیمانکار مشخص شود.

نمونه متن مربوط به بخش نظارت در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

نظارت در اجرای تعهداتی که پیمانکار بر طبق مفاد این قرارداد و اسناد و مدارک پیوست آن تقبل نموده است، به عهده کارفرما/ یا نماینده وی و یا دستگاه نظارت معرفی شده از سوی کارفرما، خواهد بود. پیمانکار موظف است کارها را طبق قرارداد، اصول فنی و دستورات کارفرما/ یا نماینده ایشان/ یا دستگاه نظارت، طبق مشخصات، اسناد و مدارک پیوست این قرارداد اجرا نماید.

معرفی دستگاه نظارت

اگر در زمان عقد قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب ، ناظر پروژه مشخص باشد، وجود این بند خالی از لطف نمی باشد به طوریکه در این بند نام و مشخصات ناظر یا ناظرین نوشته خواهد شد.

نمونه متن معرفی دستگاه نظارت در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

نظارت بر اجرای تعهداتی که پیمانکار طبق مفاد قرارداد تقبل نموده است به عهده ………. که دستگاه نظارت نامیده می شود خواهد بود.

تجهیز و برچیدن کارگاه محل پروژه

یکی از مواردی که در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب همواره در تعیین تاخیرات پروژه و محاسبات هزینه محل دعوا بین پیمانکار و کارفرما خواهد بود، مشخص نکردن نحوه و زمان و مسئول تجهیز ، نگهداری و برچیدن کارگاه خواهد بود. این مورد حتی در زمان بیمه کردن کارگاه هم مهم است و باید مشخص شود حق بیمه را چه کسی پرداخت می نماید. معمولا تجهیز و برچیدن کارگاه به عهده پیمانکار لوله کشی آب و فاضلاب خواهد بود و پیمانکار باید این مورد را در برنامه زمانبندی پروژه در نظر بگیرد.

نمونه متن بخش تجهیز و برچیدن کارگاه محل پروژه در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

هزینه های مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه با توافق طرفین به عهده …. است. ایشان می بایست کارگاه را به نحوی مناسب تجهیز نماید که شروع و ادامه کار تا تحویل موقت، بدون وقفه و با کیفیت لازم انجام پذیرد. در پایان کار، ایشان باید نسبت به تخریب و خارج نمودن مواد حاصل از تخریب، اقدام نماید، مصالح بازیافتی از تخریب متعلق به ….. است .

نگهداری از کارهای انجام شده

در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب که معمولا امکان ایجاد خسارت به کارهای انجام شده و یا تحویل داده شده به کارفرما وجود دارد، باید مسئول حفظ و حراست از پروژه (چه قسمت های تحویل قطعی شده و چه سایر قسمت ها) به طور دقیق در این بند مشخص شود.

نمونه متن بخش نگهداری از کارهای انجام شده در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

پیمانکار موظف است از درصد پیشرفت پروژه و همچنین مصالحی که در صورت وضعیت منظور می شود اعم از آنچه که در کارگاه و یا در خارج از آن در انبارها و غیره باشد متعلق به کارفرما بوده به نحو مقتضی نگهداری نماید و در صورت فقدان خسارت وارده را جبران نماید .

قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب

تعهدات پیمانکار

این بند مهم ترین بند در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب است. در واقع وظایف اصلی پیمانکار لوله کشی آب و فاضلاب در این بند مشخص می شود. در این بند ‌باید تاکید شود که اجرای پروژه به نحوی که از لحاظ فنی و مالی مورد نظر کارفرما بوده است، مهم‌ترین تعهد پیمانکار لوله کشی آب و فاضلاب است. برای انجام پروژه باید پیمانکار متعهد باشد که کارگاه ، تجهیزات و اجناس مورد نیاز را از کارفرما تحویل گرفته و در حفظ و نگهداری و جلوگیری از اتلاف و اسراف آن کوشش کند. در این بند تمامی تعهدات پیمانکار لوله کشی آب و فاضلاب اعم از اجرایی ، مالی ، حقوقی و زمانی به طور دقیق مشخص می شود.

نمونه متن تعهدات پیمانکار در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

۱- اجرای دقیق و فنی کار و تهیه کلیه ابزار و وسایل کار مربوطه.

۲- تحویل اجناس از انبار و حمل و نقل آن به طبقات (استفاده از بالابر و تاورکرین بلامانع است).

۳- جلوگیری از هرگونه پرت و دور ریز.

۴– بکارگیری استاد کار ماهر، توضیح اینکه مسئولیت کلیه کارگران و استاد کاران پیمانکار از قبیل دستمزد ، ایاب و ذهاب ، اقامت ، خوراک ، بیمه قانون کار و حوادث ناشی از کار به عهده پیمانکار بوده و کارفرما در صورت عدم رعایت نظم مقررات کارگاهی توسط پرسنل پیمانکار ضمن معرفی فرد خاطی به پیمانکار می بایست نسبت به خروج فرد خاطی از کارگاه اقدام نماید و کارفرما هیچگونه مسئولیتی در قبال نفرات پرسنل پیمانکار ندارد.

۵- حفظ و نگهداری کلیه وسایل تحویلی به پیمانکار به عهده ایشان می باشد.

۶- پیمانکار می بایست طبق برنامه زمان بندی مراحل اجرایی خود را طی کرده ، اگر به هر دلیلی در کار ایشان وقفه ای ایجاد شد ایشان می توانند ضمن اخذ تأییدیه ای دال بر تأخیر مجاز به کار خویش ادامه دهد. در غیر این صورت هرگونه دیرکرد با توجه به برنامه زمان بندی متوجه ایشان خواهد بود و ضرر و زیان احتمالی آن بایستی توسط ایشان پرداخت گردد.

۷- پیمانکار می بایست قبل از به اتمام رسیدن اجناس و مصالح به مدت ۷۲ ساعت قبل لوازمی که کارفرما موظف به تهیه آن می باشد ، طی نامه ای از کارفرما درخواست کرده و لازم به ذکر است که این درخواست مصالح بایستی با توجه به نیازمندی های پروژه و بطور صحیح از روی نقشه ها شمارش شده و درخواست گردد. در غیر اینصورت بایستی نسبت به ازدیاد یا کسر اجناس درخواستی پاسخگو باشد.

۸- پیمانکار موظف است در کلیه مراحل اجرای کار به مقدار لازم ، لوازم مصرفی را از انبار تحویل گرفته و رسید نماید و پس از اتمام کار در طبقه مربوطه ، کل طبقه را از لوازم و اجناس مصرفی پاک نماید ، بطوری که از آن لوازم و اجناس چیزی در آن طبقه برجای نماند. در صورت مشاهده موارد ذکر شده ، هزینه مصالح به همراه هزینه جمع آوری آن از پیمانکار کسر خواهد شد.

۹- پیمانکار از محل کار بازدید و از کم و کیف آن کاملاً مطلع می باشد و کلیه نقشه ها و مشخصات فنی مربوط به اجرای کار را رویت نموده است . و کلیه کارها را طبق نقشه و دستورکارها زیر نظر کارفرما بدون عیب و نقص انجام می دهد.

۱۰- پیمانکار می بایستی در تمام مراحل کار رأساً در کارگاه حاضر بوده و در غیاب خود نماینده تام الاختیار با اطلاعات فنی مورد نیاز که مورد تأیید کارفرما نیز باشد حضور داشته باشد.

۱۱- چنانچه پیمانکار نسبت به شروع کار در موعد مقرر اقدام ننماید ، سپرده پیمانکار به نفع کارفرما ضبط و قرارداد فیمابین بدون نیاز به هیچگونه تشریفات لغو شده تلقی می گردد.

۱۲- پیمانکار مسئولیت کامل ناشی از منع قانونی کار کردن افراد مشمول نظام وظیفه و اتباع بیگانه خارجی بدون مجوز کار یا افرادی را که به نحوی از حق کار کردن محروم هستند را دارد و کارفرما فرض را بر این قرار داده که افراد پیمانکار هیچ نوع منع قانونی برای کار کردن ندارند.

۱۳- پیمانکار تعهد می نماید که در پایان هر روز لیست کارگران خود را مشخص نمودن وظیفه مربوطه به دفتر کارگاه تحویل نماید.

۱۴- پیمانکار حق واگذاری کار به غیر را ندارد و در صورت اثبات چنین سندی ، کارفرما حق هرگونه اقدام را به هرشکل و به صورت تام الاختیار خواهد داشت.

۱۵- رعایت مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان و آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی از طرف پیمانکار الزامی می‌باشد.

۱۶- پیمانکار ملزم به رعایت مبحث چهاردهم مقررات ملی ساختمان و نشریه ۱۲۸ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می باشد.

۱۷- پیمانکار موظف به بیمه پرسنل خود می باشد و همچنین مسئولیت کامل ایمنی پرسنل خود را به عهده داشته و متعهد خواهد بود که پرسنل خود را ملزم به استفاده از لوازم و وسائل استحفاظی نماید تا پرسنل دچار حادثه ناشی از کار نگردند. در صورت وقوع حادثه برای پرسنل پیمانکار، پیمانکار مسئولیت تهیه، تکمیل و امضاء فرم گزارشات حادثه به وزارت کار و همچنین کلیه جنبه های مالی و حقوقی آن را به عهده خواهد داشت.

تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب

هرچند که در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب اجرای پروژه به عهده پیمانکار است. اما کارفرما نیز می تواند انجام مواردی را با توافق طرفین در قبال پیمانکار و پروژه تعهد نماید. این تعهدات می تواند گستره و تنوع بالایی داشته باشد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب می تواند شامل مواردی همچون تهیه تمام یا بخشی از مصالح، تجهیز و برچیدن کارگاه، مسائل مالی و بیمه و … باشد.

نمونه متن تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

۱- تهیه و تأمین اجناس و مصالح به اضافه سوخت مورد نیاز جهت لوله های فاضلاب سربی.

۲- تحویل اتاق پرسنل به پیمانکار جهت استراحت در طول روز.

۳- تأمین برق مصرفی ، ضد زنگ ، نبشی ، الکترود ، تخته زیرپایی ، بشکه ، شیلنگ.

۴- کنترل و بازرسی و نظارت بر کار و دستورالعمل های لازم در خصوص رفع نواقص کار توسط مهندس تأسیسات.

۵- تست لوله ها به اتفاق پیمانکار.

۶- پرداخت مبلغ انجام کار به پیمانکار براساس پیشرفت کار و تهیه صورت وضعیت ها.

تضمین حسن انجام کار

در قراردادهایی که به صورت وضعیت پرداخت می شوند، که قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب معمولا از این جمله می باشد، همواره بند تضمین حسن انجام کار لحاظ می گردد. این بند به این معنی است که در هر بار پرداخت کارفرما مبلغی کمتر از میزان صورت وضعیت پیمانکار به وی پرداخت می کند و درصدی از آن را به جهت اطمینان از اجرای صحیح کار (یا همان حسن انجام کار) نزد خود نگاه می دارد. این مبلغ پس از اینکه کار انجام شده از طرف کارفرما ( یا دستگاه نظارتی وی) تایید شد به حساب پیمانکار واریز می گردد.

نمونه متن بخش تضمین حسن انجام کار قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

کارفرما مجاز است که هنگام پرداخت صورت وضعیت های پیمانکار مبلغ ۱۰ درصد به عنوان حسن انجام کار کسر و پس از اتمام دوره تضمین در صورت تأیید دستگاه نظارت به پیمانکار مسترد دارد.

نمونه قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب

ضمانت حسن اجرای تعهدات از سوی پیمانکار

در پروژه های بزرگ پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب ، مخصوصا در حالتی که پروژه به صورت مناقصه ای برگزار شود، در زمان عقد قرارداد ضمانتنامه معتبر بانکی از پیمانکار دریافت خواهد شد. مبلغ ضمانتنامه معمولا به صورت ضریبی از مبلغ پروژه می باشد و یا به صورت دقیق از سمت کارفرما تعیین می شود. این ضمانتنامه تا مدت زمانی که در قرارداد مشخص شود و یا انتهای پروژه در اختیار کارفرما خواهد بود. درصورتی که پیمانکار به صورت غیر قانونی (خارج از اختیارات قید شده در قرارداد) از انجام هر یک از تعهدات خود امتناع نماید و یا به هر نحوی خسارتی به کارفرما وارد نماید کارفرما می تواند ضمانتنامه را ضبط و وصول کند.

نمونه متن ضمانت حسن اجرای تعهدات از سوی پیمانکار در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

پیمانکار متعهد می گردد موقع امضاء و مبادله قرارداد اقدام به ارائه ضمانت نامه حسن اجرای تعهدات که به صورت، تضمین نامه بانکی/ یا سفته به امضای مجاز شرکت که معادل ۵% مبلغ کل موضوع قرارداد می باشد را تسلیم کارفرما نماید و در صورتی که پیمانکار از اجرای هر یک از تعهدات خود تخلف نماید کارفرما مخیر است در چارچوب قرارداد، اسناد تضمینی را تا میزان خسارت وارده به نفع خود ضبط و وصول نماید .

مالیات پروژه

در این بند مشخص می گردد که پرداخت مالیات و سایر کسورات قانونی در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب برعهده کدام طرف بوده و چگونه اعمال خواهد شد.

نمونه متن مالیات پروژه پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

هر گونه مالیات و کسورات قانونی متعلق به این قرارداد بر عهده …….. است، که بر اساس قوانین و مقررات تعیین و همراه سایر کسورات قانونی از صورت وضعیت های ارائه شده کسر خواهد شد.

موارد فسخ قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب

موارد فسخ قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب معمولا اعمالی است که درصورت وقوع از طرف پیمانکار، کارفرما حق فسخ قرارداد را خواهد داشت. توجه شود که قراردادها می توانند بنا به شرایط و خواست طرفین نوشته شده و پیمانکار نیز می تواند در شرایطی برای خود حق فسخ یا انصراف درخواست نماید. اما به صورت کلی مواردی مانند تاخیر در شروع پروژه، واگذاری پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب به شخصی دیگر به طور کلی، غیبت غیرموجه در حین عملیات و یا عدم اجرای دقیق تعهدات قراردادی و قانونی می‌تواند برای کارفرما حق فسخ ایجاد کند.

معمولا پیمانکار نیز می تواند مواردی مانند تاخیر در تحویل زمین یا کارگاه و یا هرگونه تجهیزاتی که جزو تعهدات کارفرما بوده است یا تاخیر در پرداخت ها را حقی برای فسخ قرارداد از جانب خود قرار دهد. در نگارش مفاد این بند باید هر دو طرف نهایت دقت و آینده نگری را داشته باشند چرا که در صورت عدم محاسبات درست مالی و زمانی از طرف پیمانکار و امضای این مفاد می تواند وی را به ورشکستگی و پرداخت خسارات سنگین برساند.

نمونه متن موارد فسخ قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

۱- انتقال قرارداد یا واگذاری عملیات به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر از طرف پیمانکار.

۲- عدم اجراء تمام یا قسمتی از موارد قرارداد در موعد پیش بینی شده.

۳- تأخیر در شروع بکار پروژه بیش از …………… روز از تاریخ ابلاغ قرارداد.

۴- تأخیر در اجرای کار به طوری که دلالت بر عدم صلاحیت مالی و فنی و با سوء نیت پیمانکار باشد.

۵- غیبت بدون اجازه پیمانکار و یا تعطیل کردن کار بدون کسب اجازه کتبی از کارفرما.

اختلافات ناشی از قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب

بروز اختلافات در پروژه ای اجتناب ناپذیر است ، در زمان اختلافات پیدا کردن داوری که هردو طرف به رای وی راضی باشند دشوار است. به همین خاطر بهتر است در زمان عقد قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب هردو طرف بر روی یک داور بی طرف توافق نمایند. در این حالت در زمان دعوا هیچ یک نمیتوانند از پذیرش حکم داوری امنتاع کنند.

نمونه متن اختلافات ناشی از قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

اختلافات ناشی از این قرارداد ابتدا از طریق سازش بین طرفین و در صورت عدم سازش، با مراجعه به مرجع داوری حل و فصل خواهد شد. طرفین قرارداد بدواً ………… را به عنوان داوری مرضی الطرفین برگزیدند.

موارد متفرقه

این بند برای کاهش مفاد قرارداد و گنجاندن مواردی که احتمال وقوع آن ها کمتر است به صورت موارد متفرقه می تواند در متن قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب گنجانده شود. دقت شود که هرچه متن قرارداد با جزئیات بیشتری نگارش شود در آینده از اختلافات کاسته خواهد شد و راه را بر افراد سودجو خواهد بست. در این بخش از قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب معمولا به نحوه حل اختلافات (درصورت بروز) و یا وقوع شرایط اضطراری و غیر قابل پیش بینی مانند جنگ ، بیماری های واگیردار سراسری ، حوادث طبیعی و امثالهم که شرایط کار را تغییر میدهند و کنترل آن از اختیار طرفین خارج است، اشاره می شود.

نمونه متن بخش موارد متفرقه قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

۱- موارد اضطراری از قبیل جنگ، زلزله، عدم وجود مواد اولیه و امثالهم برای طرفین قرارداد محفوظ است .

۲- در صورت بروز هرگونه اختلاف بین طرفین این قرارداد موضوع از طریق حکمیت حل و فصل می گردد و آخرین حکم مرضی الطرفین در این قرارداد مراجع ذیصلاح قانونی می باشد .

۳- موارد پیش بینی نشده در این قرارداد با توافق طرفین براساس اصل آزادی اراده خواهد بود .

انواع قرارداد پیمانکاری ساختمان

اقامتگاه و اطلاعات تماس طرفین

در هر قراردادی ممکن است به هر دلیل طرفین قرارداد نیاز به ارسال نامه (ایمیل ، فکس ، تلفن و …) و یا اخطاریه (اعم از اخطاریه های قانونی و یا ابلاغیه های قضایی) داشته باشند. هیچگاه نباید به آدرس های شفاهی و گفتگوهای دوستانه اکتفا شود و حتما در متن قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب از طرفین آدرس دقیق (که می تواند شامل آدرس محل سکونت، تلفن و یا آدرس ایمیل و … نیز باشد) گرفته شود. این بند شاید به ظاهر بی اهمیت جلوه کند اما نبود آن در دعاوی می تواند مشکلات عدیده ای اعم از ادعای طرف خاطی مبنی بر عدم دریافت هیچ اعلانی از طرف دوم شود.

نمونه متن بخش آدرس و نحوه تماس طرفین قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

اقامتگاه کارفرما :

اقامتگاه پیمانکار :

تبصره ۱: طرفین قرارداد ملزم هستند در صورت تغییر آدرس حداکثر ظرف ده روز نشانی جدید خود را کتباً به اطلاع یکدیگر برسانند، در غیر اینصورت کلیه مراسلات ، آگهی ها و اخطارهای  قانونی به آدرس سابق نافذ و معتبر خواهد بود.

نُسخ قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب

هر قراردادی اعم از قراردادهای پیمانکاری باید حداقل به تعداد طرفین در نسخه های متحد الشکل تنظیم گردد. دقت شود که کپی قرارداد امضا شده در محاکم قضایی ارزش قرارداد اصلی را نخواهد داشت. پس حتما حتی اگر به هر دلیل قرارداد کپی میکنید ، پس از تهیه کپی رو آن نیز امضای اشخاص گرفته شده و عبارت “کپی برابر اصل است” ذکر گردد. در این بند از قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب معمولا به تعداد مفاد و بندهای قرارداد، تعداد پیوست ها (اگر وجود داشته باشد) ، زبان قرارداد و تعداد نسخ اشاره می شود.

نمونه متن بخش نسخه های قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب در ادامه آمده است:

قرارداد حاضر در …….. ماده و ……. نسخه تهیه و به  امضاء طرفین رسیده است و هر نسخه حکم واحد و یکسان دارد.

در انتهای متن قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب نیز طرفین قرارداد (که در ابتدای متن قرارداد معرفی شده اند) باید نام و نام خانوادگی (به صورت کامل همراه با پسوند و پیشوند) نوشته و امضا کنند. درصورت داشتن مهر نیز طرفین باید روی امضای خود را مهر نمایند ، وجود مهر علی الخصوص در قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب بین اشخاص حقوقی اهمیت می یابد. نوشتن تاریخ در قسمت مهر و امضا نیز خالی از لطف نمی باشد و می تواند از احتمال مطرح شدن ادعاهای خلاف واقع در آینده از هر یک از طرفین قرارداد جلوگیری کند.

نام و نام خانوادگی و سمت کارفرما                                           نام و نام خانوادگی و سمت پیمانکار

            مهر و امضا                                                                                 مهر و امضا

               تاریخ                                                                                        تاریخ

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.