راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات کامل درباره پلاک ثبتی اصلی و فرعی

پلاک ثبتی اصلی و فرعی

همان‌طور که می‌دانید، املاک نیز مانند افراد دارای مشخصاتی هستند که بتوان آن‌ها را از هم تشخیص داده و تفکیک نمود. شاید تا به حال نام عباراتی چون پلاک ثبتی اصلی و فرعی را شنیده باشید یا در سند مالکیت قید چنین عباراتی را دیده باشید و برایتان سوال پیش آمده باشد که منظور از آن چیست؟ پلاک ثبتی فرعی و اصلی همانند نام و نام خانوادگی می‌باشد. بدین ترتیب که در املاک هر قطعه مادر دارای یک پلاک ثبتی اصلی می‌باشد و هر بخش کوچکتری که از آن جدا می‌شود نیز دارای یک پلاک ثبتی فرعی است. کسب اطلاعات در مورد این پلاک و استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی و موارد بسیار زیاد دیگری اهمیت دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

پلاک ثبتی اصلی و فرعی به چه معناست؟

همان‌طور که گفته شد برای شناسایی املاک نیز همچون افراد از مشخصاتی استفاده می‌شود. پلاک ثبتی اصلی و فرعی برای املاک همچون نام و نام خانوادگی افراد می‌باشد. برای قطعه مادر، شماره پلاک ثبتی اصلی و برای بخش‌های کوچکتر آن نیز شماره پلاک فرعی صادر می‌گردد. از طریق این شماره و این مشخصات است که استعلام پلاک ثبتی فرعی و اصلی نیز صورت می‌گیرد.

شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک صادر می‌شود.

شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی به چه شکل قید می‌شود؟
شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی با یک ممیز از هم جدا می‌شوند. بصورتیکه شماره پلاک ثبتی اصلی در قسمت چپ نوشته شده و پس از یک ممیز نیز شماره پلاک فرعی نوشته می‌شود. بطور مثال اگر شماره پلاک ملکی بصورت ۱۲۴۵.۸۷ باشد، شماره ۸۷ پلاک اصلی آن بوده و ۱۲۴۵ نیز شماره پلاک فرعی ملک به حساب می‌آید.

شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی در کدام قسمت سند مالکیت قید می‌شود؟

این شماره پلاک در صفحه دوم سند مالکیت در قسمت راست آن درج می‌گردد. با استفاده این شماره است که شما تمامی اقدامات حقوقی و قانونی لازم را انجام می‌دهند. برای مثال مهم‌ترین و اولین کاربرد این شماره، استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی می‌باشد که ممکن است در زمان خرید یا موارد دیگر به آن نیاز پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: فک رهن خانه بدون دسترسی به سند ملک

هدف از تعیین شماره پلاک ثبتی چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، املاک نیز برای تشخیص از یکدیگر همچون افراد دارای شناسنامه بوده و اطلاعات هویتی مختص به خود را دارند. به عبارتی شماره پلاک برای هر ملک همچون کد ملی برای اشخاص می‌باشد تا بتوان آن‌ها را از دیگر املاک جدا کرد و در بسیاری از موارد در صورت لزوم به استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی پرداخت. علاوه‌بر آن نیز از پلاک ثبتی برای تشخیص موقعیت ملک، استعلام ملک و تطبیق آن با وضع موجود استفاده می‌شود.

منظور از شماره پلاک تفکیکی چیست؟

شاید تا به حال عبارت شماره پلاک تفکیکی به گوشتان خورده باشد یا نام آن را در سند مالکیت دیده باشید. به شماره پلاک تفکیکی، شماره تفکیکی یا شماره قطعه نیز گفته می‌شود. چنانچه ملکی که در سازمان ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده باشد به قطعات کوچکتری تقسیم شود، صورت مجلسی برای هر قطعه تنظیم می‌شود و برای هریک از آن‌ها، شماره‌ای تعیین شده که به هریک از آن‌ها شماره قطعه تفکیکی گفته می‌شود. شماره تفکیکی بدین صورت است که از یک عدد شروع شده و به تعداد قطعات بالاتر می‌رود و استعلام آن به طور کامل با استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی متفاوت می‌باشد.

آیا هر قطعه تفکیکی به صورت مجزا نیز دارای تملک است؟

بله. خوب است بدانید که هر قطعه تفکیکی بطور مجزا دارای تملک می‌باشد به گونه‌ای که می‌توان، برای هریک از آن‌ها سند مالکیت شش دانگ را از اداره ثبت محل دریافت نمود.

بیشتر بخوانید: هزینه و شیوه جدید ارسال مدارک سند تک برگی

درج شماره پلاک تفکیکی در سند مالکیت

حال خوب است بدانید که شماره‌های پلاک ثبتی اصلی و فرعی علی‌الاصول به چهار صورت در سند مالکیت قید می‌شوند که عبارتند از؛

اگر قطعه مادر هنوز تفکیک نشده باشد، تنها یک شماره اصلی در سند قید می‌شود و شماره فرعی ندارد. بطور مثال؛ ۲۴۸.
گاهی یک ملک دارای چند پلاک ثبتی اصلی و چند پلاک ثبتی فرعی می‌باشد. مثلاً ۲۴۹-۴۵۶-۳۳۶۸.۲۴۵- ۲۱۳
گاهی ممکن است یک ملک دارای یک شماره پلاک اصلی و چند شماره پلاک فرعی باشد. مانند ۴۵۶-۷۳۴.۲۴۹
گاهی نیز ممکن است یک ملک دارای یک شماره پلاک ثبتی اصلی و یک شماره پلاک ثبتی فرعی باشد. مانند ۳۶۹/۱۸۵
قطعات تفکیکی ملک که دارای شماره پلاک تفکیکی نیز می‌باشند، معمولا بطور مجزا دارای سند مالکیت شش دانگ نیز هستند. همچنین خوب است بدانید که در صفحه سوم سند مالکیت، شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی، مساحت کل زمین و همچنین حدود اربعه آن یعنی چهار جهت جغرافیایی اصلی ملک بصورت حروف درج می‌گردد.

البته توجه داشته باشید که گاهی نیز ممکن است، یک ملک تنها دارای شماره پلاک ثبتی باشد و حدود اربعه و مساحت نداشته باشد که در این صورت لازم است برای تعیین مساحت از نقشه ثبتی که توسط کارشناسان ثبتی تهیه می‌شود، استفاده گردد.

شماره پلاک تفکیکی در آپارتمان‌ها به چه صورت است؟

شماره پلاک تفکیکی در آپارتمان‌ها علی‌الاصول همان ردیف صورت مجلس تفکیکی می‌باشد که در صورتمجلس یا نقشه تفکیکی، بنچاق و سند قید می‌گردد.

استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی آپارتمان امکان‌پذیر است؟

خوب است بدانید که شما به راحتی می‌توانید بصورت الکترونیکی از شماره پلاک ثبتی یک ملک استعلام بگیرید. اما چگونه؟

جهت استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی به صورت الکترونیکی یک ملک می‌توانید به وبسایت رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کرده و پس از آن از قسمت خدمات الکترونیک استعلام بگیرید. آدرس سامانه رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ssaa. Ir می‌باشد. لازم به ذکر است که برای استعلام الکترونیکی پلاک ثبتی یک ملک نیازمند کد ۱۸ رقمی یکتای استعلام می‌باشید که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

منظور از شناسه یکتای استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی چیست؟

همان گونه که گفته شد، برای استعلام الکترونیکی پلاک ثبتی هر ملک از سامانه رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک، یک شناسه یکتای استعلام ضروری می‌باشد که این شناسه در هنگام ثبت نهایی اطلاعات سند در سامانه رسمی ثبت اسناد و املاک کشور به شما داده می‌شود. این شناسه دارای ۱۸ رقم بوده و یکتا می‌باشد، یعنی هرگز تکراری نخواهد بود.

تفاوت شماره پلاک تفکیکی و شماره پلاک ثبتی

شماره پلاک تفکیکی با شماره پلاک ثبتی متفاوت می‌باشد. همان‌طور که در توضیح شماره پلاک تفکیکی توضیح داده شد، شماره پلاک تفکیکی از یک عدد شروع و به تعداد قطعات بالاتر می‌رود، اما شماره پلاک ثبتی از دو قسمت شماره اصلی و فرعی تشکیل شده‌است و همین علت به آن پلاک ثبتی اصلی و فرعی گفته می‌شود.

در بررسی پلاک یک ملک، منظور از کلمات مفروز و مجزا شده چیست؟

شاید تا به حال عباراتی چون مفروز و مجزا شده را در هنگام بررسی پلاک یک ملک دیده یا شنیده باشید. همان‌طور که اشاره شد، چنانچه در املاک قطعات فرعی به قطعات فرعی کوچکتری تقسیم می‌شود به آن قطعات کوچکتر، مفروز یا مجزا شده گفته می‌شود. بطور مثال برای قطعات فرعی کوچکتر گفته می‌شود، مفروز و مجزا شده از قطعه فرعی شماره… از شماره پلاک اصلی…. و این از مهم‌ترین ویژگی‌های پلاک ثبتی اصلی و فرعی می‌باشد.

در آخر…
از همراهی شما خوبان متشکریم. امیدواریم که مطالب موجود در این نوشتار برایتان کاربردی بوده باشد. چنانچه در خصوص استعلام ملک یا استعلام پلاک ثبتی فرعی و اصلی و یا حتی تعیین شماره پلاک ثبتی و هرآنچه که در این خصوص است، پرسشی داشتید با ما تماس بگیرید. تیم تخصصی حقوقی ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خوبان می‌باشند.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.