راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

پیامک کشف حجاب پلیس

چند سالی است که ماجرای حریم خصوصی داخل وسایل نقلیه بسیار جنجال برانگیز شده است. این جنجال به موضوعات کشف حجاب در خودرو و آلودگی صوتی و البته نحوه برخورد پلیس با این مسایل برمی گردد.

طبق تبصره ماده ۵ قانون حمایت از آمران به معروف و ماهیان از منکر « اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمتهای مشترک آپارتمان‌ها، هتلها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.»

به گفته معاون قوه قضاییه صندوق عقب و داشبورد فضای خصوصی است. قسمتی از خودرو که در منظر عموم و مشخص است، حریم خصوصی نیست. قسمت هایی که در مرآ و منظر عموم است، عمومی است.

به بیان وی ملاک برای تعیین حریم خصوصی یا عمومی مشاهده پذیر بودن و شنیده شدن توسط عموم می باشد. حتی اگر در ماشین یا پشت پنجره خانه ای که از دید عموم پنهان نیست، کار خلاف شرع رخ بدهد، پلیس مجاز و مکلف به دخالت می باشد. اما در صورتی که در پشت پنجره خانه که نمایان نیست خلاف رخ دهد، پلیس مجاز به سر کشیدن نمی باشد.

سردار منتظرالمهدی (سخنگوی ناجا ) می‌گوید هر مکانی مانند خودرو که در معرض دید عموم مردم باشد، حریم خصوصی نیست.یعنی قوانین و الزامات اماکن عمومی باید در آنها مراعات شود. اگر جرم مشهودی در خودرو صورت بگیرد پلیس موظف به ورود و برخورد است. زیرا خودرو فضای عمومی است.

فهرست

‌جریمه و مجازات جرم کشف حجاب در خودرو چیست؟

‌در صورتی که شخصی اعم از مالک یا راننده یا یکی از سرنشینان خودرو مرتکب جرم کشف حجاب بشود، چگونه مجازات می شود؟

برای این موضوع ابتدا به شماره تلفن همراه مالک خودرو پیامک زده می شود:

۱- اگر پیامک بدون کد برای تذکر ارسال بشود لازم نیست پیگیری بشود.این پیامک با این متن ارسال می شود:
سلام،مالک خودرو به شماره پلاک …. سرنشین /راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است.لذا به منظور جلوگیری از تکرار دوم به شما تذکر داده می شود.

پلیس امنیت اخلاقی ناجا

۲-در صورتی که موضوع کشف حجاب در خودروی شخصی برای بار دوم اتفاق بیفتد، برایش پیامکی ارسال می شود و او باید به کلانتری محل سکونت خود مراجعه کند و اقدام به تعهد بنماید.

متن پیامک دوم به این شرح است:

مالک محترم خودرو شماره …. در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است.لذا ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار،ابلاغ می گردد. ظرف مدت ۱۰ روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری های تهران بزرگ مراجعه کنید.

در صورتی که شخصی این پیامک را دریافت کند باید طی مدت مشخص شده به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا به کلانتری محل سکونت خود مراجعه کند و تعهد کتبی بدهد.

۳- در صورت تکرار جرم کشف حجاب و دریافت پیامک با مضمون عدم التزام به تعهد اخذ شده و صدور حکم توقیف پلاک، خودرو توقیف می شود.

بیشتر بخوانید: آدرس پلیس امنیت اخلاقی تهران و شهرستان ها

مدت زمان توقیف خودرو در پارکینگ برای جرم کشف حجاب چقدر است؟

مدت زمان معمول برای توقیف خودرو در پارکینگ بعلت ارتکاب جرم کشف حجاب حدود یک تا سه هفته می باشد.بعد از آن با دادن تعهد توسط مالک خودرو مبنی بر عدم تکرار و پرداخت جریمه و هزینه قبض پارکینگ خودرو آزاد می گردد.

آیا فقط راننده خود را ملزم به رعایت حجاب است؟

خیر نه تنها راننده، بلکه سرنشینان نیز ملزم به رعایت حجاب می باشند. اگر هر کدام از آنها مرتکب کشف حجاب شوند مجازات، دامنگیر مالک خودرو می شود .یعنی مالک جریمه و خودرو توقیف می گردد.

مدارک لازم برای زمان مراجعه به پلیس یا کلانتری چه چیز هایی است؟

در صورت مراجعه حتما باید مدارک شامل کارت ماشین،بیمه نامه ،گواهینامه،کارت ملی مالک،و کپی از تمام این مدارک به همراه داشت.

چگونه می توان زمان توقیف را کاهش داد؟

برای تخفیف زمان توقیف یا مساعدت می توان به پلیس امنیت اخلاق یواقع در خیابان وزرا مراجعه کرد و درخواست تخفیف جهت کاهش زمان توقیف خودرو را مطرح نمود.

در همین رابطه فرمانده انتظامی پایتخت، چگونگی عملکرد پلیس در طرح ناظر و برخورد با کشف حجاب و بدحجابی در خودروها را تشریح کرد.

به گزارش راهش؛ سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در گفت‌وگو با فارس در خصوص چگونگی رفتار پلیس در طرح ناظر و برخورد با افرادی که حجاب و شئونات اسلامی را در وسیله نقلیه رعایت نکرده و کشف حجاب می‌کنند، اظهار داشت: تعداد زیادی از مأموران پلیس در قالب گشت‌های انتظامی، پلیس راهنمایی و رانندگی، گشت پلیس امنیت اخلاقی و گشت کلانتری مشغول مأموریت در سطح شهر بوده و شهروندانی را که فاقد حجاب اسلامی باشند، شناسایی می‌کنند.

فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد: مأموران پلیس در مواجهه با افرادی که کشف حجاب کرده و حجاب و شئونات اسلامی را رعایت نکرده، اطلاعاتی از جمله نوع خودرو، شماره پلاک، زمان و مکان وقوع را یادداشت کرده و این اطلاعات را به همراه نام و مشخصات خود تحویل مرکز می‌دهند؛ بلافاصله بعد از کنترل و بررسی، برخورد لازم صورت گرفته و به مالک خودرو پیامکی مبنی بر تخلف بدحجابی در خودرو داده می‌شود.

سردار رحیمی در واکنش به این جمله که «برخی عنوان می‌کنند که تخلف بدحجابی در خودروی‌شان صورت نگرفته است»، گفت: افراد به محض دریافت پیامک و در فرصت مقرر باید به پلیس امنیت مراجعه کرده و اعتراض و شکایت خود را در آنجا ثبت کنند چراکه اولین کار پلیس، رسیدگی به اعتراضات است.

کدهای تخلف پلیس امنیت اخلاقی کدام است؟

هریک از تخلفات همراه با کد تخلف پلیس امنیت اخلاقی در ادامه آمده است.

  • کدهای تخلف:۱۴-۱۵     نوع تخلف: بی حجابی یا حجاب نامناسب در خودرو
  • کد تخلف:۱۶      نوع تخلف: رابطه نامشروع در خودرو یا نداشتن پوشش مناسب
  • کد تخلف:۱۷      نوع تخلف: آلودگی صوتی یا حمل سگ در خودرو
  • کدهای تخلف: ۳۳ – ۳۵     نوع تخلف: سیگار کشیدن در ماه رمضان یا روزه خواری

در صورتی که هر یک از این کد تخلفات امنیتی برای خودرو شما ثبت شود، پیامکی با این مضمون برای شما ارسال می شود که تا یکماه فرصت دارید برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کنید و در غیر اینصورت خودرو توقیف می شود.

آخرین اخبار و اطلاعات

تغییر رویکرد در پیامک‌های کشف حجاب

سخنگوی فرماندهی انتظامی گفت: از این پس، از کشف حجاب در خودرو و خود پلاک عکس گرفته می‌شود و ارسال می‌شود.

سردار مهدی حاجیان سخنگوی فراجا (سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی) گفت: سیستم طرح ناظر، دوماه پیش مجدد مورد بازبینی قرار گرفت تا اشتباهات به حداقل برسد و جدیدا از کشف حجاب در خودرو و خود پلاک عکس گرفته می‌شود و ارسال می‌شود. پیش از این عکسبرداری صورت نمی‌گرفت.

سردار حاجیان درباره ایرادات طرح ناظر و ارسال پیامک‌های اشتباه کشف حجاب اظهار کرد: برابر ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی کشف حجاب، جرم مشهود شناخته است. (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) – همشهری

۱/۵ - (۱ امتیاز)
3 نظرات
  1. Mahdie Bide می گوید

    نحوه اعتراض به پیامک کشف حجاب در خودرو
    رئیس پلیس پایتخت از راه حلی برای افرادی که به پیامک کشف حجاب طرح ناظر اعتراض دارند خبر داد و گفت: کشف حجاب در خودرو را ماموران ما ثبت می کنند.

    سردار حسین رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از مردم ادعا می‌کنند برای آنها پیامک طرح ناظر آمده اما خودروی آنها در محوری که در آن پیامک گفته شده و یا در جایی که به آنها اعلام شده، نبودند. این افراد باید چه کنند؟ اظهار داشت: افرادی که پیامک کشف حجاب در خودرو برایشان ارسال می‌شود باید به مراکز پلیس مراجعه کنند، حال امکان دارد برخی افراد اعتراض داشته باشند و بگویند این پیامک به اشتباه برای ما ارسال شده است که در این صورت آنها باید به پلیس امنیت اخلاقی و یا کلانتری‌ها مراجعه کنند و فرم اعتراض را پر کنند.

    وی افزود: در مراکز پلیس وقتی که مراجعه کننده به این پیامک اعتراض داشته باشند بلافاصله یک فرم دریافت می‌کند و مراجعه کننده دلیل اعتراض خود را بر فرم می‌نویسد.
    رحیمی گفت: ما اگر مدرکی مبنی بر صحت پیامک در سامانه خودمان پیدا کنیم به آن فرد ارائه می‌دهیم در غیر این صورت مصداق ما ادعای فرد است و برای او رفع سوءسابقه ثبت می‌کنیم.
    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این تخلفات از طریق دوربین‌ها ثبت می‌شود یا مأموران؟ گفت: این تخلفات به صورت دستی توسط مأمورین ما ثبت می‌شوند و دوربین‌ها تخلفات منجر به پیامک طرح ناظر را رصد نمی‌کنند. (منبع:مهر)

  2. معصومه می گوید

    سلام من اصلا بیرون نرفتم برام اس امده

  3. فاطمه فضلی می گوید

    من واقعااعتراض دارم چون خودم چادریم وماشینمم دست کسی نبود واسم پیامک اومد

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.