راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

چطور مهریه ندهیم ؟

این یک اصل کلی است که مهریه یک دین یا بدهی است و حق قانونی و شرعی زن می باشد و ظاهرا چطور مهریه ندهیم از اساس شاید سوال درستی نباشد اما به هر حال این سوالی است که برخی از مردان می پرسند.

همانطور که پرداخت کردن یا پرداخت نکردن بدهی به اشخاص دیگر هیچ ارتباطی با میزان یا مقدار آن بدهی ندارد پرداخت مهریه زنان نیز به مقدار پول با تعداد سکه و ..ارتباطی ندارد، چون مرد در هنگام عقد این بدهی را پذیرفته ، مجبور به پرداخت آن در هر زمانیکه زن بخواهد می‌باشد.

چطور مهریه را ندهیم اما قانونی…

با وجود این اصل، استثنائاتی هم در مورد عدم تعلق مهریه کامل یا بخشی از مهر به زن وجود دارد که به بیان آن میپردازیم، این نکات شاید پاسخ به همین سوال باشد گه چطور و در چه شرایطی مهریه داده نمی شود:

۱-اگر عقد بین زن و شوهر باطل بوده باشد و بین آنها رابطه زناشویی رخ نداده باشد، زن حق دریافت مهریه ندارد.(بر اساس قانون ۱۰۸۹ قانون مدنی)

۲-چون زن و شوهر می توانند بعد از عقد ازدواج هم میزان مهریه را تعیین کنند، اگر بعد عقد و قبل از تعیین مهریه زن فوت کند و بین آنها رابطه جنسی انجام نشده باشد، مرد از پرداخت مهریه معاف است. اما اگر رابطه شکل گرفته باشد زن(ورثه او) مستحق مهرالمثل است.

۳-ا گر عقد بین زن و شوهر به دلیلی فسخ بشود و رابطه زناشویی بین آنها رخ نداده باشد، مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد.(البته دراین مورد یک استثنا وجود دارد و آن «عنن بودن مرد» یعنی ناتوانی از برقراری رابطه جنسی است که در این صورت نصف مهریه‌ تعلق می‌گیرد.

۴-یکی از راههای نپرداختن مهریه کامل توسط مردان ،طلاق قبل از رابطه جنسی است که در این حالت نصف مهریه به زن تعلق می‌گیرد و اگر مرد قبل از عقد مهریه را کامل پرداخت کرده باشد، میتواند نصف آن را پس بگیرد.

۵-اگر به درخواست زن و بدلیل کراهت (تنفر شدید)از مرد صورت بگیرد یا در صورتی که طلاق توافقی باشد، چون از نوع طلاق خلع است،زن بخشی یا تمام مهریه خود را می‌بخشد تا جدا شود.

آیا با خیانت زن، مهریه تعلق میگیرد؟

بله. مهریه حق شرعی و قانونی زن است و به محض عقد ازدواج او میتواند مهریه خود را طلب کند. خیانت کردن این حق را ازبین نمی‌برد و تأثیری در از بین رفتن و با حتی کاهش میزان آن ندارد.

مهریه زنی که بچه دار نمی شود:

اگر مرد بخواهد همسرش را بخاطر اینکه بچه دار نمیشود طلاق بدهد باید مهریه او را کامل بپردازد و بچه دار نشدن تاثیری در مهریه ندارد.(البته اگر عدم بارداری از دلایل فسخ نکاح نباشد.)

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)
2 نظرات
  1. وکیل دادگستری می گوید

    “مهریه را همه دادند و همه نیز گرفته اند”
    سلام علیکم برادران گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح در سند ازدواج عنوان «عندالاستطاعه» به جای عنوان عندالمطالبه درج و نوشته شده باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ، مدرک و سند معتبر به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه الزاماً غیر از مستثنیات دِین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی، ولی، ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در اینحال مطالبه مهریه معلق و منتفی می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان عدمِ استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و زوج مستطیع و مُتمکن شود و الا اگر تا پایان عمرِزوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. ضمناً در مورد مهریه های «عندالاستطاعه» به شرط عدم استطاعت و فقدان توانایی مالی زوج ، زوجه : ۱- حق حبس ندارد (موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ملغی می شود) ۲- زوج زندان نمی شود(زوجه حق جلب زوج را نخواهد داشت) ۳- مهریه تقسیط نمی شود ۴- زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بلااثر نمود و موجب تحکیم خانواده ها گردید. «والسّلامُ عَلیکُم و رَحمه اللهِ و بَرکاتُه»

  2. ربیعی می گوید

    سلام.خسته نباشید بنده در سال ۹۱ از خانمم برگه ایی که خودش امضا؛ کرده با این موضوع که نحوه پرداخت مهریه را بنده تعیین کنم با شرایطی که میتونم سوال بنده از شما این هست الان که ایشون ۸ ماه منزل را ترک کرده و برای مهریه دادخواست داده ایا این برگه سندیت داره در دادگاه و قابل اجرا هست من با استناد بر این برگه میتونم ادا داشته باشم یا نه .
    ممنون میشم پاسخ بنده را بدید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.