راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

کمک هزینه وکیل و دادگاه در آلمان

دولت هزینه‌های دادخواهی مرا میپردازد؟

به نقل از راهش بعضی اوقات لازم است که برای دفاع از حقوق خود در برابر اتهام‌ها در دادگاه در دفاع کنید. با این حال، دادخواهی و استخدام وکیل مدافع برای پیشبرد پروسه‌های حقوقی هزینه دارد. در بیشتر پروسه‌های حقوقی در صورتی که حق با شما نباشد و ببازید، باید هزینه‌های وکالت و دادگاه را بپردازید. اما برای افرادی که درآمد ناچیز دارند، دولت کمک‌های حقوقی بنام (Prozesskostenhilfe) ارائه میکند. طوری که افراد با پول کم نیز می‌توانند با داشتن وکیل در دادگاه از حقوق خود دفاع کنند. دولت هزینه‌های وکالت و دادگاه را برای انجام مراحل قانونی در پرونده‌های خاص پرداخت می‌کند. این امر به منظور جلوگیری از مراجعه نکردن شخص به دادگاه به دلیل نداشتن پول است.

چگونه می‌توانم این کمک‌ها (هزینه وکیل و دادگاه) را دریافت کنم؟

در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانید این کمک‌ها رادریافت کنید:

شما در صورتی می‌توانید هزینه‌های دادرسی حقوقی را دریافت کنید که خود شما درکل مبلغ یا هم بخشی از آن را پرداخت کرده نتوانید. یعنی که کار نمیکنید و به عنوان مثال افرادی که از دولت پول بیکاری (Hartz4) کمک‌های اجتماعی (Sozialhilfe) و یا مزایای پناهندگی (Asylbewerberleistungen) دریافت میکنند، میتوانند از این کمک‌ها استفاده کنند. افرادی که کار میکنند، برای دریافت ابتدا باید درآمد، ثروت و هزینه‌های خود را ثابت کنند و دادگاه بررسی می‌کند که آیا واقعاً درآمدشان کم است و میتوانند این هزینه‌ها را دریافت کنند یا خیر.

باید حداقل شانس برنده شدن در دعوای حقوقی را داشته باشید. بنابراین اگر از همان ابتدا مشخص شود که در دادگاه ضرر خواهید کرد و دعوا به نفع شما نخواهد بود، کمک حقوقی دریافت نخواهید کرد.

باید برنده شدن در دعوای حقوقی در دادگاه برای شما مفید و ضروری باشد. یعنی اگر بررسی دادخواست و پرونده حقوقی بیشتر از اینکه به نفع شما باشد، هزینه داشته داشته باشد کمک حقوقی دریافت نمیکنید.

لطفاً توجه داشته باشید: فرقی نمی‌کند که شما متهم هستید و یا شکایت کننده در هر دو حالت میتوانید با در نظرداشت شرایط از این کمک‌ها استفاده کنید.

برای کدام مراحل قانونی می‌توانم کمک هزینه وکیل دریافت کنم؟

  • کمک هزینه‌های وکیل و مصارف برای مراحل قانونی در دادگاه زیر پرداخته میشود:
  • دادگاه اداری (Verwaltungsgericht): به عنوان مثال اگر از تصمیم منفی اداره مهاجریت (BAMF) شکایت دارید.
  • دادگاه مدنی (Zivilgericht): به عنوان مثال اگر با یک همسایه اختلاف دارید و در دادگاه شکایت کردید و یا از شما شکایت شده.
  • دادگاه کار (Arbeitsgericht): به عنوان مثال اگر می‌خواهید از صاحب کار و یا اخراج از کار شکایت کنید.
  • دادگاه اجتماعی (Sozialgericht): به عنوان مثال اگر می‌خواهید به دلیل کاهش هزینه‌های سوسیال اقدام قانونی کنید.

لطفاً توجه داشته باشید: اگر به جرم متهم شده اید، نمی‌توانید از کمک‌های حقوقی برخوردار شوید. اگر پول کمی دارید یا پول ندارید، دولت به شما وکیل می‌دهد تا در دادگاه از شما دفاع کند. خودتان نمی‌توانید این وکیل را انتخاب کنید، بلکه توسط دادگاه تعیین می‌شود.

دقیقاً با این کمک‌های حقوقی چه هزینه‌های را می‌توانم پرداخت کنم؟

در صورتی که در یک پرونده یا دعوای شما بازنده شوید، می‌توانید از این کمک‌های حقوقی (Prozesskostenhilfe) هزینه‌های وکالت و دادگاه را پرداخت کنید. اما اگر بازنده شوید و طرف مقابل شما وکیل داشته باشد، هزینه وکیل طرف را باید خود شما پرداخت کنید از این کمک‌ها پرداخت نمیشود. این امر در مورد همه دادرسی‌ها به استثنای دادرسی‌ها در دادگاه کارصدق می‌کند. در روندهای حقوقی در دادگاه کار اگر بازنده هم شوید، مجبور نیستید هزینه وکیل طرف مقابل را بپردازید.

در صورتی که دعوای حقوقی به نفع شما تمام شود و برنده شوید، طرف مقابل شما مجبور است هزینه‌های وکیل و دادگاه را بپردازد.

لطفا توجه داشته باشید: شما می‌توانید وکیل خود را انتخاب کنید و دادگاه تعیین نمیکند.

چگونه می‌توانم برای پرداخت هزینه وکیل کمک حقوقی دریافت کنم؟

برای دریافت این کمک‌ها باید درخواست خود را به دادگاه مربوط بفرستید. فرم درخواست را از دادگاه یا در وب سایت دادگاهی که مسئول بررسی پرونده شما است دریافت کنید. دادگاه مسئول پرونده خود را در وب سایت gerichtsverzeichnis. de بیابید. در صورت نیاز به کمک برای پر کردن فرم میتوانید از وکیلی که انتحاب کرده‌اید کمک بگیرید. مراکزمشاوره برای مهاجران بزرگسال و یا خدمات مهاجرتی برای جوانان نیز می‌توانند شما را کمک کنند. مراکز مشاوره مهاجرت برای بزرگسالان را در bamf. de پیدا کنید. همچنان خدمات مهاجرت برای جوانان در منطقه خود را دروب سایت jugendmigrationsdienste. de بیابید. کارکنان آنجا به زبانهای مختلف صحبت می‌کنند.

درخواست من برای دریافت کمک‌های حقوقی رد شده، چه کنم؟

اگر درخواست شما رد شده است، یک ماه پس از رد درخواست کمکهای حقوقی وقت دارید تا علیه آن شکایت کنید. همه اطلاعات در این مورد را میتوانید در برگه جواب رد دادگاه بخوانید.

این کمک‌ها را باید دوباره پرداخت کنم؟

دادگاه می‌تواند وضعیت مالی شما را تا چهار سال بعد ازدریافت این کمک‌ها را بررسی کند. برای انجام این مورد، دادگاه برای شما یک فرم ارسال می‌کند. این فرم را باید پر کنید و به همراه سوابق درآمد، دارایی و هزینه‌های خود به دادگاه بفرستید. اگر وضعیت مالی شما طی این چهار سال به طور قابل توجهی بهبود یافته باشد، دادگاه می‌تواند از شما بخواهد کمک‌های حقوقی را بازپرداخت کنید. شما میتوانید کمکهای حقوقی را به صورت اقساط پرداخت کنید.

اگر پول کمی دارید یا أصلا پول ندارید و می‌خواهید از یک وکیل مشاوره حقوقی بگیرید، می‌توانید درخواست پرداخت هزینه مشاوره (Beratungshilfeschein) کنید. گواهی پرداخت هزینه‌های مشاوره حقوقی را می‌توانید از دادگاه محلی (Amtsgericht) مسئول پرونده خود دریافت کنید. شرایط دریافت مشابه به شرایط دریافت کمک‌های حقوقی است.

با استفاده از این شاین یا گواهی می‌توانید از وکیل مورد نظر خود مشاوره بگیرید. وکیل هزینه خود را از دادگاه دریافت میکند. خود شما هم باید حداکثر ۱۵ یورو بپردازید.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.