راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

عوارض سالیانه خودرو

محاسبه و استعلام عوارض سالیانه خودرو (عوارض شهرداری)

عوارض سالیانه یکی از انواع عوارض شهرداری است که برای هر خودرو محاسبه و دریافت می‌شود. این مبلغ صرف نوسازی، نگهداری و ارائه خدمات شهری خواهد شد. با توجه به اینکه مبلغ عوارض برای هر خودرو متفاوت است بهترین راه برای محاسبه استعلام آن از سامانه آیتول براساس شماره پلاک و بارکد است

عوارض سالیانه خودرو چطور محاسبه می‌شود؟

محاسبه عوارض شهرداری به صورت سالیانه و با فرمول‌های پیچیده‌ای برای هر خودرو انجام میشود. ملاک اصلی محاسبه قیمت خودروی شماست که فاکتورهایی مانند شهر محل سکونت و سال تولید نیز بر آن تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال عوارض شهرداری در تهران با شهرستان‌های کوچک متفاوت است.
ملاک تعیین قیمت برای خودروهای داخلی قیمت کارخانه و برای خودروهای خارجی قیمت ورودی خودرو بعلاوه مبلغ گمرکی است. در سال ۱۴۰۰ عوارض سالیانه ۰.۱۵ درصد از قیمت خودرو اعلام شده است ولی همانطور که اشاره کردیم فاکتورهای دیگری نیز بر آن تاثیرگذار خواهد بود. بهترین راه برای محاسبه عوارض سالیانه خودروی شما استعلام آنلاین براساس شماره پلاک و کد VIN است.

مفاصا حساب عوارض سالیانه خودرو

مالکان خودرو می‌توانند پس از پرداخت عوارض سالیانه خودروی خود که در واقع همان مالیات خودرو است نسبت به دریافت مفاصا حساب خود اقدام کنند. فایل مفاصا حساب عوارض سالیانه خودرو از طریق سامانه آیتول قابل دریافت است و به سادگی می‌توانید فایل پی دی اف آن را دریافت کنید. مفاصاحساب عوارض سالیانه خودرو در زمان نقل و انتقال خودرو قابل استناد است.

جریمه دیرکرد عوارض سالیانه چیست؟

جریمه دیرکرد در پرداخت عوارض سالیانه ماهانه ۲ درصد است. در صورت‌عدم پرداخت به موقع مبلغ آن به عوارض سال آتی خودرو اضافه میشود. در نظر داشته باشید که هنگام دریافت خلافی خودرو برای ترخیص از پارکینگ یا هنگام تعویض پلاک و تغییر مالکیت خودرو ملزم به ارائه برگه تسویه عوارض شهرداری خودرو که شامل عوارض سالیانه نیز میشود خواهیم بود

چرا باید عوارض سالیانه پرداخت کنیم؟

هزینه عوارض سالیانه خودرو، منحصراً در جهت امور خدماتی و رفاهی رانندگان صرف می‌شود. شهرداری وظیفه دارد مبلغ جمع‌آوری‌شده را صرف امور خدماتی مختلفی مانند آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها، رنگ‌آمیزی جداول، نصب چراغ و تابلوها، نظافت جاده‌ها، گاردریل‌های کنار اتوبان‌ها، راه‌سازی و امنیت مسیر کند. در واقع پرداخت به‌موقع و سالیانه وسیله نقلیه سبب تسهیل و سرعت‌بخشیدن این فرایند خواهد شد.

عوارض شهرداری خودرو

عوارض سالیانه یکی از انواع عوارض شهرداری است. عوارض شهرداری خودرو شامل موارد دیگری نیز هست

سوالات متداول

چرا باید عوارض سالیانه خودرو بدهیم؟

عوارض سالیانه خودرو یکی از انواع عوارض شهرداری است که برای خدمات رفاهی رانندگان، دریافت می‌شود.

چگونه می‌توانیم میزان جریمه عوارض سالیانه خودرو را استعلام بگیریم؟

بهترین راه برای استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو، استعلام از طریق سامانه آیتول است. برای این کار فقط به بارکد و شماره پلاک وسیله نقلیه خود نیاز خواهید داشت.



۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.