راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

نحوه دریافت گواهینامه بین المللی + مراحل و مدارک

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی: گواهینامه بین المللی رانندگی سندی است که به شما اجازه می دهد در کشورهای خارجی رانندگی کنید. این گواهینامه به زبان های مختلف ترجمه شده و به عنوان یک مجوز رانندگی معتبر در اکثر کشورهای جهان شناخته می شود.

۱- اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله
۲- یک قطعه عکس تمام رخ ۳×۴ ( بدون کلاه ، عینک و لباس فرم ، برای بانوان محترم دارا بودن حجاب اسلامی الزامی است .)
۳- گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
۴- اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه
۵- تکمیل فرم درخواست
۶- پرداخت هزینه های اعلام شده
۷- مجوز رانندگی بین المللی فقط به شخص متقاضی تحویل می گردد . در صورتی که متقاضی برای دریافت حضور نداشته باشد تنها افراد ذیل مجاز به دریافت گواهی نامه رانندگی بین المللی متقاضی می باشند.
الف – بستگان درجه یک با ارائه اصل سند شناسایی عکس دار (اعم از شناسنامه و کارت ملی) که احراز کننده موضوع باشد .
ب – وکیل قانونی با ارائه اصل وکالت نامه و کارت شناسایی معتبر


توجه :

  • هرگونه تغییر در نام مستلزم تعویض گواهینامه ملی می باشد و فرد متقاضی می بایست یا گواهینامه خود را تعویض و یا تاییدیه تغییر نام خود در سیستم اداره راهنمایی و رانندگی را در سربرگ آن اداره و با امضا و مهر سرهنگ و ممهور به مهر اداره راهنمایی و رانندگی به کانون ارائه نماید.
  • تغییر کامل نام خانوادگی مستلزم تعویض گواهینامه ملی می باشد و فرد متقاضی می بایست یا گواهینامه خود را تعویض و یا تاییدیه تغییر نام خانوادگی خود در سیستم اداره راهنمایی و رانندگی را در سربرگ آن اداره و با امضا و مهر سرهنگ و ممهور به مهر اداره راهنمایی و رانندگی به کانون ارائه نماید.
  • در صورت حذف پسوند یا پیشوند از نام خانوادگی فرد متقاضی می تواند با ارائه شناسنامه خود (صفحه توضیحات) به انضمام اصل یا تصویر گذرنامه که تغییرات درآن اعمال گردیده درخصوص دریافت گواهی نامه رانندگی بین المللی اقدام نماید.

بیشتر بخوانید: تمدید گواهینامه ایرانیان خارج از کشور

لیست قیمت خدمات صدور اسناد و مدارک بین المللی رانندگی و خودرو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی :
قیمت های جدید خدمات از تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۳ درتمامی نمایندگی های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در سراسر کشور، اجرایی شده است.

ردیف نوع خدمات قیمت به ریال
۱ ترجمه گواهی نامه موتور یا خودرو ۴,۳۰۰,۰۰۰
۲ ترجمه گواهی نامه خودرو و موتور ۴,۶۰۰,۰۰۰
۳ ترجمه گواهی نامه سه ساله خودرو یا موتور ۱۲,۱۳۰,۰۰۰
۴ ترجمه گواهی نامه سه ساله خودرو و موتور ۱۳,۲۰۰,۰۰۰

مطابق قانون اصلاح ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۳۸۸/۶/۱۷ مجلس شورای اسلامی و همچنین کنوانسیون های بین المللی ۱۹۶۸ وین و ۱۹۴۹ ژنو، وظیفه ارائه گواهینامه های رانندگی بین المللی و سایر اسناد و مدارک بین المللی خودرو فقطً بر عهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران است و صدور هرگونه گواهینامه رانندگی بین المللی از سوی سایر اشخاص حقیقی و حقوقی با اعتبار ۵ ساله، ۱۰ ساله، ۲۰ ساله و غیره فاقد وجاهت قانونی می باشد. لذا از کلیه متقاضیان دعوت می گردد جهت جلوگیری از مخاطرات تردد در کشورهای مقصد فقطً از طریق کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و یا نمایندگی های مجاز این کانون نسبت به دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی با شرایط استاندارد جهانی اقدام نمایند. بدیهی است با صادرکنندگان غیر مجاز گواهینامه رانندگی بین المللی از طریق مراجع قضایی برخورد خواهد شد.

تهران: خیابان آزادی، بین خوش و بهبودی، نبش خیابان شهید قانعی، پلاک ۲۳۱
۰۲۱ – ۶۱۹۳۴۰۰۰
۰۲۱ – ۶۶۹۰۰۷۸۰


تهران: خیابان فیاض بخش، نبش کوچه جهانگردی، پلاک ۳۳
۰۲۱ – ۶۶۷۴۹۹۷۰ – ۴


تهران: خیابان خرمشهر(آپادانا) – ابتدای خیابان شهید عربعلی – بین کوچه یکم و سوم – پلاک ۲
۰۲۱ – ۸۸۵۰۰۲۰۹ – ۱۱

مزایای دریافت این گواهی‌نامه کدام است؟

افراد متقاضی برای رانندگی در سراسر مرزها ی مجاز زمینی می‌توانند با داشتن این سند بدون نیاز به هیچ آزمونی در سایر کشورها رانندگی کنند.

هدف از صدور این گواهی‌نامه چیست؟

هدف از صدور مجوز رانندگی بین‌المللی، تسهیل تردد رانندگان دارای گواهی‌نامه ملی ایرانی در کشورهای پذیرنده و همینطور مرزهای مجاز زمینی می‌باشد.

گواهی‌نامه‌های بین‌المللی چند سال اعتبار دارد؟

مجوز رانندگی بین‌المللی با توجه به شرایط متقاضی و اعتبار گواهی‌نامه ملی و همچنین کشور مقصد با اعتبار یک سال و سه سال صادر می‌شود.

گواهی‌نامه موتور و ماشین یکی است؟

ساختار کلی مجوزها یکسان بوده و بر اساس مندرجات درج شده در مجوز پایه رانندگی قابل تشخیص می‌باشد.

می‌توان گواهی‌نامه رانندگی با خودرو و موتورسیکلت را همزمان با هم دریافت کرد؟

افراد دارای گواهی‌نامه موتور سیکلت و خودرو به شکل توام، امکان دریافت مجوز بین‌المللی رانندگی به صورت مستقل یا تجمیعی را دارا می‌باشند.

چرا اعتبار همه گواهی‌نامه‌های مورد تأیید فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی ۱ و ۳ سال است؟

اعتبار مجوز های رانندگی بین‌المللی بر اساس معاهده‌های بین‌المللی که کشورهای پذیرنده در آن عضو هستند تعیین شده و این مجوزها بر آن اساس صادر می‌گردند.

تا چه مدت می‌توان از این گواهی‌نامه استفاده کرد؟

اعتبار مجوز های رانندگی بین‌المللی یک سال و سه سال می باشد که بر اساس شرایط متقاضی و اعتبار گواهی‌نامه ملی و هم چنین کشور مقصد صادر می گردد که متقاضی در صورت نداشتن اقامت از لحظه ورود به کشور می‌تواند به مدت دو ماه اقدام به رانندگی نماید.

این گواهی‌نامه به چه زبان‌هایی ترجمه شده است؟

این گواهی‌نامه علاوه بر زبان فارسی به ۷ زبان بین‌المللی (‌انگلیسی- فرانسوی- روسی – عربی-‌ آلمانی- اسپانیائی- چینی)‌ نیز ترجمه شده است.

چه طوری برای دریافت گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی اقدام کنم؟

– مراجعه به دفاتر اصلی یا نمایندگی‌های صدور اسناد کانون در سراسر کشور
– درخواست آنلاین از طریق سایت به آدرس idp.taci.ir

این گواهی‌نامه توسط چه سازمانی یا نهادی صادر می‌شود؟

مطابق قانون اصلاح ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۳۸۸/۶/۱۷مجلس شورای اسلامی و همچنین کنوانسیون های بین‌المللی ۱۹۶۸ وین و ۱۹۴۹ ژنو، وظیفه ارائه مجوزهای رانندگی بین‌المللی و سایر اسناد و مدارک بین‌المللی خودرو صرفاً بر عهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران است.

شاخصه‌های امنیتی این گواهی‌نامه چیست؟

این مجوز علاوه بر سریال های تعریف شده منحصر به فرد ، لمینیت (پرسی) و مهر های مخصوص ، دارای هولوگرام هایی است که غیر قابل انتقال از روی کالایی به کالای دیگر و مقاوم در برابر حرارت می باشند.

آیا رکورد گواهی‌نامه‌های صادره در وب سایت سازمان اتومبیلرانی قابل دسترس است؟

بله- لیکن این امکان از طریق مکاتبه و استعلام فی مابین کلوپ ها میسر می باشد.

آیا از گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی می‌توانم به عنوان مدرک شناسایی استفاده نمایم؟

مجوز رانندگی بین‌المللی پس از گذرنامه دومین مدرک شناسایی معتبر برای متقاضیان میباشد. 

آیا برای اجاره خودرو در خارج از کشور نیازی به داشتن این گواهی‌نامه هست؟

برای اجاره خودرو از شرکت های معتبر دارا بودن مجوز رانندگی بین‌المللی الزامی می باشد.

آیا با به همراه داشتن این گواهی‌نامه به تنهایی می‌توان رانندگی کرد؟

مجوز رانندگی بین‌المللی برای رانندگی در کشورهای پذیرنده کافی است اگرچه در برخی کشور ها همراه داشتن اصل گواهی‌نامه ملی بهمراه مجوز رانندگی بین‌المللی الزامی می باشد. 

گواهی‌نامه چه مدتی پس از ثبت درخواست به دستم می‌رسد؟

دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی با مراجعه به دفاتر مستقیم کانون و نمایندگی‌های صدور اسناد آنی بوده و در صورت ثبت درخواست اینترنتی حداکثر ۷ روز پس از ثبت درخواست از طریق پست صرفا در داخل کشور ارسال می گردد. 

گواهی‌نامه دریافتی شامل مجوز رانندگی با چه خودروهایی می‌شود؟

افراد دارای گواهی‌نامه رانندگی پایه یک ، پایه دوم ، پایه سوم و موتور سیکلت مجاز به دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی می باشند و دارندگان آن میتوانند مطابق گواهی‌نامه ملی خود اقدام به رانندگی نمایند. 

آیا با گرفتن گواهی‌نامه بین‌المللی گواهی‌نامه ملی باطل می‌شود؟

دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی باطل کننده گواهی‌نامه ملی متقاضی نمی باشد زیرا مجوز رانندگی بین‌المللی در کشور صادر کننده دارای اعتبار نمی باشد. 

مدارک را به چه طریقی به دستم خواهید رساند؟

دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی با مراجعه به دفاتر مستقیم کانون و نمیایندگی های صدور اسناد آنی بوده و در صورت ثبت درخواست اینترنتی حداکثر ۷ روز پس از ثبت درخواست از طریق پست صرفا در داخل کشور ارسال می گردد. 

آیا با این گواهی‌نامه می‌توانم داخل کشور خودم رانندگی کنم؟

مجوز رانندگی بین‌المللی در کشور صادر کننده فاقد اعتبار می باشد. 

آیا شخص دیگری می‌تواند به جای من به دفاتر کانون مراجعه کرده و گواهی‌نامه مرا دریافت کند؟

در صورت عدم حضور شخص متقاضی بستگان درجه یک با ارائه کارت شناسایی معتبر که احراز کننده موضوع باشد و یا وکیل قانونی با ارائه اصل وکالت مبین موضوع می‌توانند به دفاتر مستقیم کانون یا نمایندگی صدور اسناد در سراسر کشور مراجعه و پس ازا ازائه مدارک لازم مجوز رانندگی بین‌المللی متقاضی را دریافت نمایند. 

این گواهی‌نامه به چه زبان‌هایی ترجمه شده است؟

این گواهی‌نامه علاوه بر زبان فارسی به ۷ زبان بین‌المللی (‌انگلیسی- فرانسوی- روسی – عربی-‌ آلمانی- اسپانیائی- چینی)‌ نیز ترجمه شده است. گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی قابل تمدید نبوده و پس از انقضاء باید نسبت به درخواست گواهی‌نامه جدید اقدام شود.

آیا برای دریافت این گواهی‌نامه باید در آزمون شرکت کنم؟

برای دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی نیازی به شرکت در آزمون نبوده و صرفا دارا بودن گواهی‌نامه ملی دارای اعتبار ضروری می باشد. 

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.