۱- مقدمه:
از آنجا که افرادی که کارت شناسائی خود را مفقود کردهاند و در نوبت دریافت کارت مجدد میباشند و همچنین افرادی که برای آنها کارت شناسائی صادر نشده است جهت انجام برخی از امور اداری، نیازمند ارائه شماره ملی به دستگاهها و سازمانهای دولتی میباشند، دستورالعمل زیر جهت صدور گواهی موقت شماره ملی برای این قبیل اشخاص تا زمانی که کارت شناسائی آنان صادر گردد، تنظیم شده است.
۲- هدف:
- ایجاد رویه یکسان در صدور گواهی شماره ملی.
- مدیریت و نظارت نظاممند بر صدورگواهی.
۳- مستندات قانونی:
- ماده ۳۵ قانون ثبت احوال
- قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی برای کلیه اتباع ایرانی
- جداول قانونی بودجه سنواتی کل کشور
۴- تعاریف:
دراین دستورالعمل اصطلاحات و واژهها با تعاریف زیر به کار میرود:
- گواهی: گواهی شماره ملی.
- سامانه استعلام: سامانه الکترونیکی احراز هویت.
- کارت شناسائی: کارت شناسائی ملی یا هوشمند.
۵- دامنه کاربرد:
- ادارات کل ثبت احوال استانها و کلیه ادارات ثبت احوال و اداره کل امورهویتی ایرانیان خارج از کشور.
۶- مسئولیت اجرا:
- مسئولیت اجرای این دستورالعمل به عهده مدیران کل و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن به عهده اداره کل اسناد هویتی سازمان میباشد.
۷- تقاضاکنندگان:
- صاحب شناسنامه در صورت داشتن سن بالای ۱۵ سال.
- پدر یا جد پدری جهت اشخاص زیر ۱۸ سال.
- نماینده قراردادی یا قانونی (اعم از وکیل، قیم و…).
- هر یک از وراث متوفی.
۸- مدارک لازم:
- اصل یا تصویر شناسنامه صاحب سند.
- اصل شناسنامه و مدارک مثبت سمت متقاضی در صورتی که غیر از صاحب شناسنامه باشد.
- اصل یا تصویر گواهی وفات متوفی (در صورتی که متقاضی درخواست گواهی شماره ملی شخص متوفی را داشته باشد.
- رسید پرداخت تعرفه ارائه خدمت.
۹- شرح اقدامات:
۱-۹- متقاضی به اداره ثبت احوال مراجعه و برابر نمونه ضمیمه، درخواست صدور گواهی مینماید.
۲-۹- در صورت ضرورت معاونت امور اسناد هویتی پس از انجام بررسیهای لازم میتواند صدور گواهی شماره ملی را با رعایت موارد مرتبط در این دستورالعمل، به دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیز واگذار نماید.
۳-۹- مسئول مربوط شناسنامه را از حیث اصالت بررسی نموده و اطلاعات مندرج در شناسنامه را با اطلاعات موجود در سامانه استعلام مطابقت میدهد.
۴-۹- چنانچه اطلاعات مندرج در شناسنامه با اطلاعات موجود در پایگاه مطابقت داشته باشد نسبت به صدور گواهی، با استفاده از کلید چاپ اطلاعات در سامانه، استعلام اقدام مینماید.
۵-۹- مسئول مربوط گواهی چاپ شده را پس از دریافت رسید هزینه پرداختی، مهر و امضاء نموده و تحویل متقاضی میدهد.
۶-۹- رئیس اداره موظف است فهرست شماره ملی افرادی که گواهی برای آنها صادر شده است را به همراه رسیدهای بانکی از مسئول مربوط دریافت و کنترل نماید.
۷-۹- مسئول مربوط در اداره کل ثبت احوال با استفاده از سامانه گزارش ها، تعداد گواهیهای صادره را با آمار ارائه شده مطابقت و کنترل مینماید.
۸-۹- معاونت فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان موظف است طی یک ماه از ابلاغ این دستورالعمل امکان چاپ، محاسبه کارکرد و دسترسی کاربران به صورت مکانیزه را فراهم نماید. /الف
لینک منبع خبر: سازمان ثبت احوال کشور
بیشتر بخوانید: