راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات کامل درباره کارت ملی ایرانیان خارج از کشور

به گزارش سایت حقوقی راهش، کارت هوشمند ملی یا کارت ملی نوعی کارت دیجیتالی است که توسط سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع امور هویتی کشور، تولید شده‌است. این کارت‌ها جایگزین کارت‌های ملی قدیمی شده‌اند.

فهرست

صدور کارت ملی هوشمند در دفتر حفاظت منافع در واشنگتن

درخواست صدور کارت هوشمند ملی در دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن دی‌سی از تاریخ اول مهرماه ۱۴۰۱ برابر با ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ با تعیین وقت قبلی و به صورت حضوری انجام می‌پذیرد.

مطالعه اطلاعات بیشتر درباره کارت ملی هوشمند ایرانیان کانادا و آمریکا

کارت ملی هوشمند در سفارت ایران در وین ایتالیا

در اطلاعیه سفارت ایران در وین آمده است:
با توجه به پیگیری وزارت امور خارجه و دسترسی ایجاد شده هموطنان عزیز می‌توانند جهت کارت هوشمند ملی اقدام نمایند. بدین منظور ضروری است قبل از مراجعه حضوری به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین ابتدا:

  • به صورت تلفنی اقدام به اخذ نوبت نمایند.
  • آدرس و کد پستی ایران و همچنین شماره موبایل فعال در ایران را همراه داشته باشند.

درخواست کارت ملی هوشمند در کنسولگری ایران در فرانکفورت

آغاز ثبت نام کارت هوشمند ملی در سرکنسولگری ایران در فرانکفورت

بسمه تعالی

به اطلاع هموطنان مقیم در حوزه سرکنسولگری فرانکفورت می رساند؛

در راستای منویات ریاست محترم جمهور و وزیر محترم امورخارجه در تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات کنسولی بهتر و سریعتر به هموطنان مقیم خارج از کشور، با هماهنگی صورت گرفته بین وزارت امورخارجه و سازمان ثبت احوال، برای اولین بار در خارج از کشور و از تاریخ ۱ خرداد ۱۴۰۱ فرآیند ثبت نام صدور کارت هوشمند ملی در این سرکنسولگری و برای هموطنان مقیم در حوزه سرکنسولگری فرانکفورت با تعیین وقت قبلی آغاز شده است.

جهت تعیین وقت و مطالعه مدارک مورد نیاز لطفا به بخش کنسولی – کارت هوشمند ملی در همین وب سایت (سرکنسولگری فرانکفورت) مراجعه فرمایید.

تحویل اولین کارت هوشمند ملی به دو ایرانى مقیم فرانکفورت

نخستین کارت هوشمند ملی صادر شده جهت ایرانیان مقیم خارج از کشور در سرکنسولگری ایران در فرانکفورت به دو ایرانى مقیم فرانکفورت اعطا شد. 

با توحه به اهمیت موضوع صدور کارت ملی ایرانیان خارج از کشور، این خبر به روزرسانی می شود.

اطلاعیه سفارت ایران در لندن درخصوص صدور و اعتبار کارت ملی

در اطلاعیه سفارت ایران در لندن آمده است: به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند، با توجه به هوشمند شدن کارت‌های ملی جدید، امکان درخواست صدور و یا تجدید کارت ملی از طریق بخش کنسولی نمی‌باشد. لذا متقاضیان بالای ۱۵ سال با شناسنامه عکسدار، می‌توانند؛ در زمان مراجعه به ایران، نسبت به درخواست کارت ملی جدید خود اقدام نمایند.
شایان ذکر است کارت‌های ملی قدیمی همچنان برای ارائه خدمات در خارج از کشور معتبر می‌باشد و دانستن شماره ملی کفایت می‌کند.

آخرین اطلاعیه سفارت ایران در استرالیا درخصوص کارت ملی

متن اطلاعیه سفارت ایران در استرالیا در باره کارت ملی: به اطلاع هموطنان مقیم استرالیا می‌رساند بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، صدور کارت شناسائی ملی غیر هوشمند (نمونه قدیم) متوقف گردیده است. بنابراین درخواست صدور کارت ملی در سفارت پذیرفته نمی‌شود و چگونگی درخواست کارت هوشمند ملی در سایت و کانال تلگرامی سفارت متعاقبا اعلام خواهد شد. در حال حاضر امکان تعویض کارت ملی در سفارت وجود ندارد. کارت ملی هوشمند فقط در ایران صادر می‌شود.

لطفا از ارسال درخواست کارت ملی تا اطلاع ثانوی خودداری نمایید

آخرین اطلاعیه سفارت ایران در برلین درباره کارت ملی

در متن این اطلعیه آمده است: به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال ۱۳۹۷ اعتبار خواهد داشت. بدیهی است به محض مشخص شدن وضعیت صدور کارت‌های ملی هوشمند جدید نحوه ثبت نام و صدور آن به اطلاع عموم هموطنان عزیز خواهد رسید.

اطلاعیه سفارت ایران در هلند درخصوص کارت ملی

در سایت سفارت ایران در لاهه هلند درخصوص صدور کارت ملی در این سفارت آمده است:
در صورت دریافت دستورالعمل مبنی بر تعویض کارت ملی، از طریق همین صفحه و کانال تلگرام کنسولی (https://t.me/consuly) و کانال سفارت (https://t.me/IR_NL) اطلاع‌رسانی خواهد شد.
خواهشمند است از مراجعه و تماس تلفنی در این خصوص اکیدا خودداری فرمایید!

اطلاعیه های کارت ملی سفارت ایران در سوئد

کانال تلگرامی کنسولی یار وابسته به سفارت ایران در سوئد درخصوص کارت ملی ایرانیان سوئد اطلاعیه‌های زیر را منتشر کرده است:

الزامی شدن کارت ملی هوشمند جهت دریافت وکالت نامه

“اطلاعیه مهم:

به اطلاع کلیه هموطنان میرساند از تاریخ ۱۴۰۱/۹/۲۱ برابر با ۲۰۲۲/۱۲/۱۲ ارائه هرگونه خدمات تایید وکالت نامه منوط به داشتن کارت هوشمند ملی و یا ارائه رسید ثبت نام برای کارت هوشمند ملی می‌باشد.

بنابراین هموطنانی که کارت هوشمند ملی ندارند و یا درخواست خود را ثبت نکرده‌اند، لازم است ابتدا نسبت به ارائه درخواست کارت هوشمند ملی اقدام نموده و سپس جهت تایید وکالت خود اقدام نمایند.

مدارک مورد نیاز و شرایط درخواست کارت ملی هوشمند در سایت سفارت موجود است.

مجدداً یادآوری میگردد ارائه درخواست کارت هوشمند ملی فقط حضوری انجام می‌شود.

شایان ذکر است سایر خدمات کنسولی نیز در آینده نزدیک منوط به داشتن کارت هوشمند ملی خواهد شد. “

لزوم انگشت نگاری و مراجعه حضوری جهت درخواست کارت ملی هوشمند

«با توجه به سوالات مکرر مطرح شده مبنی بر امکان صدور غیر حضوری کارت ملی به اطلاع میرساند همانگونه که در اطلاعیه مربوطه نیز اشاره گردیده است یکی از مراحل اولیه صدور کارت ملی اخذ اثر انگشت از متقاضی توسط سیستم متصل به ثبت احوال می‌باشد لذا امکان صدور کارت ملی بصورت غیر حضوری به هیچ وجه میسر نمی‌باشد.»

صدور کارت ملی هوشمند در نروژ و ایسلند

سفارت ایران در اسلو درباره صدور کارت ملی هوشمند اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر کرده است:
مفتخریم به اطلاع شما عزیزان برسانیم که با تلاش همکارانمان در وزارت خارجه و مساعدت سازمان ثبت احوال کشور و همچنین تمهیدات در نظر گرفته شده در این سفارت، امکان ثبت درخواست کارت ملی هوشمند برای ایرانیان مقیم در نروژ و ایسلند از تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ در بخش کنسولی این نمایندگی فراهم شده است.

وضعیت فعلی صدور کارت ملی هوشمند در خارج از کشور

در داخل کشور ایران، بسیاری از کارها مانند انجام امور بانکی فقط با کارت ملی و یا برگه های رسید پیگیری ثبت نام انجام می شود اما در خارج از کشور وضعیت چگونه است؟

بنا بر اعلام نمایندگی های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، در حال حاضر فعلا امکان درخواست و صدور کارت ملی برای همه ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد اما تمام اموری که نیاز به کارت ملی داشته باشد با داشتن شناسنامه در نمایندگی های ایران انجام می شود. ضمن اینکه به تدریج در کشورهای مختلف روند صدور کار ملی هوشمند آغاز شده است

آیا برای درخواست صدور کارت ملی می توان به آشنایان ایرانی وکالت کاری دارد؟

تقریبا برای انجام اکثر امورمالی و اداری، ایرانیان خارج از کشور می توانند به آشنایان و یا افراد مورد اعتماد خود وکالت بدهند.

سایت راهش نیز در این زمینه حاضر به همکاری و کمک به ایرانیان خارج از کشور برای تنظیم وکالتنامه در سفارت های ایران در خارج از کشور و انجام امور آن در سامانه میخک است.

اما ایرانی های مقیم خارج از کشور برای درخواست صدور کارت ملی نمی توانند به کسی در ایران وکالت بدهند چرا که برای صدور کارت ملی نیاز به حضور فرد در مراکز پیشخوان دولت برای عکس برداری و انگشت نگاری است و وکیل نمی تواند به جای وی این کار را انجام دهد.

آیا تحویل و پیگیری تحویل کارت ملی با وکالت کاری شدنی است؟

برای تحویل کارت ملی هوشمند نیاز به ثبت اثر انگشت است و وکیل نمی تواند به جای موکل کارت ملی را دریافت کند. در صورتی که شما هم تجربه ای در این زمینه دارید در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

کارت ملی ایرانیان خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور در مراجعه به ایران به کدام اداره ثبت مراجعه کنند؟

سایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئد- استکلهم در بخش کارت ملی اطلاعات مفید زیر را منتشر کرده است:

به اطلاع هموطنان گرامی می رساند، تمدید اعتبار و یا تجدید کارت ملی در این سفارت امکان پذیر نمی باشد. لذا درصورتی که عازم ایران می باشند لازم است برای دریافت هرگونه خدمات اداری، ثبتی، بانکی، گذرنامه ای و … کارت هوشمند ملی و یا رسید درخواست آن را ارائه نمایند.

بدین منظور، جهت تسریع در امور اداری هموطنان عزیز، ادارات پنج گانه ثبت احوال تهران، اداره ثبت احوال شمیرانات و شهر ری و نیز اداره کل ثبت احوال استان تهران واقع در پونک موظف شده اند، بمحض مراجعه هموطنان خارج از کشور، نسبت به صدور هرچه سریعتر کارت ملی ایشان اقدام نمایند. بنابراین بمحض ورود به ایران به یکی از مراکز فوق مراجعه نموده و نسبت به درخواست کارت ملی جدید خود اقدام نمایند. 

نداشتن کارت ملی هوشمند برای ایرانیان خارج از کشور چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

در نگاه اول شاید نداشتن کارت ملی هوشمند در داخل ایران چندان مشکل خاصی به حساب نیاید و با انجام کارهای مربوط به پیش ثبت نام و تایید مراحل انگشت نگاری بصورت حضوری در دفاتر پیشخوان دولت یا ادارات ثبت احوال و با کمی دوندگی در یک الی دو روز پیگیری نهایتا موفق به دریافت رسیدی مبنی بر انجام کارهای ادارای آن بشوید و به نوعی بتوان با این رسید کارهای اداری را در ایران با همان کارت قدیمی انجام داد.

به گزارش راهش، اما وقتی شما در خارج از ایران باشید و بخواهید یک کار اداری را پیگیری کنید آنجاست که هزاران اما و اگر و مشکل بر سر راهتان قرار میگیرید که ظاهرا فعلا راه حلی ندارد وباید منتظر ماند تا امکانات صدور در خارج از کشور در نمایندگی‌ها فراهم شود.

فرض کنید که شما میخواهید یک حساب بانکی بصورت وکالتی در ایران باز کنید وکیل شما به بانک مراجعه و تقاضای انجام ساده‌ترین کار بانکی را میکند مسئولان بانکی تمام مراحل را طبق فرایند مرسوم در همه بانک‌ها براحتی پیش میبرند تا آنجایی که به ثبت نهایی در سامانه بانکی برسند و اینجاست که باید سریال نامبر پشت کارت ملی صاحب حساب درج شود و تا این کد ثبت نشود عملا تمام کارها بی‌فایده بود و سیستم اجازه تایید نهایی و صدور کد رهگیری و افتتاح حساب را نمیدهد و شما امکان دریافت هیچ خدمات بانکی جدیدی را هم نخواهید داشت.

یا فرض کنید که یکی از اعضای خانواده با دست داشتن یک وکالتنامه خارج از کشور به دانشگاه محل تحصیل شما در ایران مراجعه و تقاضای دریافت اصل مدرک را میکند کارمند مسئول بخش فارغ التحصیلان همه مدارک را بررسی و کارها را یک به یک انجام میدهند تا در اخر کار کارت ملی هوشمند شما را میخواهند تا بارکد پستی پشت آن را در سیستم ثبت و اصل مدرک را به خانواده تحویل دهند، اینجاست که مشکلات بروز میکند کارت ملی جدید باید باشد وگرنه مدرکی بدست شما نخواهد رسید

سوالات متداول:

آیا در خارج از کشور کارت ملی ایرانیان صادر می شود؟

بله، بنا بر اعلام سازمان ثبت احوال این امکان فراهم شده است و در سفارت خانه های منتخب فرآیند آن شروع شده است.

آیا برای دریافت کار ملی می توان وکالت داد؟

خیر، اخذ کارت ملی نیاز به حضور شخص دارد و با وکالت این امر انجام نمی شود.

آیا ثبت درخواست کارت ملی هوشمند در خارج از کشور از طریق سامانه میخک است؟

خیر نیازی به ثبت نام و گرفتن کد رهگیری از سامانه میخک ندار.

افرادی که قبلا در ایران درخواست کارت ملی هوشمند داده اند در خارج از کشور چه وضعیتی دارند؟

افرادی که قبلا در داخل کشور درخواست کارت هوشمند ملی داده اند لازم است در زمان سفر به ایران کارت خود را دریافت نمایند و امکان ارایه درخواست مجدد و یا دریافت کارت ملی این افراد از سفارت میسر نمی باشد.  

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)
10 نظرات
  1. شمسی سیاهپوش می گوید

    من بانوی ایرانی که سالها در ایران نیستم بخاطر بیماری سرطان و سایر بیماریها و سن ۶۵ طبق قانون برای گرفتن کارت هوشمندباید ایران باشم ادارات ثبت احوال از استان البرز بسیار طولانی میباشد آیا میشود ثبت احوالی نزدیکتر مورد نظر قرار بگیرد من از دو عصا برای راه رفتن استفاده میکنم لطفا اگر میشود راهنمایی کنید

    1. راهشگر می گوید

      سلام اگر شما الان مقیم خارج از کشور هستید کمی صیر کنید روند صدور کارت ملی هوشمند خارج از کشور شروع شده است. اگر ایران هستید هم با اداره ثبت تماس بگیرید

  2. 👑 ALEX 👑 می گوید

    دوستان گل سلام ، ایشالله که همتون خوب باشین ، عزیزان من یه سوالی دارم ، آیا ممکنه که یه روزی بشه ، یا در آینده ای نزدیک ، من بتونم کارت ملی و شناسنامه ایران عزیزمون رو در آمریکا دریافت کنیم ؟؟؟
    چون برای اقدام این مدارک از آمریکا به ایران بسیار سخت و پروسه طولانی و هزینه بر هستش ، آیا این واقعیت داره که به زودی در خارج از کشور میتونیم این مدارک رو دریافت کنیم ؟؟سپاس از همه عزیزانی که جوابگو هستن، یا علی

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر
      درخواست شناسنامه که به سادگی انجام می شود. برای کارت ملی هم قرار است به زودی این امکان فراهم شود.

  3. ناشناس می گوید

    درود
    آیا برای درخواست کارت ملی هوشمند در خارج از کشور نیازی به ثبت نام در سامانه میخک هست ؟
    با تشکر

    1. راهشگر می گوید

      سلام
      خیر نیازی نیست.

  4. سعید رحمانی می گوید

    درود سفارت ایران در فرانکفورت چطور کارت ملی را صادر می کنید

    1. راهشگر می گوید

      سلام
      در این رابطه کافی است آخرین اطلاعیه های کنسولگری ایران در فرانکفورت را که در این مقاله آورده ایم مطالعه بفرمائید

  5. راضیه می گوید

    سلام
    ممنون از اطلاعات مفید سایت شما
    آیا برای خروج از کشور کارت ملی هوشمند لازم است؟

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر
      خیر چنین شرطی نیست اما اگر بخواهید گذرنامه جدید بگیرید برای دریافت گذرنامه کارت ملی هوشمند لازم است.
      موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.