راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

ضرر ده بودن ۶۰ درصد دفاتر اسناد رسمی – حل مشکلات ثبتی ایرانیان خارج از کشور

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه از ضرر ده بودن ۶۰ درصد دفاتر اسناد رسمی در کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر علی خندانی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری انتخابات کانون سردفتران گفت: هر سه سال این انتخابات برگزار می‌شود و پس از تأیید ثبت نام و برگزاری انتخابات، نتایج اعلام می‌شود که در این دوره اخیراً نتایج اعلام شده است.

وی افزود: تا الان ۶ دوره انتخابی برگزار شده است و پیش از این خود وزیر دادگستری رئیس را انتخاب می‌کرد. هفتمین دوره با حضور ۴۳ سردفتر و ۱۵ دفتریار انتخابات برگزار شد.

خندانی با بیان اینکه انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد گفت: تصمیم گرفته شد در محل کانون و به صورت حذف روش دست‌نویس برگزار شد. احراز صلاحیت و هویت به صورت برخط در این دوره برگزار شد.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه با اشاره به روند طی شدن مراحل قانونی گفت: یک ساعت بعد از برگزاری انتخابات نتایج اعلام شد اما حکم باید پس از طی شدن مراحل قانونی اعلام می‌شد. خندانی، محمد رضا اصلانی، مجتبی رضایی، محمد امین سالاریان و سعید کرمی زاده به عنوان اعضای اصلی انتخاب شدند.

خندانی ادامه داد: دوره قبلی با یک چالش‌های سنگین مواجه بود که از جمله آن‌ها بحث سند خودرو بود که باعث شد دفاتر درگیر برخی مسائل شوند. اصلاح قانون فضای کسب و کار هم از دیگر چالش‌های دوره قبلی بود. این قانون نهایتاً تصویب شد و نتیجه عملیاتی آن در دوره جدید اجرا خواهد شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص آزمون هم گفت: آزمون سردفتری ۲۵ آذر ماه برگزار می‌شود. بر اساس قانون قبلی ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر باید جذب می‌شدند که اجرا نشد. در حال حاضر ۸ هزار و ۴۱۶ دفاتر فعال در کشور داریم.

خندانی با بیان اینکه ۱۰ درصد درآمد بابت مسئله بیمه و بازنشستگی به کانون سردفتران واریز می‌شود گفت: ۱۵۲۰ بازنشسته و ۱۵۲۷ مستمری بگیر داریم و ۳۰۵۰ نفر سرجمع انها می‌شود که از درصد اعلام شده، حقوق این افراد واریز می‌شود. مسئله دیگر بجث درمان جامعه هدف ما است که ارقام بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. حقوق بازنشستگی برای سردفتر بازنشسته با ۳۰ سال سابقه تقریباً ۱۶ میلیون است.

خندانی به دیگر اقدامات الکترونیک کانون سردفتران اشاره و تصریح کرد: در خصوص تنطیم اسناد برای زندانیان طرحی در دستور کار قرار گرفته که تنطیم اسناد برای زندانیان به صورت الکترونیکی باشد. فضای الکترونیکی بین زندان و دفترخانه برقرار می‌شود که آن دعدعه برطرف شود و به دیگر نیازی به اعزام زندانی به دفترخانه نیست.

وی به سامانه سند من اشاره کرد و گفت: هر کسی که خواهان دریافت خدما ثبتی است می‌تواند با برقراری ارتباط با نزدیک‌ترین دفترخانه، مدارک را به صورت الکترونیکی ارسال کرده و تنها علت حضور افراد در آینده‌ای نزدیک به دفاتر صرفاً احراز هویت است.

حل مشکلات ثبتی ایرانیان خارج از کشور

خندانی به موصوع اسناد ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: کار در این رابطه سخت است اما ایرانیان خارج از کشور مشکلاتی دارند چرا که هر سنوی را نمی‌توانند ثبت کنند. تنها سندی که در کنسولگری‌ها انجام می‌شود تنها وکالتنامه است. ایرانی خارج از کشور با حصور در کنسولگری وکالتی را تنطیم می‌کند اما وکالت جوری تنطیم می‌شود که کلیه اموال فرد قابلیت انتقال دارد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: قرار است که اقداماتی صورت بگیرد که این افراد بدون صرف هزینه‌های سنگین و رفت و آمد اسناد خود را ثبت کنن د.

خندانی در ادامه به ایجاد پژوهشگاه کانون سردفتران و دفتریاران اشاره کرد و گفت: قبل از پایان سال این پژوهشگاه به صورت کامل راه اندازی می‌شود نه قطعاً موجب خیر می‌شود.

وی در ادامه و به برگزاری همایش روز دفاتر اسناد رسمی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حال بررسی جهت درج روز دفاتر اسناد رسمی در تقویم است. به خاطر کرونا دو سال گذشته مراسم شش دی ماه برگزار نشد و قرار شده است این مراسم امسال در تهران برگزار شود. برگزاری جشنواره خاطره‌نویسی و جشنواره ثبت اسناد و رسانه، خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند آثار خود را برای بررسی ارسال کنند.

خندانی در پاسخ به این سوال که درآمد برخی از دفاتر اسناد رسمی هنوز بالاست چرا دهک‌بندی از درآمدها اعلام‌نمی شود گفت: بحث تعیین سقف درآمدی دفاتر از اقدامات دوره گدشته کانون بود. این سقف تا الان به یک پنجم هم نرسیده و بیش از ۸۰ درصد نتوانستند سقف درآمدی را پر کنند.

۶۰ درصد دفاتر ضرر ده هستند

وی به موصوع تقسیم اسناد دولتی اشاره کرد و گفت: برای تنطیم این اسناد کمیسیونی داریم و عدد معینی برای دفاتر در این رابطه دارند که ۵۰ میلیون تومان است.
مسئله توزیع اسناددغیر دولتی هم داریم که به دنبال تأیید مصوبه از سوی هیأت دولت هستیم تا اسناد رهنی بانک‌ها در قالب تنظیم اسناد قرار گیرد تا به صورت یکنواخت بین دفاتر توزیع شود.

وی افزود: بیش از ۶۰ درصد دفاتر در دهک‌های پایین درآمدی دفاتر هستند و ضرر ده هستند. (مهر)

بیشتر بخوانید: نامه گلایه‌آمیز از وضعیت درآمدی دفاتر اسناد رسمی

۱/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.