در این مقاله کلیه اطلاعات لازم درباره سیستم نوبت دهی میخک، سامانه میخک، نوبت گیری برای مراجعه به سفارتهای ایران در کشورهای مختلف را خدمت شما ارایه میدهیم. در نظر داشته باشید بدون نوبت گیری بسیاری از خدمات کنسولی در بسیاری از سفارت و کنسولگریهای ایرانی انجام نمیشود، لذا اطلاع از این سیستم ضروری و لازم است.
فهرست
- سامانه میخک چیست؟
- ثبت نام در سامانه میخک چگونه است؟
- سیستم نوبت دهی میخک چیست؟
- استفاده از سیستم نوبت دهی میخک چگونه است؟
- آشنایی با سیستمهای نوبت گیری در کشورهای مختلف
- سوالات متداول
سامانه میخک چیست؟
سامانه میخک (تاک سابق)، یا همان سامانه یکپارچه خدمات کنسولی ایرانیان خارج از کشور تنها سامانه رسمی و سراسری وزارت امور خارجه ایران است که برای تسهیل در خدمات کنسولی به ایرانیان خارج از کشور راه اندازی شده است. در این سامانه ایرانیان خارج از کشور ابتدا ثبت نام میکنند و بعد از آن با توجه به درخواست کنسولی مربوطه خود مانند تنظیم وکالتنامه یا صدور و تمدید پاسپورت اطلاعات لازم را تکمیل و فرمهای مرتبط را پر کرده و از این سامانه کد رهگیری برای مراجعه به کنسولگری یا سفارت دریافت میکنند.
سامانه میخک بخشهای مختلفی دارد که فقط با یک بار ثبت نام در آن ایرانیان مقیم خارج از کشور میتوانند تمام درخواستهای خود را در هر زمانی که مایل باشند در آن ثبت کنند.
ثبت نام در سامانه میخک چگونه است؟
برای ثبت نام در سامانه میخک ابتدا میبایست به آدرس اینترنتی https://mikhak.mfa.gov.ir مراجعه کرد و پروفایل شخصی را در آن ایجاد کرد.
برای ثبت نام در این سامانه در مرحله اول فقط کد ملی و یک آدرس ایمیل معتبر لازم است. در صورتی که قبلا شخص در این سامانه ثبت نام کرده باشد سیستم پیامی میدهد که یا پرونده قبلی خود را باطل کرده و ثبت نام مجدد کنید و یا اینکه اگر به ایمیلی که قبلا با آن ثبت نام کردهاید دسترسی دارید با رمز عبور ارسالی وارد شوید.
اگر برای بار اول شخص در این سامانه ثبت نام میکند برای وی ایمیلی حاوی یک کد موقت ارسال میشود که پس از آن میتواند وارد سامانه شده و اطلاعات پروفایل خود را ثبت کند. در این مرحله بایستی شخص دقت کامل داشته باشد چرا که اگر اطلاعات به هر دلیلی اشتباه وارد شود امکان ویرایش ندارد و فقط سفارت و یا کنسولگری میتواند آنرا ویرایش و اصلاح نماید. اطلاعاتی که در این بخش از شخص خواسته میشود یک سری اطلاعات عمومی مانند نام و نام خانوادگی، آدرس و… میباشد و در این مرحله بارگذاری هیچ مدرک و سندی نیازی نیست.
لازم به ذکر است امور مخصوص به فرزندان زیر ۱۸ سال با پروفایل پدر انجام میشود و نیازی به ثبت نام فرزندان در این سامانه نیست. همچنین افرادی که کد ملی خود را نمیدانند میتوانند با تماس با دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن و ارایه مشخصات فردی خود از کد ملی خود مطلع شوند.
بیشتر بخوانید: استعلام ممنوع الخروجی سامانه میخک
سیستم نوبت دهی میخک چیست؟
باید در نظر داشت در خود سامانه میخک بخشی به عنوان سیستم نوبت دهی میخک موجود نیست و آنچه به این نام شناخته شده است در حقیقت سامانه نوبت دهی وزارت امور خارجه ایران به آدرس اینترنتی https://appointment.mfa.gov.ir میباشد. البته برخی نمایندگیهای وزارت امورخارجه که خدمات کنسولی ارایه میدهند مانند دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن از مدلهای دیگری برای نوبت دهی استفاده میکنند.
استفاده از سیستم نوبت دهی میخک چگونه است؟
پس از ورورد به آدرس اینترنتی https://appointment.mfa.gov.ir ابتدا مشخص میکنید که خدمات مورد نیاز شما کد رهگیری از سامانه میخک لازم دارد یا خیر؟ به عنوان مثال برای گرفتن وکالتنامه از سفارت ایران در لندن گرفتن کد رهگیری از سامانه میخک الزامی است. بعد از این مرحله در صورتی که کد رهگیری گرفته باشید این کد را به همراه کد ملی خود در سایت نوبت دهی وارد میکنید تا روزها و ساعات خالی را مشاهده و از بین آنها تاریخ معین را انتخاب کنید. پس از این مرحله یک کد نوبت گیری اختصاصی برای شما صادر میشود.
دانلود فایل راهنمای سیستم نوبت دهی
آشنایی با سیستمهای نوبت گیری در کشورهای مختلف
- گرفتن وقت سفارت ایران در استانبول و آنکارا
- وقت گرفتن از سفارت ایران در لندن
- گرفتن وقت سفارت ایران در بلژیک
- گرفتن وقت از سفارت ایران در برلین
- اطلاعیه جدید سفارت ایران در مادرید درباره نوبت دهی
سوالات متداول
این سیستم به آدرس اینترنتی https://appointment.mfa.gov.ir میباشد.
بستگی به نوع خدمات دارد، برخی خدمات در این سامانه کد میخک می خواهند برخی هم نمی خواهند.
پس از اخذ نوبت، تا ۳۰ ساعت قبل از سررسید نوبت، امکان لغو آن در همان سامانه نوبت دهی و تعیین وقت جدید وجود دارد.
افرادی که ۳ مرتبه اقدام به نوبت گیری نمایند و در زمان مقرر مراجعه ننمایند، سیستم بطور اتوماتیک آنها را بلاک نموده و برای یک ماه امکان اخذ نوبت مجدد نخواهند داشت، لذا توصیه میشود چنانچه به هر دلیل امکان مراجعه در وقت تعیین شده ندارید، تا ۳۰ ساعت قبل از زمان نوبت، نسبت به لغو آن اقدام نمائید. (منبع سایت سفارت ایران در لندن)
سلام علیکم
ممنون متشکریم از خدمات ارزشمند شما فرزندان برومند ایران اسلامی وخدا قوت به شما عزیزان